• Yosa

    När räknar man med att barnen kan säga R och hur tränar man det?

    När räknar man med att barnen kan säga bokstaven R och hur tränar man det?

    Vad brukar logopeden göra för träning just för R?

    Någon som vet?

  • Svar på tråden När räknar man med att barnen kan säga R och hur tränar man det?
  • StarkMamma

    Min dotter har sagt tydligt R sedan hon var 3 år och 3 månader. Men det är nog ganska tidigt. Jag har hört att dom ska kunna det tills dom är 5 men vet inte om det stämmer.

  • littlemum

    Dottern började säga R när hon var precis drygt 2 år. Har inte en aning om vad som är "normalt". Vet att barn som inte pratar rent när de kommer upp i skolåldern brukar få en kontakt med talpedagogen.


  • Mollymajs

    Vi har en dotter som är född med gomspalt. Det innebär att de i vissa fall ha lite talsvårigheter. Hon har dock kunnat säga R klart o tydligt sen 2åro3mån ca. Vi bor i Kalmar län o där brukar de flesta inte kunna säga R alls. Vi går kontunerligt på koll hos logopeden och enligt henne va dottern väldigt tidig med just det ljudet då det ofta kommer i 4 års åldern enligt henne. Sen är så klart alla barn olika.

  • Kodia

    Man brukar inte kolla upp det med logoped förrän i 7-årsåldern. Min dotter fick, på mitt initiativ, träffa logopeden på våren i 6-års, men hon ville återkomma till hösten.

    Om dottern är intresserad kan du låta henne säga ramsor som tdipp, tdapp, tdull, osv. (min blir bara arg!)

    Jag vet inte exakt vad logopeden brukar göra, men de brukar iaf titta i spegel när de gör olika ljud. (kanske dottern också tycker är kul?) Du kan mima och låta dottern gissa vad du säger.

  • Le petite moi

    Jag började kunna säga R nångång vid 6 år, men då är jag tvilling och dom är oftast senare. Läspade även, så jag fick gå hos talpedagog ända upp i 6 klass. Pinsamt när min talpedagog kom in i klassrummet när vi hade lektion och hämtade mig  Man tycker att det hade kunnat ske mer diskret

  • värmlänningen

    Vår dotter lärde sig R vid 4,5år. Vi fick tips på sidan: www.blom.just.nu. Det är boråslogopedernas sida, det som fick vår dotter att förstå var att höra juice(jos) och ros och så att hon fick höra skillnaden. Då fungerade det för henne... Hoppas att det funkar!
    Tror att de ska kunna säga det kring 5år iaf.

  • Kodia
    värmlänningen skrev 2009-07-20 21:28:48 följande:
    Vår dotter lärde sig R vid 4,5år. Vi fick tips på sidan: www.blom.just.nu. Det är boråslogopedernas sida, det som fick vår dotter att förstå var att höra juice(jos) och ros och så att hon fick höra skillnaden. Då fungerade det för henne... Hoppas att det funkar! Tror att de ska kunna säga det kring 5år iaf.
    Fast det är inte alltid så att det beror på att barnen inte vet skillnaden mellan de olika ljuden, utan ofta är det att de inte kan uttala det. (Fast jag vet ingen procentsats däremellan)

    Min dotter vet tex mycket väl när det skall vara R, vilket vi ser när hon skriver. Hon uttalar R lite som L, men man hör oftast skillnaden. Det är alltså ett rent uttalsproblem för henne.
  • zezziz

    En logoped sa till mig när jag frågade när barnet i fråga skulle lära sig säga R, då påstod hon att dialekten man har eller som föräldrarna har kan försvåra det hela.
    Och i vissa fall så lär barn sig aldrig att säga R.

  • Elfva

    Talpedagogerna och logopederna brukar hjälpa barn som inte kan säga R när de nått 6 års åldern ungefär... Man kan givetvis få lite hjälp innan också, men det är inte onaturligt ovanligt att det dröjer så länge tills barnen får till RRR ljudet...

    Tips på träning är t ex:
    ramsor, sånger och att prata mycket
    munmotorik övningar (finns t ex på ingelaslekstuga.se) där man tränar munmotoriken är också bra...

  • MonstersInc

    MIn dotter kunde säga R i vissa ord rent när hon var 2,5 år, men i andra ord så blev det V istället och gör fortfarande det ibland, hon är nu 3.5 år.

  • Smuliz

    Vi går hos logoped med stora tjejen. Hon är 5,5 år och kan inte säja vissa stavelser, bl.a. R.

    Men logopeden säjer att just R, ska man inte träna. Det är en mognadsfråga. Och att de gör ingenting åt det förrän efter 6 års ålder.

    Min dotter har problem att säja ord med två konsonanter brevid varandra.

    KVäll
    TVå

    och stj- kj- ljud. Men det har släppt nu tack vare logopeden

    Hennes pappa gick hos logoped också, och han stammade under första skoltiden. Antar att det är ärftligt

Svar på tråden När räknar man med att barnen kan säga R och hur tränar man det?