• gemigsinnesro

BMI gräns för pergotime?

Vet någon här om det finns en BMI gräns för pergotime eller om läkaren skriver ut det även om man är rejält överviktig och håller på att försöka gå ner i vikt så gott man kan? Jag är 38 år och har nästintill ingen egen ägglossning och väger ca 30 kg för mycket. Jag vet att det ej är optimalt när man försöker bli gravid men jag och sambon HAR lyckats bli gravida en gång helt på egen hand.Tyvärr slutade det i missfall i juni nu då jag var i v 5+3. Jag har gått ner 17 kg sedan januari i år men jag hinner ju bli på tok för gammal rent fysiskt sett om jag ska hinna gå ner till normalvikt innan jag ens får hjälp med ägglossningarna. Så därför undrar jag om någon vet om det finns en BMIgräns även här.

• Svar på tråden BMI gräns för pergotime?
  • Monocerus

Hej!

Vet inte om jag kan hjälpa dig, men när jag börja med mina pergokurer hade jag ett bmi på 35 har lyckats gå ner ca 10 kg på lite mer än en månad.
    jag hade inga problem att få pergo utskivet trots att jag då vägde ca 97kg
    har käkat dom nu i 6 mån men inte fått till ng grav för det.

Tror inte du skall ha ng problem med att få det utskrivet du har ju ett BMI på 30.
    Lycka till i bebisverkstan.

• gullunge80
    Monocerus skrev 2009-07-16 17:13:00 följande:
    Hej! Vet inte om jag kan hjälpa dig, men när jag börja med mina pergokurer hade jag ett bmi på 35 har lyckats gå ner ca 10 kg på lite mer än en månad. jag hade inga problem att få pergo utskivet trots att jag då vägde ca 97kg har käkat dom nu i 6 mån men inte fått till ng grav för det. Tror inte du skall ha ng problem med att få det utskrivet du har ju ett BMI på 30. Lycka till i bebisverkstan.
    Hur lyckade du gå ner tio kg på en månad? Vill också! : )
  • gemigsinnesro

Tack så mycket för svar! Så himla skönt att höra att just pergon inte ska vara några större problem att få utskrivet i alla fall. Jag har varit SÅ orolig för det för utan den har jag ju ingen större chans att bli gravid.

• Barba Söt

Nu vill inte jag vara sån, men jag har inte fått pergo utskrivet utanfår snällt vänta tills jag närmar mig BMI 30... tror det är olika från läkare till läkare...

• gemigsinnesro

Pust..jaja det var väl för bra för att vara sant tydligen ;) . Får verkligen hoppas att "min" läkare kommer vara av det snällare slaget då .

• Monocerus

gullunge80:

Jag äter Reductil som jag har fått utskrivit av min läkare för att gå ner i vikt.
    så jag äter dom i kombination med träning 5 dagar i veckan.

Barba Söt: tråkigt att du måste ha ett BMI på 30 för att få utskrivt pergo, jag har iaf aldrig haft ng problem med just det, men alla läkare är inte lika generösa.
    jag har iaf fått mer regelbundna äl och reg mens nu med pergo trots att jag fortfarnade har ett för högt BMI.

Gemigsinnesro:

jag hoppas att din läakre e lika generös som min o kan skriva ut pergo till dig,
    om inte förstår jag i så fall inte varför? Högt BMI ja kanske men jag hade ett bmi på 35 när jag blev gravid via IVF för snart 10 år sen o det var inga problem med mitt BMI.
    Skall iaf hålla mina tummar för dig.

• Barba Söt

Även om jag vet att det är för mitt eget bästa så är det lite frustrerande för gränsen har sjunkit i takt med att min vikt har sjunkit så jag är aldrig riktigt där... känns som jag aldrig kommer till att försöka på "riktigt"...

• gemigsinnesro

Jo det är klart att det ÄR bättre att vara normalviktig och gravid inte tu tal om den saken. Förstår att det måste kännas frustrerande om viktgränsen flyttas hela tiden: Har du fått någon förklaring till varför den flyttas? Är det kanske så att du inte är så gammal än och har tiden för dig att skaffa barn enligt läkaren? När jag var på fertilitetskliniken så lät det som om jag skulle få hjälp med pergotime åtminstone mest pga min ålder (38 år) så det går ju inte att säga att kom tillbaka om 2 år när du bantat bort 40 kg precis..eller 30 heller för den delen. Nu blev jag ju gravid på egen hand tydligen för jag testade och plussade dagen efter att vi varit på fertilitetskliniken så därmed avbeställde jag alla tider och undersökningar. Tyvärr blev det ju missfall den här gången så nu känns det som att börja om på noll igen. Däremot vet jag att jag kan bli gravid och att jag kan bära barn tiden ut då jag har två tonåringar redan. Min sambo har däremot inga barn. När jag blev gravid med mina barn var jag inte heller trådsmal utan vägde 87 kg och då var det inga som helst problem....var ju iofs betydligt yngre då :)

• Barba Söt

Jo, jag är fortfarande relativt ung.... jag tror att han fick backning från andra håll att hann skrev ut till för tunga...det är min teori i alla fall... nåja, senaste doktorn lovade mig mer hjälp (vilket jag tolkar som pergotime) om 10 kg...så då vet man ju lite mer... även om det inte är samma läkare så hoppas jag att de skriver in det i journalen...

Det är ju positivt att veta att du har förmågan att bli gravid iaf... jag hoppas att du får dina "piller" och att det löser sig snart!

• dragonesse

Jag får inte ens komma på utredning förrän jag har gått ner till bmi 30... har tjatat mig till en gynundersökning med UL och i alla fall fått konstaterat PCO så nu vet jag ju mina förutsättningar. Ligger på bmi 32 så det är bara att kämpa... kan förstå viktgränserna men INTE varför de är olika i olika landsting, det känns fruktansvärt orättvist! Jag bor i fel län helt enkelt...

• gemigsinnesro

dragonesse:
    Ja det är verkligen sjukt med olika gränser i olika län. Det skulle ju verkligen gälla samma i hela landet. Men du är ju inte långt ifrån BMI 30 så kämpa på bara så är du snart där :).

• slapparen

Jag har inte ens fått frågan om min vikt. Det var aldrig tal om varken vikt, kost eller dylikt... hon skrev ut Pergo direkt.

Svar på tråden BMI gräns för pergotime?