Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Studera utomlands

Börja med att ta kontakt med studievägledaren på ditt universiet/din högskola och hör om de har några utbytesprogram, t.ex. Erasmus.

Rent praktiskt så blir det svårt om det finns två viljor, kanske kan ni ha två kortare utbytesprogram i två länder och följas åt? Varken matematik eller religion är ovanliga akademiska ämnen, och de finns nog i de flesta länder. (erasmus har t.ex. 3 månadersprogram).

Jag har själv ingen erfarenhet av utbytesstudier, men har många vänner som är utbytesstudenter och även om undervisningen ofta är på engelska (det är den ju i Sverige också) så får de uppleva kulturen mm. Många universitet har fadderverksamhet där man får kontakt med kulturen på ett naturligt sätt.

Stipendium finns.. Och så "hjälper" CSN till med t.ex. extra studiemedel som är anpassat för just landet man läser i.

• Anova
    enny signatur skrev 2009-07-14 14:31:43 följande:
    Vad innebär "extra studiemedel" från CSN (förutom att man får betala tillbaka väldigt mycket sen, men det får man ju ändå...)?Att vi inte vill till samma ställen är ett problem, men de platser jag verkligen vill studera på får vänta något år i värsta fall och så tar jag en kortare tid där när dottern blivit lite större. När hon är 5 så kan hon ju vara hemma med sin pappa och jag åka och plugga över sommaren ;)Men hur man löser studier på plats är svårare. Pluggar inte båda så blir ekonomin kanske inte den bästa, annars skulle man kunna dela det som du sa på 3 månader var..
    Alltså bidraget är alltid samma oavsett vilket land du pluggar i. Däremot är lånet olika. CSN gör en bedömning för varje land utifrån levnadsförhållanden, lönlägen osv.. Vissa länder ger dig lite pengar, men CSN har då gjort bedömningen att du ska klara dig på det. Om jag inte minns fel har t.ex.en student i USA över 3000 kr i veckan i lån, medan väljer man t.ex. Nigeria har man lån på 900 kr i veckan.. (du får kolla upp sifforna själv).

Du får kanske vänta med studierna tills din man fått jobb, och så får han utlandsstudera medan du tar ett sabbatsår.. Det går säkert att lösa på många sätt, men det blir tufft ekonomiskt.
  • Anova
    enny signatur skrev 2009-07-14 14:52:36 följande:
    SÅ vi riskerar att få mycket mindre pengar utomlands? låter ju inte vidare trevligt, kan man inte göra på annat sätt? *ryser*Min man kommer inte vara klar med sina studier på typ 4 år eller så och sedan doktorera är planen så det hade jag ingen lust till.. Isåfall skulle jag ju lika gärna kunna dumpa av honom här i sverige dvs problemet är ju ekonomin när vi båda åker (eftersom det verkar svårt att båda pluggar samtidigt pga dottern utomlands). Om jag tar ett sabbatsår så får vi bara hans csn och det klarar vi oss inte på helt enkelt för att vi kommer ju ändå ha samma utgifter med hyra här...
    Ja, ni riskerar att få mindre pengar utomlands, men å andra sidan ska är ju CSN till för att täcka dina levnadsomkostnader och får du mindre pengar i ett land så är det så att du beräknas ha mindre levnadsomkostnader i det landet. (annars kan du ju studera i ett land med väldigt låga levnadsomkostander och leva som kung då du får ut en traditionell årslön från CSN varje månad).
    CSN baserar sina beräkningar på att din situation, inte din familjs.
    Sen finns det givetvis stipendier, men de upplever jag är rätt så svåra att få.

Varför kan du inte arbeta om du tar ett sabbatsår? Det är ju ett sätt för dig att kunna lägga undan pengar och klara en utlandsperiod.
  • Anova
    enny signatur skrev 2009-07-14 16:13:34 följande:
    Jag skulle inte kunna få ett jobb jag skulle trivas med och jag trodde då planen var att följa med maken utomlands?Vi skulle inte tjäna på att jag jobbade, vi får ut mer av att jag pluggar (studiemedel + bostadsbidrag).
  • Anova
    Jag skulle inte kunna få ett jobb jag skulle trivas med och jag trodde då planen var att följa med maken utomlands?Vi skulle inte tjäna på att jag jobbade, vi får ut mer av att jag pluggar (studiemedel + bostadsbidrag).
  • Anova
    Jag kanske ska skriva något också.. sorry kom åt någon knapp.

Med den inställningen kanske du får svårt att klara av utlandsstudier. Se möjligheterna istället för hindren!! Är du driven så går det.. Varför inte jobba samtldigt som du pluggar nu och lägga bort din lön, då ökar ju er disponibla inkomst och du har råd att spara.. Vet både dem med 2 och 3 barn som jobbat samtidigt som heltidsstudier.
    enny signatur skrev 2009-07-14 16:14:25 följande:
    jo jag vet att csn gärna hävdar det (som att betala tillbaka lån), men hur som så har vi ju en hyra här på dne summan vi har så vi skulle knappast leva som några kungar någonstans. om båda kunde plugga så skulle vi klara oss och det var väl ungefär det..
    Vem säger att ni inte då kan hyra ut i andra hand? Och på så sätt tacka hyran i Sverige + tjäna en slant?
  • Anova

Det finns inga exakta regler kring andrahandshyror förutom att de ska vara skärliga.

Att du inte vill ha din dotter på dagis eller hos dagmamma är upp till dig, men du ser ju inte möjlighet att kunna extrajobba och ha henne på dagis. Det är helt enkelt en avvägning du får göra. Jag anser inte att dagis är särskillt "farligt" för ett barn, snarare är det tvärt om (jag är uppvuxen utan dagis, har jobbat på dagis som vuxen).

Jag är av den åsikten är att allt går att lösa, men visst, man får kanske göra en del uppoffringar.

Svar på tråden Studera utomlands