• Nanne

Tips för att lyckas med lasagne önskas!

När jag gör lasagne blir den aldrig riktigt bra. Pasta-plattorna blir alltid lite hårda. Jag tycker att jag har provat med allt, mycket sås, olika värme och sånt, men det blir alltid samma resultat.
    Finns det någon här som kan hjälpa med tips så jag kan bjuda min familj på god lasagne i fortsättningen?

• Svar på tråden Tips för att lyckas med lasagne önskas!
  • Cecese

Så här gör vi.
    Steker 500-600 gram köttfärs och häller sen i 2 Kelda tomatsoppor som får koka upp. Blandar 3-4 förpackningar Kelda ostsås med ca 3-5 dl mjölk. Sen varvar vi ostsås, köttfärs och plattor. Börjar med ett lager ostsås och plattor Sen fortsätter vi med köttfärs, ostsås, plattor osv. In i ungen 200 grader ca 40-45 minuter brukar räcka men man ser när den inte är så rinnig längre. Sen får den gärna stå en stund när man tagit ut den så den blir lite mindre rinnig.

• A82

Jag gör så att jag lägger färs och ostsås i ett tunt lager i botten sen plattor och varvar om vartannat och avslutar med färs och ostsås...
    Gratinerar i mitten av ugnen i 250 grader ca 15-20 min sen drar jag ner värmen till 150 och låter den stå inne ytterligare 15 minuter
    Blir mjuka plattor och krämig lasagne om man har mkt ostsås med mkt ost i

• Callistrate

Det viktigaste för att få mjuka plattor är att se till att alla plattor är ordentligt täckta med sås!!! Alternativet kan ju vara att använda färska lasagneplattor, de borde vara ännu lättare att få mjuka.

• lokisse

jag förkokar mina plattor!

snorkrakornas barn heter snorungar
  • La Lola
    lokisse skrev 2009-07-16 13:55:52 följande:
    jag förkokar mina plattor!
    Fast det behövs inte på alla sorters plattor.
    De blir mjuka iaf i ugnen.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • lokisse
    La Lola skrev 2009-07-16 13:57:21 följande:
    Fast det behövs inte på alla sorters plattor. De blir mjuka iaf i ugnen.
    jo det ska dom bli men jag tycker att det bli mycke godare och saftigare med förkokta och jag vet att dom är mjuka
    snorkrakornas barn heter snorungar
Svar på tråden Tips för att lyckas med lasagne önskas!