Inlägg från: Lyckoprinsessan |Visa alla inlägg
  • Lyckoprinsessan

Liten bebis och dålig tillväxt sent i graviditeten...

Nu har vi också varit på nytt ctg och tillväxt UL. Bebisen verkar ha växt till sig och vägde nu 2490 i v 37+6 vilket motsvarar -20 procent vilket är helt ok så nu känner vi oss mycket lugnare

• Lyckoprinsessan

Hur går det för er?

Nån mer med dålig tillväxt?

• Lyckoprinsessan

Vad är doppelmätning?

• Lyckoprinsessan

Tack, ok, vi gjorde det när vår son låg på -30% men nu har han växt o ligger på -20% så vi har inte gjort fler sådana mätningar, går däremot på ctg.

• Lyckoprinsessan

Ville återkomma hit och berätta att vårt barn föddes på 40+3 och var 46 cm och vägde 2550. Trots föräldrar på 182 respektive 201 cm.
    Han hade en stenhård knut på navelsträngen och hade inte fått tillräckligt med näring. Hade kunnat kosta honom livet med det gick bra  

• Lyckoprinsessan

Ja vi födde också på special-BB men när sonen väl kommit ut och mådde bra så struntade de i oss och frågade  bara när vi skulle åka hem. Första natten sög han intensivt men andra natten tacklade han av. Min mjölk hade inte komit igång och jag ringde på hjälp flera gåner med de tittade inte ens på honom utan sa att han får nog i sig. detta trots att jag sa att han var slö.
    Efter två nätter skulle vi åka hem men läkaren undrade om sköterskorna mätt hans blodsocker. Det hade ingen gjort. När de försökte mäta fick de inget värde. Han hade noll blodsocker och fick svåra livshotande kramper och hjärnblödningar till följd av kramperna. Tio dagar låg vi på intensiven på neonatal... helt i onödan och enbart beroende på sköterskornas slarv. Vi kommer aldrig att kunna försäkra honom och vi måste gå på kontroller tills han blir vuxen. Förhoppningsvis har han inte fått några bestående skador...

Nu är han ett år och mår bra  

• Lyckoprinsessan
    Häxan surkart skrev 2010-11-22 20:31:45 följande:
    Idag var jag på UL och fíck veta att våran tjej väger 1600 istället för 1900 som hon ska göra. Vet inte hur många procent det är? Någon som vet? Jag är nu i v. 33+1 Har en fråga, varför vill man inte vänta så länge som möjligt med att "ta ut bebisen"? Så länge den växer i alla fall lite måste inte det vara bättre? hon ligger dessutom i säte. Vändningförsök blir i v. 36 om hon inte vänt sig. Är rädd för akut kejsarsnitt.
    Vilka "man" syftar du på?
    jag ville bli ingångsatt men nekades trots dålig tillväxt på bebisen.
    Läkarna vill ju oftast inte sätta igång..
    När vår bebis sedan föddes med en knut på navelsträngen insåg vi att vi haft en enorm tur. det händer att barn dör i magen pga knut på navelsträngen. Förstår inte varför de inte ville sätta igång mig. Jag fick gå till 40+3 då det satte igång av sig själv... 
  • Lyckoprinsessan
    Anwarsfru skrev 2011-04-18 09:20:15 följande:
    Godegud vad skönt att se att det är fler än jag, har varit så fruktansvärt rädd den senaste veckan.. är idag gravid i vecka 35 och min bebis ligger 22% under kurvan och jag har haft mkt problem med sammandragningar och påverkad cervix.. har 2 missfall bakom mig så när jag fick beskedet att mini i magen inte växte som han skulle trodde jag de innebar det värsta.. men jag kan ju läsa här om fler som de gått bra för.. nu kan jag kanske andas ut lite.. Håller bara TUMMARNA för att min lilla son vill vända på sig då han ligger i säte, skojade med en kompis för några veckor sen om att den lilla "araben" (min man är från irak) kommer sätta sig på tvären precis som sin far o komma ut med rumpan först.. hehehe ser kanske ut att bli så <3
    Hur har det gått? Allt väl?
  • Lyckoprinsessan

Ja, det berodde på lågt SF-mått

• Lyckoprinsessan
    Kattflickan skrev 2011-06-12 23:25:42 följande:
    Hej,

Råkade bara börja läsa den här tråden. Tänkte berätta Lyckoprincessan att min mamma hade en knut på navelsträngen som gjorde att jag inte tillväxte. Det blev akut kejsarsnitt ca 5 -6 veckor innan BF och på den tiden, för 36 år sen var det tidigt! Jag minns inte hur mycket jag vägde, men det var inte mycket, dessutom var min mamma storrökare vilket säkert inte gjorde något positivt för min födelsevikt. Men jag växte sen i en faslig takt när jag kan ut från magen och inom ett år så låg jag på övre delen av tillväxtkurvan! Min mamma fick höra att jag kunde ha fått hjärnskador av näringsbristen men det är inget jag märkt av, ha,ha..

Skönt att höra att det gått bra för er!

Millan 
    Härligt att det gått bra för dig också
    Vår lille är nu 2 år och har växt till sig rejält! 
  • Lyckoprinsessan
    Maria C S 75 skrev 2011-07-20 11:34:41 följande:
    Du kanske får en i min son Nicholas storlek 2525 gr - alldeles lagom och go  Han var ca -20 % 
    Men då kan du inte varit fullgången när du födde eller?
    Min son vägde också 2550 och han var minus 30%
    Men då födde jag på 40+3 
  • Lyckoprinsessan
    Maria C S 75 skrev 2011-07-20 18:27:59 följande:
    Barnet som vägde 2525 gr föddes i v38+4 och barnet som vägde 1970 gr föddes i v42+1.
    Aha, det förklarar väl saken
    Konstigt annars att min var 30 % för liten när de vägde nästan lika mycket... 
  • Lyckoprinsessan
    Bamboon skrev 2011-07-20 19:19:19 följande:
    Men hur kan man få läkaren att ta ut barnet innan? Min BM säger att det inte är någon fara mn jag börjar bli orolig att det är för litet det är ju drygt 3 veckor kvar till BF.
    Jag var också orolig men de ville inte sätta igång mig...
Svar på tråden Liten bebis och dålig tillväxt sent i graviditeten...