Lögner och ADHD?
Ni som har barn med ADHD - Ljuger era barn mycket? Har de överdriven fantasi? Fabulerar de ihop historier? Och nu menar jag i högre grad än barn i samma ålder...
Tacksam för svar!
Ni som har barn med ADHD - Ljuger era barn mycket? Har de överdriven fantasi? Fabulerar de ihop historier? Och nu menar jag i högre grad än barn i samma ålder...
Tacksam för svar!
JAg lever nära en vuxen med ADHD som helst inte talar om sanningen...
Är det jobbigt med sanningen så får man höra ngt annat eller inget alls.
Vet inte om barn, men det kan mycket väl stämma.
Jag är osäker om du menar hur "grava" lögner som barn med ADHD kan slänga ur sig, men i vilket fall som helst så är det just det som jag har erfarenhet av. Vårt barn (som bl.a. har ADHD diagnos) ljuger väldigt ofta och speciellt för att få uppmärksamhet. Exempel; Berättar på skolan om inbrott i hemmet, (som aldrig ägt rum) Överdriver allt som har med känslor att göra. Stukar hon till fotleden så har hon "brutit benet" osv. När man höjer röstem mot henne så "slår" man henne. Vid ett tillfälle blev hon så arg på mig (och avundsjuk) och sa att jag våldtagit henne, fast jag (naturligtvis) inte gjort det. Som ni alla förstår fick det åt helvete konsekvenser både för mig, men även för henne. Än idag (3,5 år senare) har vi fortsatt LVU pga. detta. Så, JA! - Barn med ADHD kan nog med lätt underdrift påstås ha lätt för att ljuga.