• mango

Finns det någon som inte haft en fruktansvärd smärta vid förlossningen?

Det finns ju så många olika smärtlindringar, vissa vill ju endast ha lustgas medans andra vill ha så lite ont så möjligt, jag är för det senaste alternativet...

Finns det någon som inte haft en fruktansvärd smärta vid förlossningen eller att det faktiskt inte gjorde särskilt ont och vad för smärtlindring använde ni??

• Svar på tråden Finns det någon som inte haft en fruktansvärd smärta vid förlossningen?
  • Kazeer

Förlossningen gjorde ont men absolut inte fruktansvärt ont. Det var en timme under öppningsskedet som var besvärligt. Det var innan jag fick lustgas.

Smärtlindring som jag använde var ackupunktur och lustgas. Fick även lokalbedövning, innan de klippte mig - förlossningen avslutades med sugklocka.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Pysselgalningen

1a gången gjorde det så ont pga utmattning. Förlossningen tog allt som allt från första värk 23½ timma.

2a gången så gick allt på dryga 4 timmar. Vart mer less på slangen till gasen så den hystade jag iväg. Fick dock inga tillräckliga krystvärkar så senaste dottern kom ut med en jävla massa vilja
    Gjorde inte alls lika ont som med den 1a, men jag genomgår inte gärna en förlossning igen

• SötFlöt

Att få bedövning eller inte bestämmer man ju inte själv. Går det för fort i öppningsskedet är det bättre att föda utan bedövning - med beövning menar jag inte lustgas. När jag kom in till förlossningen var jag 0 cm öppen, men sedan gick vattnet och jag öppnade mig 10 cm på 2 timmar - ont? JA men sedan var det ju dags att krysta och inte hade det varit nån ide med bedövning där inte. Jag ville ha men blev inget med det. Hade inte ens hunnit få den..Dessutom är det ju en födel att känna värkarna när du föder. Det går att föda utan bedövning, men dröjer det ut på tiden nästa gång vill jag ha bedövning.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Darla

Nu slutade min fl med akutsnitt pga av att bebisen låg i ansiktsbjudning men jag gick igenom hela värkarbetet och hade börjat krysta... Jag låg inne i 24 timmar innan det avbröts pgr av att bebisen inte vill åka ner hur mycket jag än krystade. Jag fick värkstimulerande dropp efter några timmar, och som smärtstillande hade jag lustgas och en TENS, sen när jag fick droppet så valde jag att ta en petidinspruta, men det var inte pgr av smärtan utan för att jag hade varit där så länge och behövde "flyta lite ovanpå" för att orka...

Jag tyckte inte att det gjorde ont alls, var mest en trött känsla när värkarna kom och spände över magen, molade lätt. Jobbigast var att gå och kissa när man hade värkar, sladdar och annat som skulle med, samt att det rann vatten när man stod upp. Magknip gör betydligt ondare skulle jag nog säga.

• BlommyNess12

För mig försvann all smärta när de lagt EDA. Innan var det helvetiskt, efter jag fått EDA så däckade jag och sov mig igenom värkarna.

• hilah

Det där med smärta är ju så individuellt. Jag upplevde inte värkarbetet som särskilt smärtsamt alls. Testade lustgas, men jag tyckte inte att det hade någon verkan, så jag blev utan smärtlindring och det gick bra. Det gjorde ont men inte alls fruktansvärt ont. Hade inte direkt några andra knep, utan jag bara lät kroppen arbeta och det gick hur smidigt som helst. Jag var också helt öppen när jag kom in till förlossningen, men trodde att jag var öppen kanske 4 cm, så när barnmorskan förvånat konstaterade att vi snart får träffa vårt barn tänkte jag "Va? Är det inte värre än så här?!".
    Framfödandet gjorde däremot väldigt ont, men det varade ju en sådan kort stund att det aldrig kändes nödvändigt med smärtlindring (man kan väl få lokalbedövning där, men om det hjälper? vet ej).

Jag tror nog att epidural är den effektivaste smärtlindringen, men vänta och se - det är ju möjligt att du upplever värkarbetet som jag, dvs MYCKET lättare än väntat. Lycka till!

• Skrymplan

Nu är jag ju smått efter känner jag emn vad är det för skillnad på EDA och epidural? Eller är det kanske samma..?

• BlommyNess12
    Skrymplan skrev 2009-07-16 09:22:55 följande:
    Nu är jag ju smått efter känner jag emn vad är det för skillnad på EDA och epidural? Eller är det kanske samma..?
    Det är samma
  • lövet2

Ja, psykoprofylax tog bort all smärta för min del!

Glad to hear it!
Svar på tråden Finns det någon som inte haft en fruktansvärd smärta vid förlossningen?