• basil

Hur fräscha upp soffan?

ag har en äldre ikeasoffa som ser sjaskig ut, hur kan jag fräscha upp den? Bytaut soffan är inte aktuellt, saknar pengar och har ingen bil. Soffan har nu ett solblekt överdrag, soffklädsel är vit med några fläckar. Har lösa kuddar till soffan. Kan man färga klädseln eller bleka den? Sy nya överdrag till kuddarna kan jag göra men vad göra åt klädseln.

• Svar på tråden Hur fräscha upp soffan?
  • smarties

Puffar här. Är också intresserad om man kan färga om soffklädsel :)

• Fru annmi

Om klädslen går att färga/bleka bör Ikea kunna svara på,om det är ett överdrag från dem...
    Annars tycker jag det borde gå om de är i Bomull,testa på ryggen lite försiktigt så ser du Kan ju bli fel så inte sömmarna blir färgade,men bleka bör ju
    Nya fräcsha Kuddfodral/kuddar i mängd är ju mysigt & blir piffigt!

Lycka Till!

• smarties

Hah, det ska jag göra. Jag ska maila Ikea. :)

• Fru annmi
    smarties skrev 2009-07-15 11:15:59 följande:
    Hah, det ska jag göra. Jag ska maila Ikea. :)
    ...
  • smarties

Tror fel person valde mailet.. :P Kanske en tjej skulle ha svarat.. :D
    Haha. Jag tror jag googlar runt lite mer ;)

"Hejsan!
    Tack för ert mail.

Detta är ingentingt jag hört innan. Kan mycket väl vara möjligt, jag har tyvärr ingen erfarenhet av det.
    Jag rekommenderar dig att tala med någon som är insatt när det gäller färgning av tyg. Dessvärre är detta inget vi har information om på IKEA.

Beklagar att jag ej kan ge dig ett mer konkret svar.
    Ha en fortsatt trevlig helg!

Med Vänliga Hälsningar,
    Jonas Nilsson
    IKEA Kundservice>"

• Katja77

Du får väl kolla vilket material det är i tyget och sedan välja en textilfärg anpassad för det materialet. Svårare än så kan det ju inte vara.

• smarties
    Katja77 skrev 2009-07-19 16:34:46 följande:
    Du får väl kolla vilket material det är i tyget och sedan välja en textilfärg anpassad för det materialet. Svårare än så kan det ju inte vara.
    Finns inga lappar kvar i min soffa, den som hade den innan har tydligen rivit bort alla..någon som har Tomelillasoffa o vet vad det är för tyg? :D
  • La Lola

Jag har färgat ett överdrag till Ikeas Klippan-soffa.

Gick kanonbra!
    Men man får tänka på att sömmarna inte färgas.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • puss

det finns skitsnygga överdrag att köpa på la redout. klicka på inredning och överdrag.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • smarties

Tror det skulle bli ganska snyggt med svart soffa med beiga sömmar..faktiskt..hur mycket färg ska man köpa ungefär?

• La Lola
    smarties skrev 2009-07-19 16:39:05 följande:
    Tror det skulle bli ganska snyggt med svart soffa med beiga sömmar..faktiskt..hur mycket färg ska man köpa ungefär?
    Väg tyget o köp färg utifrån det.
    Har för mig att det beräknades på vikten. Men jag kan minnas fel.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mrs Charles

Överdragen var ju fina, spec det längst upp till vänster

• Solrosskogen

Jag har en vit äldre soffa från ikea och efter ett tag märker man ju var det är man sitter och var ryggen är lutad då det blir gulare på de ställen.. Så jag använde mig av klor och blekte den.. För att få ett bra resultat så fick jag göra det 3-4 gånger.. Men den är mycket mycket vitare nu än innan.
    Dock har jag en foundation fläck på ett ställe som inte går bort.. Har försökt med det mesta men den sitter där den sitter. Tur är så sitter den vid ena änden så en sidokudde ligger över och döljer den.

Svar på tråden Hur fräscha upp soffan?