• Anonym (klåda)

Plötslig klåda i handflatorna!

Har den senaste månaden fått problem med klåda i handflatorna och på fingrarna.. Om man sträcker ut huden och kollar riktigt noga under en lampa så kan man se flera pyttesmå "vårtor" på huden. Men de är i princip osynliga annars.

Vad kan detta vara?
    Funderar på om det kan vara en biverkning av den antidepressiva medicinen Fluoxetin som jag äter. Har dock ätit den i 2 år utan några som helst biverkningar tidigare, så jag tvivlar lite på det..

• Svar på tråden Plötslig klåda i handflatorna!
  • Anonym (x)

Hej
    Vet inte vad det är men jag har likadant (tar ingen medicin). Tipset jag fick av en läkare en gång var att badda med alsolsprit. Det brukar jag göra när det kliar mycket och det fungerar. Man får göra det några gånger per dag.x

• Anonym

om du tar hål på blåsorna finns det vätska i dem??
    finns det på fotsulorna med??
    kan vara en jobbis sjukdom som heter pustilosis plamoplantaris kliar som fan googla så hittar du lite mer.
    Min mamma har det o jag får enstaka blåsor men det bryter inte ut(tack o lov)

• Anonym (klåda)

Blåsorna är så små att de knappt syns.. Så frågan är om det ens ryms nån vätska i dem? De ser ut som små platta cirklar, max 2 mm i diameter.

• Anonym (klåda)

Hur vet man om det är skabb?
    Hur får man skabb?
    Låter otrevligt...

• Anonym

mina blåsor e små pytte pytte men tog en nål o testade för nått år sen. kliar man massor så blir de lite större...... kolla runt om sjukdommen o läs.... o gå till doktirn för kliande händer o ev fötter e ett jäkelskap

• Anonym (allergi)

Som skrivits i inlägg två kan det vara pustilosis plamoplantaris, men då ticker jag blåsorna brukar vara större än TS beskriver. Ser typ mer ut som finnar..

Det kan dock vara att du är allergisk/överkänslig mot ngt. Nytt handtvål på sistone eller något liknande? Då är det nämligen vanligt att man får små, små blåsor som är lite upphöjda och det kliar som tusan.

Annars kan jag ju tipsa om att jag alltid fått höra om det kliar i händerna kommer man att få pengar

• Anonym

Är du gravid............

När jag var gravid med mitt tredje barn (även lite med barn 1) fick jag någon typ av "störning" i leverfunktionen vilket innebär klåda på kroppen framför allt på handflator och under fotsulan..........kunde stå och i princip riva mig blodig under fötterna, när barnet var fött försvann det omgående

• WaitingInVain

Jag har likadant och har haft i händer och under fötter i hela mitt liv. De verkar vara en reaktion avnågot slag - de dyker gärna upp när det är varmt sommartid, eller om jag går i skor som inte andas ordentligt. Vidare kan du dyka upp om jag avänder vissa parfymerade produkter, så numer försöker jag köpa parfymfritt och det verkar funka bra. De har också blommat upp väldigt kraftigt i samband med stress och försvinner så snart jag tar ledigt/varvar ner/tar semester.

Kortisinsalva har lindrat besvären när de varit som värst. Kan tillägga att jag också haft skabb och fick liknande symptom på handleder av skabben - så det tog ett tag innan jag fattade att det inte var de vanliga värmeutslagen jag fick.

• Anonym (boik)

Tjall på levern kan ge klåda på fotsulor och handflator men jag tror inte att det ger blåsor.

• Anonym (klåda)

Special K skrev 2009-07-17 14:26:06 följande:

Vad har du mer for symptom/besvar? Ngt annat?
    Min kropp har varit rätt lustiga den senaste månaden, men jag vet inte om det har nått samband med klådan.
    Har varit otroligt snuvig, trots att jag inte känner mig förkyld. Har testat allergitabletten Kestine, men den hjälpte inte alls. Ibland går det över över en natt, men så två dagar senare är jag genomsnorig igen.

Har även drabbats av yrsel och lätt illamående (illamåendet i samband med yrseln) lite titt som tätt. Kanske kan bero på den kvava värmen? Har åskat här ganska mycket på sistone.

Har också haft klåda på bröstvårtorna emellanåt, men det var ett tag sen nu.

Gjorde ett gravtest nyligen för att utesluta graviditet, och det visade negativt. Ska få min mens nångång nästa vecka nu, och känner av pms som jag brukar göra några dagar innan, så jag är inte direkt orolig över graviditet. Använder ju dessutom p-medel.
  • Anonym (....)

Sådär har jag också. Blir så när jag varit i kontakt med ex vatten mer än vanligt, i vissa fall kan det räcka med att jag diskar lite för att det ska börja klia.

Det ser ut som att dom där "blåsorna/prickarna" är under huden.
    Har pratat med läkare på vc men ska kontakta hud för utredning.
    På mig blir det bara att huden där det kliat torkar ut, blir aldrig ngr vätskefyllda blåsor eller blåsor som höjer sig över huden.

Jag är varken gravid eller sjuk i övrigt.

• Anonym (....)

Just det, min farmors moster har samma sak och har haft sen hon var ung. Hon har bara en speciell salva som hon fått utskriven som återfuktar.

Så om du har en bra fet kräm så använd den.

• Handklada

Jag kanner igen det dar med de sma blasorna, men jag tror inte tt det ar blasor utan bara massor med sma upphojningar, som uppstar pa grund av ett ivrigt riivande i handflatorna. For den kladdan har jag vrkligen haft manga ganger. Den kommer nar jag blir forkyld. Nagra dagar efter att forkylningen startat kommer handkladan som ett brev pa posten. Det kliar nagot sa in i h-e. Man kan bli vansinnig pa dtta kliande. Mest pa natterna nar man ska sova. Man river och kliar, men kladan blir bara varre. Men det gar inte att lata bli att riva. Detta ar djavulskt, ska du veta. Du som inte haft detta ska prisa dig lycklig. Nar kladan lugnat ner sig efter ca en vecka far jag en forskracklig hosta. Det ar torrhosta, som stor nattsomnen Den hostan kan halla i sig 3 veckor, so det ar inget att leka med.
    Pigg 70-aring.

• Anonym (Maja)

Jag har i många år haft kliande värskande blåsor på händerna sommarhalvåret. Har precis börjat nu och håller nog på tom september ungefär.

Vet inte vad det är men kliar något vansinnigt.

Först blir det små knottror som sedan (ev pga att jag river) blir större och vätskefyllda. Efter några dagar går de att riva sönder och då slutar klådan.

Mina utslag går runt på händerna hela sommaren, en bit i taget. Efter utslagen flagnar jag på den drabbade delen.

Är jättejobbigt men vet inte vad det är och har inte hittat något som hjälper annat än att spola händerna i iskallt vatten, det lindrar något.

Får även på fötter ibland.

• KGS

Fick du hjälp mot din klåda? Du beskriver så bra exakt det som hänt mig.

• Anonym (klåda)
    KGS skrev 2017-07-24 17:21:43 följande:

Fick du hjälp mot din klåda? Du beskriver så bra exakt det som hänt mig.

Kommer faktiskt inte ihåg detta, så det försvann nog spontant.
Svar på tråden Plötslig klåda i handflatorna!