• Magrat

Spjälskydd?

Hur livsviktigt är det egentligen med spjälskydd?
    Vi har fått en gammal vagga (som jag låg i som liten) som efter ommålning blivit jättefin. Den har lite udda mått så det har blivit mycket sytt själv (med lite hjälp från blivande mormor) men nu har vi fixat madrass, plastad frotté, lakan, kudde, mm.
    Bäddade vaggan på prov igår och insåg då att vi inte har spjälskydd.
    Är det absolut nödvändingt?
    (Jag tycker det vore synd att dölja de vackra svarvade pinnarna.) :)

• Svar på tråden Spjälskydd?
  • Fru Cilla

Är inte bebisen väldigt liten och nyfödd när han/hon ligger i vaggan? Om jag inte har helt fel så kan inte en så liten bebis vrida och vända på sig själv? Jag tror inte spjälskydd är absolut nödvändigt i början. Sen när bebisen blir större är det säkert bra att ha.
    Lycka till!!

• hipmarygirl

Dom flyttar sig o vrider sig mer än man tror. Dom gillar o ligga trångt o trycker sig gärna upp mot ett hörn, även när de är nyfödda!
    Om ni inte villl ha spjälskydd så kan ni väl lägga dit nån rullad handduk eller nåt så det blir mjukt för lilla bebisen..

• Helen72a

jag e helt inn på Fru Cillas linje..... sålänge barnet inte kan förflytta sej själv så kan det ju inte behövas något skydd.....

• Toyya

Hej!
    Om inte jag är fel ute är spjälskydd till för att förhindra att bebisen får in huvudet mellan spjälorna när den är liten. Så det borde bero på avståndet däremellan om det behövs eller ej.

• niclina

man kan ju lägga något annat runtomkring..dem vill ju ha det väligt ombonat o trångt..

• Anni

De kan röra sig mer än vad man tror de små liven.
    Isa var 2,5 månad när hon lyckades rulla ner sig själv + ligginsats från köksbordet (det var INTE kul!)
    Spjälskyddet är ju till för att armar, ben, huvud inte ska fastna mellan spjälorna och är det en äldre vagga så är det inte alls säkert att spjälorna är godkända enligt dagens mått.
    Jag tycker nog att ni kan lägga ner några få kronor på ett spjälskydd ändå. Bättre det än att någonting händer =(.
    Det går utmärkt att köpa ett vanligt vitt, sen kapa det så att det passar, och det behöver inte alls bli dyrt.

• Emsally

har en kompis som jobbar på ikea. dom gick nån barn/skydds-utbildning där de sa att man hellst ska INTE ha spjälskydd till ett spädbarn. för det 1:a är det bra om bebisen får in mer frisk luft/syre i sängen, spjälskyddet hindrar det. för det 2:a rör sig inte bebisen så mycket så det e onödigt...

så sa hon iaf. men alla resonerar ju olika... vi väntar med att köpa spjälskydd...

• Anni

Emsally:
    Att det skulle komma in mer syre i sängen utan spjälskydd låter lite roligt men men. Det enda i sånt fall är att ett vanligt spjälskydd som max är typ 10cm skyddar bebin ifrån drag (som de absolut inte ska ligga i).
    Sen om man vill ha spjälskydd eller ej är ju helt upp till en själv.

• Jossan

emsally
    tycker det låter konstigt.. luft kommer ju från alla håll inte bara från sidan speciellt inte inne så att barnet får in mer syre utan förstår jag inte.. ...

kram J

• semlan

Enligt vår barnmorska ska man ha spjälskydd för barnet kan ha en tendens att vilja kura ihop sig och göra det trångt. Skyddet behövs alltså för att det inte ska skada sig på ribborna i sängen eller vaggan. Men man behöver inte ha just ett spjälskydd utan handdukar går väl lika bra, var bara uppmärksammad på att de är fästa så de inte ramlar över ansiktet på barnet. Ni kan väl använda samma skydd som ni ska ha i spjälsängen sedan det är bara att lägga den omlott, så slipper ni köpa två.

• Magrat

Tack för alla inlägg.
    Kul att se att det här liksom på så många områden finns massor av åsikter. :)
    Det är ca 7 cm mellan spjälorna på den här gamla vaggan.
    Är det någon som vet vad standard är?
    Hur som helst kommer jag nog skaffa ett spjälskydd, men det känns inte lika panikartat att ha det färdigt en månad innan BF längre. :P

• Mumskickan

Jag läste på vi föräldrars test av spjälsängar att det ska vara mellan 45 och 65 mm mellan spjälorna för att det ska vara säkert.

• blmamma

de rör på sig mer än man tror
    min dotter var 4 veckor när jag hittade henne på tvären ,hon hade huvudet precis vid spjälskyddet på sidan, hade vi inte haft det hade hon säkert slagit i huvudet.

• enna

Splälskydd har jag för mig att man inte behöver de första månaderna.. men jag är inte helt säker. Ska själv inte ha spjälskydd till en början. Har en barnkorg på hjul som jag hade när jag var liten, den är klädd på insidan med tyg å så.. så jag upplever det inte som nödvändigt i början. Man ser ju snabbt hur mkt ens egen bebis rör på sig..

Men däremot vet jag att man INTE rekommenderar plastad frotte i början. Det kan bli aldelles för tätt å riskera kvävning. Så använd ingen plastad frotte vid huvudändan iaf.

• boklus

Har själv en korg för barnet de första månaderna, man SKA ha spjälskydd just för att barnet kan få för sig att krypa upp i hörn (även om det är nyfött) och kan fastna/slå sig på spjälorna. Dessutom skyddar det barnet mot eventuella drag som man kanske har i sovrummet. 7 cm mellan spjälorna är dessutom ganska mycket

Även spjälskydd man man ju dock göra själv med hjälp av skumplast (eller vad det heter, finns i alla tygaffärer) och ett fint tyg (ni kan ju ta ett som matchar fint mot alla uppsydda lakan. Ta ett tyg som gör att spjälorna syns bra (med kontraster) eller ett som smälter ihop fint. Inifrån spelar det ju inte så stor roll det är ju utifrån som man kan ha en åsikt om hur fint det passar

Väljer man att köpa finns det i alla möjliga prisklasser och färger... tänk bara på att anpassa höjden på spjälskyddet till höjden på vaggan.

Lycka till, det blir säkert jätte fint! Är avundsjuk på alla dina färdigsydda lakan, håller själv på för brinnande livet just nu...

boklus v33

• enna

boklus - på min korg är det som mest 2cm mellan spjälorna.. å de är inte öppna hela vägen utan de är flätade... Insidan av korgen är klädd med tyg å kanterna med skumgummi.. tror du jag behöver spjälskydd ändå.

Denna korgen har gått i arv, å användes senast för 2 år sedan å ingen har använt spjälskydd...

• boklus

Enna,

Jag har också en ärvd & flätad korg och kommer att ha både spjälskydd och överdrag. Det är några år sen den användes men redan då (17 år sedan) så hade de spjälskydd även om det inte var så himla tjockt för att ge ett visst "stöt" -skydd för huvudet. Själv har jag fått ett nytt spjälskydd men jag var mitt upp i planeringen att sy ett när jag fick det.

De måste ju inte var lika tjocka som på en spjälsäng men för MIG (o enligt de råd jag fått) så känns det viktigt med lite buffert mot spjälorna mer än bara tyg. Jag vill ju inte att lill*n ska göra sig illa. (Har blivit som en varghona när det gäller det där)

• enna

boklus - har nog inte riktigt tänkt så.. då får jag ge mig ut å köpa lit skumgummi.. vet att de har tunna sådanna.. Har ett spjälskydd oxå, men det passar inte till korgen.. Tack tack!

• Jennaz

Skulle vilja sy ett spjälskydd själv. Hur höga brukar de vara?

Svar på tråden Spjälskydd?