• slapparen

Varför kommer inte mensen??

Nu har jag inte haft en riktig mens sedan början av april. I maj fick jag utskrivet Pergotime och är såklart ivrig att komma igång med knaprandet. Men "självklart" lyser mensen med sin frånvaro. Fy, faro vad ledsen man blir. :(

• Svar på tråden Varför kommer inte mensen??
  • Moncabang

Har det gjorts en riktig utredning varför din mens inte kommer?
    Att bara skriva ut Pergotime låter konstigt. För att få din mens, om du inte har regelbunden egen annars, skall du ta gulkroppshormon som finns i t.ex. Provera och Gestapuran. Att bara förlita sig på Pergo, det vette sjutton om man skall.

Har du fått Pergo för att få ÄL?

• mamma0005

Jag håller med Moncabang, fick du ingen medicin som framkallar mens? Jag själv har ätit Primolut Nor. Men oavsett vilket så står det så här i bipacksedeln till pergotime:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Rekommenderad dos är 1-2 tabletter dagligen i 5 dagar.

Behandlingen startar på eller omkring femte mensdagen. Om du inte har blödningar, kan behandlingen starta när som helst.

Lycka till!

• slapparen

Hej

Moncabang: Jag trodde det var underförstått att mensens frånvaro beror på PCO (eftersom detta är PCO-tråden....). ;)

Eftersom jag har mens ibland så tyckte både jag och gynekologen att vi kunde vänta på en ny mens innan jag börjar knapra Pergo, att det vore skönast om det liksom fick ha sin egen gång. Förra gången jag blev gravid så fick jag Primolut Nor för att sätta igång mensen, men då hade jag ännu glesare mellan menstruationerna än vad jag har nu...

Japp, har fått Pergo för att få ägglossning... Finns det fler användningsområden??

• Moncabang

Trodde du ställde en fråga...dumma mig som trodde du ville ha lite tips och råd. Ber så mycket om ursäkt för att dumma jag inte fattade någonting. Lycka till.

• slapparen

Moncabang: Jag borde givetvis ha satt ett ! i min rubrik, eftersom det inte var en direkt fråga.

Jag tror vi båda missuppfattar varandras svar till varandra, vilket är lätt såhär över nätet med enbart text.

Är fortfarande inte på det klara om det finns fler användningsområde av Pergo som medicin annat än att framkalla ÄL?

Tack för lyckönskningen, det kommer lösa sig med tiden, precis som med de andra barnen. Men ibland blir man ju liksom lite otålig... :)

• Knasten83

hm... kan jag starta ny kur med pergotime fast jag inte fått mens sen förra kuren??? Tänk om jag sabbar ngt då??

• A S E

Jag sitter oxå här o väntar på att mensen ska dyka upp, men icke!
    Är jättesugen på att börja med Pergon i alla fall. Det står ju faktiskt på bipacksedeln att har man ingen blödning kan man börja när som helst.
    Har försökt ringa min läkare hela morgonen men det tutar bara upptaget o nu är telefontiden slut.. Det jag är mest orolig för om man börjar är när man ska veta när man ska lämna blodprov o allt sånt, om man inte har mensens första dag att gå på?

• slapparen

A S E: Jag har också försökt ringa till min gyn i dag... men samma här, det bara tutade upptaget. :( Ska höra om jag kan få Primolut Nor utskrivet eller om man kan börja med Pergo ändå... man är ju som sagt ivrig att komma igång. :)

Du kan väl skriva här när du fått tag på din gyn och berätta vad hon/han sa.

• A S E

Skulle ringa idag, men igår kväll kom mensen (två veckor för sent) så nu behöver jag inte ringa. Startar min första kur på fredag.
    Hoppas du får tag på din läkare, jag ska hålla tummarna! Men det är hopplöst att det ska vara så överbelastat på telefontiderna jämt.
    Primolut borde det ju inte vara nåt problem med att få utskrivet för din del, om du inte haft mens sen april.

Hör av dej sen o berätta hur det går!

• slapparen

A S E: Vilken (o)tur att din mens kom... vad spännande att starta kuren på fredag!!

Ja, det är hopplöst att det är så överbelastat... inte ens mejl svarar de på nu under en period. I morgon är vi bara hemma och då jäklar ska jag komma fram på telefontiden 10-11!

Jajemen, jag hör av mig sen och berättar...

• slapparen

A S E: På lördag börjar jag med Pergo... iiiiih!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Mensen kom bara en kvart efter jag skrev sista inlägget i den här tråden! Haha... i dag ska jag ringa gyn och beställa en tid för undersökning dag 10-12.

Dock kommer vi vara iväg på semester när det "ska rullas runt" och med i HUSVAGNEN är min mans bror... hur ska detta gå till tro?! *skrattar*

• A S E

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!! Va roligt, då får vi följas åt!
    Just ja, jag har helt glömt bort att ringa o beställa tid! Kanske vore smart att göra det.

Hahahaha, va snopen man ska bli om man går förbi husvagnen o ser att det är full action!

• A S E

Åååh, va arg jag blir! Ringde till gyn nu o skulle beställa tid för återbesök, men alla läkare har semester under den tiden, så sköterskan tyckte jag skulle vänta till nästa månad.. Aldrig! Har gått o väntat en evighet att få börja, ska man behöva vänta ännu mer nu? Det måste ju finnas nån annan läkare i närheten som kan kolla.. Tycker det är konstigt att en del måste in på UL, o andra inte..

• Ofir1
    Knasten83 skrev 2009-07-18 16:11:30 följande:
    hm... kan jag starta ny kur med pergotime fast jag inte fått mens sen förra kuren??? Tänk om jag sabbar ngt då??
    Det skulle jag inte våga mig på utan att fråga en läkare. Troligtvis skulle det sätta hela processen i obalans. Får du inte mens (och inte är gravid) har du troligtvis inte haft äl heller och då kanske dosen behöver justeras. Fråga iaf läkaren först:)

Jag väntar också å mens som aldrig kommer, fast det är för att jag vill testa min nya menskopp:) Jag har pergo-tvillingar på 1,5 år så just nu har jag tillräckligt med barn. Lycka till allihopa!
  • mamma mys

tycker det låter konstigt att du inte fått nån medicin som framkallar mens ex. provera...jag fick provera inför varje pergotime behandling...tycker du ska ringa till läkaren...annars kan du ju få vänta hur länge som hellst i princip jue....lycka till

• slapparen

mamma mys: Jag tror gyn inte tyckte att det behövdes i och med att jag haft relativt regelbundna menstruationer fram till april...

Till slut kom den iaf... :)

Nu har jag precis avslutat en Pergo-kur....

Svar på tråden Varför kommer inte mensen??