Inlägg från: mittenavapril |Visa alla inlägg
  • mittenavapril

    Fyllecell?

    Vickan I skrev 2009-07-14 21:53:22 följande:


    Om man blir sk "LOB:ad" (lag om omhändertagande av berusade personer) så syns ej detta i ngt register sedan. LOB är en omhändertagandelag och en åtgärd genom denna är för personens bästa. Att man inte kan ta hand om sig själv och kan råka ut för ngt. När man nyktrar till får man helt enkelt lämna arresten och åka hem. Är man för berusad (så man tuppar av osv) så gör patrullen alt statiosnbefälet bedömningen om man ska åka till tillnykterhetsenheten el liknande istället. Sedan är det sjukvårdskunnig personal som beslutar om vidare åtgärder. Polisen är då bara en transporttjänst dit.Nej i en bostad får polisen ej omhänderta enligt denna lag.
    Det syns hos polisen. Om en polis ställer en sk multi-fråga (vilket alltid görs om en person stoppad och skall kontrolleras) då syns det att personen är LOBad.
  • mittenavapril

    Min dator på jobbet. Om du blivt lobad (och visat id alltså) så ser jag det när jag slår en multifråga på dig.

  • mittenavapril
    trollkarl skrev 2009-07-15 21:28:25 följande:
    du är polis alltså?
    Det jobbar 25 000 personer inom polisen och 18 000 av dessa är poliser...... VAd spelar det för roll om jag är polis eller inte polis..... lik förbannat så syns LOB om du är LOBad, jag kan dock inte säga hur gallringen ser ut för den lagen kan jag inte.
  • mittenavapril
    trollkarl skrev 2009-07-15 21:31:34 följande:
    Som sagt, i dessa register kanske, men som tur är ligger eller låg motion på att ändra. sen är det en fördel att man har leggat sig i såfall...
    Så då kan vi vara överens om att det reggas alltså.

    Plus att polisen har skyldighet att anmäla till soc i de fall de anser att ett barn kan fara illa av förälderns beteende.... de anmälaer alltså inte alla fall till soc utan de som de anser behövs anmälas.
  • mittenavapril
    trollkarl skrev 2009-07-15 21:38:48 följande:
    också rätt löjligt... det är en sak om dom gör ingripande i hemmet av olika anledningar, men va fan om jag är packad som en klubbad söl på stan och får sova ett par timmar på huset, så kommer ju inte mina ungar att ta skada av det. ffs. nä nu vart jag sur, blir ut o kröka, hamna i cell och hoppas på att dom anmäler till soc =) så skall dom få se att trollkarlen kan få dom att åka =)
    Men snälla du, tror du alla som LOBas är engångsföreteelser? Och varför skulle inte barn ta skada av föräldrars alkoholvanor och missbruk..... det är ju ett sätt för soc att gå in med hjälpinsatser där det kan behövas hos de familjer som annars inte skulle komma till soc kännedom innan det kanske är försent....
  • mittenavapril
    trollkarl skrev 2009-07-15 21:29:26 följande:
    sorry, du är civilråtta =)
    Känner vibbar av ett visst förakt gentemot myndighetsutövande verksamheter...
  • mittenavapril
    trollkarl skrev 2009-07-15 21:39:31 följande:
    Vickan I skrev 2009-07-15 21:38:46 följande:
    har redan tagit reda på det. men som sagt. det är bättre att sitta och kröka i en bil, för då kan dom inte göra nåt =)
    Håll dig borta från förarsätet då för du kan åka på rattfylla ändå Men det är väldigt OT....
  • mittenavapril
    trollkarl skrev 2009-07-15 21:53:37 följande:
    ja jo men eller hur... bra funtad där du..förklara för en oinvigd hur mina alkoholvanor kan göra så att mina barn tar skada av?
    snackar självklart om alkholvanor som är i nivån missbruk d'rav mitt "och". Detta är ot. Starta en ny tråd och fråga folk om koppligen.

    Måste vara oinvigd i ditt sätt att skriva smilies för din modell har jag inte sett förr...
  • mittenavapril

    Vickan I skrev 2009-07-15 21:43:33 följande:


    Ts frågde om det syntes som en sk prick i ts register och det var det jag svarade på. Är väl medveten om att polisen i egna register kan se uppgifter som ej allmänhet har tillgång till. Om nu personen i frågar har legitimerat sig.
    Polisens egna register kan nyttjas av andra (myndigheter i vissa fall, )så så "egna" är de inte...... TS frågade om "synas som en prick i registret". Svaret är ju ja.
  • mittenavapril
    trollkarl skrev 2009-07-15 22:01:07 följande:
    jo men missbruk? vad definierar missbruk? är det samma på sak på dom som "missbrukar" coca cola då? eller cigaretter?sålänge ungarna inte är me och du tar en "blacka" på stan. va kommer skadan in?
    då jag nämnde missbruk i samma mening som alkoholvara så tog jag förgivet att du/folk förstod att det var ett sådant missbruk jag talade om och inte att fok/du skulle tolka in att man hamnar i fyllecell efter att ha missbrukat coca cola..... Avgår från denna diskussion nu som spårar ur....
  • mittenavapril
    Idispidis skrev 2009-07-17 11:34:35 följande:
    Så när du inte hittar några fakta som stödjer dina påståenden så tar du till gamla fina knep som att förminska den som säger emot? Charmigt i och för sig, men det ger dig inte mer rätt för det
  • mittenavapril
    Laetitia skrev 2009-07-24 13:38:05 följande:
    NJA 1967 s 211 ger väl svar på era frågor. I målet var utrett att den som stod åtalad hade vridit på bilens nyckel så att bilen gått framåt någon meter och stött emot en framförvarande bil. Den åtalade påstod att han inte haft för avsikt att starta motorn eller förflytta bilen utan bara skulle ta ut nyckeln ur tändningslåset innan han gick ur bilen. Högsta Domstolen konstaterade att den åtalade av oaktamhet hade satt bilen i rörelse. Eftersom denne inte hade haft uppsåt att vidta någon åtgärd för att förlytta bilen kunde han inte dömas för rattfylleri.Slutsats: Det räcker inte att bara sitta i bilen eller ens ha nyckeln i tändningslåset för ansvar för rattfylleri. Rör sig bilen måste det fortfarande visas ett uppsåt att sätta bilen i rörelse.
    Det hänger ju på uppsåtet så då kan det ju visst räcka med att sitta i förarsätet mked nyckeln i tändningslåset.......
  • mittenavapril
    Thursday skrev 2009-07-31 22:03:31 följande:
    Och vilket brott skulle det vara då?
    Rattfylla såklart om HD menar att det föll på uppsåtet..... att föraren vrider om nyckeln och bilen sen "dör" innan han hunnit iväg har ju föraren ett direkt uppsåt att köra onykter..... sen att bilen "dog" är ju inte något som räddar föraren från att ha fullbordat brottet...
  • mittenavapril
    Thursday skrev 2009-08-01 14:53:16 följande:
    Så det är uppsåtet som är det utslagsgivande? Om jag vill skjuta dig men missar så döms jag för mord?
    Jag har ej läst NJA 1967 s 211, men uppenbarligen så friade HD då det föll på uppsåtet. Hur de skulle döma i nästa fall vet inte jag, tolkar bara deras uttalande. Frågan om uppsåt eller inte i ditt ex år irrelevant i denna tråd.... men du skulle ju dömas till försök till mord om du ville mörda men missade.... i NJA 1967 s 211 startade ju föraren bilen, dock enligt han själv av misstag och därmed föll uppsåtet trots att de objektiva kriterierna för rattfylla var uppfyllda, men som HD anser; det för på det subjektiva kriteriet....
  • mittenavapril
    Thursday skrev 2009-08-01 22:07:12 följande:
    Men vad menar du med "Det hänger ju på uppsåtet så då kan det ju visst räcka med att sitta i förarsätet mked nyckeln i tändningslåset......."? Att man kan dömas för rattfylleri trots att bilen inte rört sig en centimeter?
    fast den hade ju rört sig en centimeter i fallet...... så jag tolkar bara OM uppsåt finns i ett liknande fall (borde tyligen ha skrivit lite tydligare "nyckeln i tändningslåset och somi nämnt fall nyckeln råkade vridas till när föraren skulle ta ut nyckeln och bilen råkade starta med en växel i och bilen råkade hoppa fram en centimeter")
  • mittenavapril
    Koloraturell skrev 2009-08-01 22:46:46 följande:
    som om jag blir full och däckar, blir jag då omhändertagen?? kan det på något sätt synas i mina papper när jag söker jobb eller liknande?
    Nej "inte om du söker jobb el liknande" men i Polisen register som andra myndigheter "Kan" få ta del av beroende på sekretessebn förstås.
  • mittenavapril
    Koloraturell skrev 2009-08-01 23:04:12 följande:
    Om jag har ett yrke där det är viktigt att man skött sig prickfritt, typ som lärare? så kollar arbetsgivaren i motsvarande brottsregistret, kan det då synas?
    Ja, brottsregistret ja..... inte LOB "registret" . Det är DU som Begär ut ett utdrag från Brottsregistret när din arbetsgivare kräver det. Han kan själv inte begära ut ett utdrag på dig. Det som står i brottsregistret är det du har blivit dömd för... inte då du blivit omhändertagen för tex fylla......
  • mittenavapril
    Koloraturell skrev 2009-08-02 10:29:46 följande:
    MOTSVARANDE brottsregister.men praktiskt att veta om man skulle åka dit för fylla någon gång. Inte för att det är så stor risk, jag är en sån som sitter hemma och pysslar om kvällarna så ;)
    Motsvarande?
    Lob är ju inte att rekommendera om du har underåriga barn då polisen måste meddela soc om de anser att barnet kan fara illa... en väldigt sjubjektiv bedömning i det enskilda fallet av den enskilda poliskonstapeln.... olika allstå från fall till fall...
Svar på tråden Fyllecell?