• BlommyNess12

Sista minuten med barn?

Kan man ta en sista minuten resa med barn? Hur funkar det?

Vi funderar på att ta en sista minuten resa kanske framåt hösten eller efter jul sonen är nu 9 månader. Vilket land är bäst/lättast/smidigast med barn?

• Svar på tråden Sista minuten med barn?
  • Elli47

Vi har rest i alla möjliga länder med barn och har man så små barn som ert så fungerar det nog bra att åka överallt! Vi for t ex till Egypten när äldste sonen var 10 månader gammal och det gick utmärkt! Vi hade med paraplysulky och bärstol, bärstolen var helt perfekt och den användes på alla utflykter bl a.

• BlommyNess12
    Elli47 skrev 2009-07-15 08:30:16 följande:
    Vi har rest i alla möjliga länder med barn och har man så små barn som ert så fungerar det nog bra att åka överallt! Vi for t ex till Egypten när äldste sonen var 10 månader gammal och det gick utmärkt! Vi hade med paraplysulky och bärstol, bärstolen var helt perfekt och den användes på alla utflykter bl a.
    Okej, bärstol? Vad är det ? Vi har en paraplysulky.

Det jag menar är t.ex Egypten vill jag absolut inte åka till för jag har hört så mycket dåligt om det t.ex att det är smutsigt, dåliga vägar, dålig mat, otrevliga människor bakteriefloran gör att man väldigt lätt blir magsjuk om man inte spritar händerna efter du tagit i pengar osv..
    Vilka länder är liksom inte så?
  • Tili

Vart ni ska åka beror på om ni åker höst eller vinter! Många ställen som är varma på hösten är svinkalla på vintern. Om ni vill ha värme om ni åker efter jul så är nog kanarieöarna bäst eller om ni vill åka lite längre så Thailand eller Goa.

• Elli47
    BlommyNess12 skrev 2009-07-15 08:32:27 följande:
    Okej, bärstol? Vad är det ? Vi har en paraplysulky.Det jag menar är t.ex Egypten vill jag absolut inte åka till för jag har hört så mycket dåligt om det t.ex att det är smutsigt, dåliga vägar, dålig mat, otrevliga människor bakteriefloran gör att man väldigt lätt blir magsjuk om man inte spritar händerna efter du tagit i pengar osv..Vilka länder är liksom inte så?
    En bärstol är en stol du har på ryggen som babyn kan sitta i, jättesmidigt där vagnar inte kommer fram! Haglöfs har bl a sådana, googla så hittar du säkert bilder.

Egypten var inte otrevligt! Folk var jättetrevliga och hjälpsamma där. Visst blev jag och sambon dåliga i magen men det var inte så farligt. Alcogel till händerna är bra att ha (det hade inte vi då).

Magsjuk kan man bli överallt... det är nog mer en fråga om otur och känslighet om man blir sjuk eller inte, inte land. Sen finns det vissa tumregler att hålla sig till, undvik mat som stått framme, undvik majonnäs och liknande, se till att maten är genomstekt, tvätta händerna i tid och otid. Läste nyligen ett annat tips, ät t ex ett kex eller liknande ca 30 min innan måltid så börjar magsyra att bildas vilket gör att det är lättare att klara av ev baskelusker som smiter ner i magen.

Jag har rest i Mexiko, Thailand, Sri Lanka, Jordanien, Tunisien, Israel för att nämna några länder och mycket sällan varit dålig i magen, riktigt magsjuk var jag bara i Sri Lanka på 90-talet och det berodde på att jag fick i mig dåligt vatten.
  • BlommyNess12
    Tili skrev 2009-07-15 08:35:11 följande:
    Vart ni ska åka beror på om ni åker höst eller vinter! Många ställen som är varma på hösten är svinkalla på vintern. Om ni vill ha värme om ni åker efter jul så är nog kanarieöarna bäst eller om ni vill åka lite längre så Thailand eller Goa.
    Tack för svar! Vi vill gärna inte åka under högsäsong för värme, visst vill vi ha varmt men inte 45 grader om du förstår

Sen håller vi oss nog inom 6-8 timmars flygresa med en sån här liten tror jag.
    Ni har inga tips på vart ni själva varit på semester med barn osv?
  • Elli47
    BlommyNess12 skrev 2009-07-15 08:38:55 följande:
    Tack för svar! Vi vill gärna inte åka under högsäsong för värme, visst vill vi ha varmt men inte 45 grader om du förstår Sen håller vi oss nog inom 6-8 timmars flygresa med en sån här liten tror jag.Ni har inga tips på vart ni själva varit på semester med barn osv?
    Jordanien är 5 timmar bort, ett jättehärligt land med väldigt trevliga människor och mycket sevärt! Vi var där i januari i år och det var kring 20-25 på dagarna, kallare på kvällarna (ökenklimat).
  • BlommyNess12
    Elli47 skrev 2009-07-15 08:40:32 följande:
    Jordanien är 5 timmar bort, ett jättehärligt land med väldigt trevliga människor och mycket sevärt! Vi var där i januari i år och det var kring 20-25 på dagarna, kallare på kvällarna (ökenklimat).
    Tack för svar! Ska kolla upp det där! Men är det inte väldigt dammigt och smutsigt i Jordanien?
  • Elli47

På hösten är länderna kring Medelhavet bra, det är inte så tokvarmt i september-oktober längre. Det finns ju en del att välja på, billiga länder är Turkiet och Tunisien. Grekiska öar brukar vara väldigt fina. Malta ser helt okej ut. Kroatien är ett alternativ förstås också... sen finns det säkert massor jag inte minns just nu. Jo, Mallorca är faktiskt en fin liten pärla också!

• Elli47
    BlommyNess12 skrev 2009-07-15 08:43:06 följande:
    Tack för svar! Ska kolla upp det där! Men är det inte väldigt dammigt och smutsigt i Jordanien?
    Hmm... du verkar ha fördomar mot arabländer?! {#lang_emotions_wink}

Nej, det var inte dammigare och smutsigare där än på Korfu t ex... {#lang_emotions_sunny}

Vi har besökt följande länder med barn:

Egypten
    Thailand (2 ggr)
    Tunisien
    Jordanien
    Spanien (Mallorca)

På söndag åker jag ensam med barnen (6 och 9 år) för en vecka i Tunisien, då ska vi bara lata oss, sola och bada och äta och sova!

Det är jättekul att resa med barn, helt annat mot att resa ensam! Du blir bra bemött överallt och folk är intresserade av bebisar speciellt!
  • Tili

Men vart hittar du sista minuten resor till Jordanien i januari?

Jag har rest massor och även jobbat som reseledare i flera år. Om ni åker senast oktober kan jag rekomendera Kreta som är barnvänligt och lagom varmt. Reser ni senare är oktober så kan det vara lite sådär med vädret runt medelhavet. Man kan ha tur och få kanon väder men ni kan lika väl få regn.

Åker ni runt jul så måste ni åka betydligt längre som sagt kanarie öarna, Goa eller Thailand skulle jag rekommendera. Om ni är oroliga för resan så se till att ni tar ett natt flyg så att lillen sover på resan. Vi reser flera gånger per år med våra barn och försöker alltid att ta ett natt flyg allternativ ett flyg som går jätte tidigt på morgonen så att det är riktigt trötta.

Beroende på vart ni ska i Thailand så tar det inte så jätte lång tid att flyga dit.

Svar på tråden Sista minuten med barn?