Inlägg från: Maria C S 75 |Visa alla inlägg
  • Maria C S 75

Liten bebis och dålig tillväxt sent i graviditeten...

Var tacksam att du upptäckt detta i tid. Nu har de koll på dig. Ibland mår barnet bättre "utanför". Hellre prematur än kraftigt tillväxthämmat. Det gäller att ta ut barnen i rätt tid. Själv fick jag mig en överraskning när jag fick en son i v42 som vägde 1970 gram. Idag mår han toppen. Väntar barn nr 2 och går på extra kontroller.

• Maria C S 75

Kansäga att min sf mått var 34 i v42. Så man kan inte alltid lita sig blind på sf måttet.

• Maria C S 75
    Bamboon skrev 2011-07-15 11:45:28 följande:
    Hej
    Jag är i samma situation.
    Var för 2 veckor sen på UL o de säger minus 18 %
    så fick komma tillbaka igen o nu är det minus 20 % men jag skulle inte återkomma.
    Men plötsligt kom ett brev hem om att en annan läkare vill att jag kommer igen.
    Börjar bli smått orolig. Har 29 dagar kvar till BF o räknar att mitt barn är 2 kilo nu.
    Samt är mina järnvärden dåliga o järndepåer samt är detta en ivf.      

2 kg är rätt bra. Bättre att få ut barnet innan det börjar magra i magen, så får du börja göda bebisen utanför istället. Bra att du får gåpå täta kontroller nu.
    Stolt mamma till Mario & Nicholas. Carpe diem.
  • Maria C S 75
    littlemini skrev 2011-06-10 17:15:04 följande:
    En fråga bara, ni som varit på TUL hur kom det sig att ni remitterades dit? hade ni låga <SF mått eller hur fungerar det? vilken v. började ni göra TUL?

Jag fick remiss då jag tidigare fått en pojk på 1970 i v42+1. Man kan börja med tul redan i v28 tror jag.
  • Maria C S 75
    Bamboon skrev 2011-07-20 06:56:07 följande:
    Ja men hur ska man få de att ta ut barnet innan. De växer ca 100 gr i veckan, det tycker jag är för litet.

Men tisdag har jag tid hos en riktigt läkareinteen BM för hon säger annat. 

Ställ bara frågan till läkaren om hon kan garantera att barnets hjärna utvecklas som den skall om barnet blir kraftigt tillväxthämmad. När min son var 10 dgr gammal fick vi göra ul på hjärnan. Jag var livrädd  men det gick bra som tur var. Idag är han 5 år. Lite sen i finmotoriken och tal. Så länge barnet växer är det ok men när det står still länge eller minskar skall barnet ut.      

Ibland fungerar flödet i navelsträngen bra men barnet tar inte åt sig näringen. I slutet gjorde de tul varannan vecka och däremellan kollade de fostervatten, flödet och rörelser/aktivitet. Ett för lungt barn kanske sparar påkrafterna då det går på "sparlåga".

Håller tummarna för att den lägger på sig lite extra eller att du får ut din bebis i förtid.     

• Maria C S 75
    Bamboon skrev 2011-07-20 06:56:07 följande:
    Ja men hur ska man få de att ta ut barnet innan. De växer ca 100 gr i veckan, det tycker jag är för litet.

Men tisdag har jag tid hos en riktigt läkareinteen BM för hon säger annat. 

Du kanske får en i min son Nicholas storlek 2525 gr - alldeles lagom och go  Han var ca -20 % 
  • Maria C S 75
    Lyckoprinsessan skrev 2011-07-20 18:24:23 följande:
    Men då kan du inte varit fullgången när du födde eller?
    Min son vägde också 2550 och han var minus 30%
    Men då födde jag på 40+3 

Barnet som vägde 2525 gr föddes i v38+4 och barnet som vägde 1970 gr föddes i v42+1.
Svar på tråden Liten bebis och dålig tillväxt sent i graviditeten...