• Koloraturell

Färga maränger med gulsåpa?

Fick ett recept på maränger av en kompis häromdagen (vanliga, såna som man har i glassen, inga bottnar) och tänkte testa att baka det. Enligt receptet så ska de färgas gula med grumme gulsåpa, men när jag skulle baka så hade jag inte det hemma :( Kan man ta grönsåpa istället och få dem gröna? marängerna ska vara till en tårta på ett barnkalas.

Min kompis maränger fick en lite bitter eftersmak men hon trodde att det berodde på att hon haft i tre teskedar gulsåpa istället för två. kanske ska jag ta det lite lugnt och bara ha i en tills jag provbakat receptet?

Några tips??

• Svar på tråden Färga maränger med gulsåpa?
  • Koloraturell

Mornie Alantie skrev 2009-07-14 17:38:16 följande:

Jag skulle nog köpa karamellfärg. Tvål i maten verkar konstigt.
    Men såpa är ju rätt milt, det är nog värre med starkare grejer som t.ex. klorin. Har letat med ljus och lykta men gul eller grön karamellfärg verkar inte finnas.... :/
  • Mornie Alantie
    Koloraturell skrev 2009-07-14 17:39:14 följande:
    Men såpa är ju rätt milt, det är nog värre med starkare grejer som t.ex. klorin. Har letat med ljus och lykta men gul eller grön karamellfärg verkar inte finnas.... :/
    Det trodde jag var de vanligaste färgerna. Om du bor i Stockholm rekomenderar jag panduro, de har alla möjliga färger. Annars finns det nätbutiker också, www.kakburken.se och www.dekoreramera.se tex.
  • Oon

Hästurin brukar vara bra, det sticker så härligt i munnen sen..

• Mary Lo
    Oon skrev 2009-07-14 17:42:33 följande:
    Hästurin brukar vara bra, det sticker så härligt i munnen sen..
    Javisst, det blir närmast en kolsyrad känsla då. Kul för barnen också!
  • Oon

Mary Lo skrev 2009-07-14 17:44:43 följande:

Javisst, det blir närmast en kolsyrad känsla då. Kul för barnen också!
    sen kan man ju hutta i en halv liter vodka.. då går barnen hem tidigare..
  • Nenne 71

Grönsåpa borde ju gå. Varför inte?
    Annars skit i marängerna och drick ur flaskan som den är. Det är mycket bättre.

• Poodle

För böveln..
    Använd inte såpa för att färga sån't som du skall äta! Såpa är en tensid och de flesta tensider är giftiga, så även såpa!
    Helt vansinnigt!
    Använd karamellfärg om du skall färga maräng!

• Terryleene
    Poodle skrev 2009-07-14 17:50:14 följande:
    För böveln..Använd inte såpa för att färga sån't som du skall äta! Såpa är en tensid och de flesta tensider är giftiga, så även såpa!Helt vansinnigt!Använd karamellfärg om du skall färga maräng!
    Nä för såpa är jättejätte naturligt!
    Jag tycker du ska pröva. Annars kan man säkert använda hårtoning.
  • Oon

Annars.. skit i marängerna och kör en shot absint till varje barn..

Svar på tråden Färga maränger med gulsåpa?