Liten bebis och dålig tillväxt sent i graviditeten...
Jag hade tidig vattenavgång i vecka 32+3. Samma dag skulle jag ha gjort ett planerat tillväxt-UL pga ett högt SF-mått. Nu blev detta UL gjort på förlossningen i stället och det visade sig att fostrets vikt beräknades till 1874 g (-10%).
Jag blev inlagd pga vattenavgången. Två veckor senare (34+3) gjordes ett nytt UL samt flödskontroller på navelsträngen. Fostrets vikt beräknades till 1994 g (-20%). Flödet i navelsträngen såg bra ut.
Jag fick åka hem och fick en tid för igångsättning i vecka 36+1. Längre än så ville läkaren inte vänta med förlossningen, dels pga vattenavgången, dels pga fostrets dåliga tillväxt.
Min son föddes i vecka 36+3. Han vägde 2095 g och var 46 cm lång. Vi låg på neonatlaen i åtta dygn. De första fem-sex dagarna sondmatades han. Han låg på värmebädd och fick "sola" i tre dygn. Vi fick åka hem, när han kunde hålla värmen och gick upp i vikt på fri amning.
Idag är han 2 år och 4 månader och det märks inte att han var så liten vid födseln. Jag skulle tro att han är drygt 85 cm lång och han väger ca 14 kg. Det är full fart framåt.