• boklus

Spjälskydd?

Har själv en korg för barnet de första månaderna, man SKA ha spjälskydd just för att barnet kan få för sig att krypa upp i hörn (även om det är nyfött) och kan fastna/slå sig på spjälorna. Dessutom skyddar det barnet mot eventuella drag som man kanske har i sovrummet. 7 cm mellan spjälorna är dessutom ganska mycket

Även spjälskydd man man ju dock göra själv med hjälp av skumplast (eller vad det heter, finns i alla tygaffärer) och ett fint tyg (ni kan ju ta ett som matchar fint mot alla uppsydda lakan. Ta ett tyg som gör att spjälorna syns bra (med kontraster) eller ett som smälter ihop fint. Inifrån spelar det ju inte så stor roll det är ju utifrån som man kan ha en åsikt om hur fint det passar

Väljer man att köpa finns det i alla möjliga prisklasser och färger... tänk bara på att anpassa höjden på spjälskyddet till höjden på vaggan.

Lycka till, det blir säkert jätte fint! Är avundsjuk på alla dina färdigsydda lakan, håller själv på för brinnande livet just nu...

boklus v33

• boklus

Enna,

Jag har också en ärvd & flätad korg och kommer att ha både spjälskydd och överdrag. Det är några år sen den användes men redan då (17 år sedan) så hade de spjälskydd även om det inte var så himla tjockt för att ge ett visst "stöt" -skydd för huvudet. Själv har jag fått ett nytt spjälskydd men jag var mitt upp i planeringen att sy ett när jag fick det.

De måste ju inte var lika tjocka som på en spjälsäng men för MIG (o enligt de råd jag fått) så känns det viktigt med lite buffert mot spjälorna mer än bara tyg. Jag vill ju inte att lill*n ska göra sig illa. (Har blivit som en varghona när det gäller det där)

Svar på tråden Spjälskydd?