• Kazeer

Liten bebis och dålig tillväxt sent i graviditeten...

Jag hade tidig vattenavgång i vecka 32+3. Samma dag skulle jag ha gjort ett planerat tillväxt-UL pga ett högt SF-mått. Nu blev detta UL gjort på förlossningen i stället och det visade sig att fostrets vikt beräknades till 1874 g (-10%).

Jag blev inlagd pga vattenavgången. Två veckor senare (34+3) gjordes ett nytt UL samt flödskontroller på navelsträngen. Fostrets vikt beräknades till 1994 g (-20%). Flödet i navelsträngen såg bra ut.

Jag fick åka hem och fick en tid för igångsättning i vecka 36+1. Längre än så ville läkaren inte vänta med förlossningen, dels pga vattenavgången, dels pga fostrets dåliga tillväxt.

Min son föddes i vecka 36+3. Han vägde 2095 g och var 46 cm lång. Vi låg på neonatlaen i åtta dygn. De första fem-sex dagarna sondmatades han. Han låg på värmebädd och fick "sola" i tre dygn. Vi fick åka hem, när han kunde hålla värmen och gick upp i vikt på fri amning.

Idag är han 2 år och 4 månader och det märks inte att han var så liten vid födseln. Jag skulle tro att han är drygt 85 cm lång och han väger ca 14 kg. Det är full fart framåt.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Kazeer

Lite roligt att hitta den här tråden, som jag skrev i den 15 juli 2009 (inlägg #2). Då skrev jag om mitt första barn. Sedan dess har jag fött ännu ett tillväxthämmat barn.

När jag var gravid andra gången, gjordes tillväxt-UL i vecka 32+1. Då uppskattades bebisens vikt till 1491 g (-22%). Jag fick genast tid för flödes-UL, som i stort sett såg bra ut förutom att det fanns flödesförändringar i form av bilaterala notch. Jag fick även gå till spec-MVC och ta blodtryck och köra en CTG. Vid den här tidpunkten i graviditeten hade jag haft lite högt blodtryck under en månads tid. Jag bokades in för nya flödesmätningar och tillväxt-UL och besök på spec-MVC.

En vecka senare (vecka 33+0) var det dags för nya flödesmätningar och besök på spec-MVC. Mitt blodtryck var 160/95 och jag hade mått lite illa i några dagar och började svullna lite i ansiktet, så jag blev inlagd ... och kom inte hem igen förrän efter bebisen var född.

I vecka 34+5 gjordes ett nytt tillväxt-UL. Vikten uppskattades då till 1709 g (-32%).

Några dagar senare började de dagliga CTG-kurvorna se sämre ut och jag kände färre fosterrörelser. Så i vecka 35+3 plockades sonen ut och han vägde 15010 g och var ca 40 cm. Han var inskriven på neonatal i en månad och halva den tiden hade vi hemsjukvård.

Förutom sin litenhet och det faktum att han fått ljumskbråck två gånger (opererad vid 1,5 månad och 2,5 månad) så är han helt frisk och växer så att det nästan knakar. Idag är han åtta månader och väger 7 kg och är 65 cm lång.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Kazeer skrev 2010-09-15 12:41:04 följande:
    Lite roligt att hitta den här tråden, som jag skrev i den 15 juli 2009 (inlägg #2). Då skrev jag om mitt första barn. Sedan dess har jag fött ännu ett tillväxthämmat barn.

När jag var gravid andra gången, gjordes tillväxt-UL i vecka 32+1. Då uppskattades bebisens vikt till 1491 g (-22%). Jag fick genast tid för flödes-UL, som i stort sett såg bra ut förutom att det fanns flödesförändringar i form av bilaterala notch. Jag fick även gå till spec-MVC och ta blodtryck och köra en CTG. Vid den här tidpunkten i graviditeten hade jag haft lite högt blodtryck under en månads tid. Jag bokades in för nya flödesmätningar och tillväxt-UL och besök på spec-MVC.

En vecka senare (vecka 33+0) var det dags för nya flödesmätningar och besök på spec-MVC. Mitt blodtryck var 160/95 och jag hade mått lite illa i några dagar och började svullna lite i ansiktet, så jag blev inlagd ... och kom inte hem igen förrän efter bebisen var född.

I vecka 34+5 gjordes ett nytt tillväxt-UL. Vikten uppskattades då till 1709 g (-32%).

Några dagar senare började de dagliga CTG-kurvorna se sämre ut och jag kände färre fosterrörelser. Så i vecka 35+3 plockades sonen ut och han vägde 15010 g och var ca 40 cm. Han var inskriven på neonatal i en månad och halva den tiden hade vi hemsjukvård.

Förutom sin litenhet och det faktum att han fått ljumskbråck två gånger (opererad vid 1,5 månad och 2,5 månad) så är han helt frisk och växer så att det nästan knakar. Idag är han åtta månader och väger 7 kg och är 65 cm lång.
    Naturligtvis vägde han inte 15010 g utan 1510 g.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Lyckoprinsessan skrev 2010-09-15 11:27:15 följande:
    Ville återkomma hit och berätta att vårt barn föddes på 40+3 och var 46 cm och vägde 2550. Trots föräldrar på 182 respektive 201 cm.
    Han hade en stenhård knut på navelsträngen och hade inte fått tillräckligt med näring. Hade kunnat kosta honom livet med det gick bra  
    Vad skönt att det gick bra!
  • Kazeer
    Häxan surkart skrev 2010-11-22 20:31:45 följande:
    Idag var jag på UL och fíck veta att våran tjej väger 1600 istället för 1900 som hon ska göra. Vet inte hur många procent det är? Någon som vet? Jag är nu i v. 33+1 Har en fråga, varför vill man inte vänta så länge som möjligt med att "ta ut bebisen"? Så länge den växer i alla fall lite måste inte det vara bättre? hon ligger dessutom i säte. Vändningförsök blir i v. 36 om hon inte vänt sig. Är rädd för akut kejsarsnitt.
    Det är nog en avvägning som görs från fall till fall. Mår barnet bäst i magen eller är det bäst att han/hon får komma ut.

Mitt första barn föddes tillväxthämmat och jag blev igångsatt i vecka 36+1. Då hade jag haft vattenavgång i vecka 32+3 utan att förlossningen startade. Läkarna ville inte låta mig gå längre än så, eftersom det hela tiden fanns risk för infektion.

Mitt andra barn föddes också tillväxthämmat. Han föddes i vecka 35+3 efter att läkarna hade sett på CTG att han inte mådde bra i magen och måste få komma ut. Tanken var att jag skulle bli igångsatt men eftersom han låg i tvärläge gjordes först vändningsförsök. Det lyckades inte att vända honom rätt, så i stället blev det ett halvakut kejsarsnitt.
  • Kazeer
    littlemini skrev 2011-06-10 17:15:04 följande:
    En fråga bara, ni som varit på TUL hur kom det sig att ni remitterades dit? hade ni låga <SF mått eller hur fungerar det? vilken v. började ni göra TUL?
    I första graviditeten skickade BM mig på TUL, eftersom mitt SF-mått var så stort. Första TUL gjordes i vecka 32+3 och då konstaterades att bebisen var lite liten för tiden. Jag hade dessutom haft vattenavgång.

När jag väntade andra barnet, gjordes TUL på rutin. När jag var på RUL, gjordes en notering om att jag skulle ha förtur till RUL, så att det säkert blev gjort i vecka 32-33. TUL gjordes i vecka 32+1 och tillväxthämning konstaterades.
  • Kazeer
    Bamboon skrev 2011-07-20 19:19:19 följande:
    Men hur kan man få läkaren att ta ut barnet innan? Min BM säger att det inte är någon fara mn jag börjar bli orolig att det är för litet det är ju drygt 3 veckor kvar till BF.
    Jag tror inte att de sätter igång förlossningen så länge det inte finns indikationer på att barnet (eller du) mår dåligt.

Mitt andra barn fick komma ut i vecka 35+3, eftersom det fanns tecken på att han inte mådde bra i magen. Första barnet, som ocks var tillväxthämmat, fick komma ut i vecka 36+3, eftersom jag hade haft pågående vattenavgång i fyra veckor.
Svar på tråden Liten bebis och dålig tillväxt sent i graviditeten...