• LaFontaine

Sjukhus som inte lämnar ut journaler till försäkringsbolag

För över en månad sedan anmälde jag en personskada till Trygg Hansa. Idag mailade jag och frågade hur det gick eftersom jag fortfarande inte hört något. Till svar fick jag att två mottagningar, trots flera pårigningar, fortfarande inte lämnat ut journalerna.

Är det ok om jag som försäkringstagare ringer och trycker på lite till eller är det inte lämpligt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sjukhus som inte lämnar ut journaler till försäkringsbolag
  • HOCHM

Självklart är det okej att du ringer och trycker på lite:) Det kan vara så att nu när det är semestertider så har dom ont om tid att ta fram dom.

• LaFontaine
    HOCHM skrev 2009-07-15 13:28:29 följande:
    Självklart är det okej att du ringer och trycker på lite:) Det kan vara så att nu när det är semestertider så har dom ont om tid att ta fram dom.
    Den ena mottagningen började med att slarva bort min remiss och tog sedan över ett halvår på sig att ge mig en tid. Den andra existerar inte längre utan har öppnats i ny tappning, så mina förhoppningar var väl inte de bästa redan på förhand

Nu ska ringas och tjatas i alla fall!
  • Puffpinglan

Hej, jag jobbar som läkarsekreterare och jag tycker att du ska skriva ett kort brev till dem och skicka till mottagningarna, eller bara lämna in i receptionerna. På vår mottagning behöver nämligen läkaren skriva under med signatur att det är ok att patienten ifråga får ut sina journaler. Det är för att det eventuellt kan stå saker i journalen som kan vara till skada för patienten. Nu är det inte så i ditt fall men om det är på psykmottagningar osv så är det väldigt stränga regler. Sen kan det ju ta lite tid beroende på vad man har att göra om dagarna, är det mycket patientmottagning och skrivjobb så får kopiorna vänta, tyvärr.

Rasmus och Ebba är det bästa jag gjort!
  • LaFontaine

Puffpinglan: Särdeles känsliga ärenden är det inte. Det första är ett vanligt husläkarbesök och det andra en käkkirurgisk mottagning (som för övrigt inte ens har öppet under sin telefontid...)

Tidigare har jag begärt ut egna journaler vilket aldrig tagit mer än två dagar. Därför känns 5 veckor som ganska lång tid. Det kanske inte känns lika brådskande när man vet att man inte har en eventuell anmälan hängandes över sig...

• HOCHM

Fast man har alltid rätt att få läsa sin journal eller hur?

Som när min dotter hade gjort sin andra MRT och läkaren ringer aldrig upp mig för svar, varje gång jag ringer och frågar efter honom så är han alltid på läkarkonferens utomlands. Till slut så blir jag så arg att jag ringer dit, frågar efter honom, mycket riktigt han är inte där, då säger jag: visst har jag som förälder rätt att få läsa hennes journaler? javisst har du det men det är bättre om en läkare förklarar för dig. Mm men jag tänker inte vänta längre utan nu plockar du fram hennes journal, jag är där om 45 minuter. Då helt plötsligt säger SSK vänta lite: 1 minut senare har jag hennes läkare i telefon och jag får äntligen svar...
    Märkligt, han var tydligen tillgänglig trots allt.

• Puffpinglan
    HOCHM skrev 2009-07-15 13:43:43 följande:
    Fast man har alltid rätt att få läsa sin journal eller hur?Som när min dotter hade gjort sin andra MRT och läkaren ringer aldrig upp mig för svar, varje gång jag ringer och frågar efter honom så är han alltid på läkarkonferens utomlands. Till slut så blir jag så arg att jag ringer dit, frågar efter honom, mycket riktigt han är inte där, då säger jag: visst har jag som förälder rätt att få läsa hennes journaler? javisst har du det men det är bättre om en läkare förklarar för dig. Mm men jag tänker inte vänta längre utan nu plockar du fram hennes journal, jag är där om 45 minuter. Då helt plötsligt säger SSK vänta lite: 1 minut senare har jag hennes läkare i telefon och jag får äntligen svar... Märkligt, han var tydligen tillgänglig trots allt.
    Hmm... det låter ju jäkligt konstigt. Om en patient ringer för att de vill ha svar på en undersökning de gjort och läkaren inte är där så brukar vi be en annan läkare ringa upp, eller fixa en telefontid till patienten.
    LaFontaine skrev 2009-07-15 13:42:09 följande:
    Puffpinglan: Särdeles känsliga ärenden är det inte. Det första är ett vanligt husläkarbesök och det andra en käkkirurgisk mottagning (som för övrigt inte ens har öppet under sin telefontid...) Tidigare har jag begärt ut egna journaler vilket aldrig tagit mer än två dagar. Därför känns 5 veckor som ganska lång tid. Det kanske inte känns lika brådskande när man vet att man inte har en eventuell anmälan hängandes över sig...
    Kan det vara så att semestern har kommit i vägen? Mottagningarna drar ju ner på folk på somrarna. Kan ju vara så att de inte hinner med helt enkelt.
    Rasmus och Ebba är det bästa jag gjort!
Svar på tråden Sjukhus som inte lämnar ut journaler till försäkringsbolag