• Anonym (KONTROLL)

Vad anser ni om kontrollmänniskor?

Har en fråga då jag undrar om det är bara eller sämre att vara en kontrollmänniska?

Vilka saker är bra med det?
    Vilka saker är sämre med det?

Är man en sämre människa för att man har kontrollbehov.

Alla människor är ju olika i sitt sätt att vara tänka och agera.

• Svar på tråden Vad anser ni om kontrollmänniskor?
  • Teskedsmamman

Det beror helt på hur man agerar med sitt kontrollbehov. Om kontrollen ar kontrollen eller om man har kontroll över kontrollen

Jag är kontrollfreak men har lärt mig att kanalisera på så vis att jag har koll på saker och ting, när vi ska åka bort ser jag till att allt kommer med osv, trots ett ganska rörigt hem så vet jag var allt finns. Jag tar kontroll över min vardag, inte över människor.
    De som känner mig betecknar mig som organisatorisk, inte kontrollerande och då tror jag att jag har hamnat på en bra nivå.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Anonym (KONTROLL)
    Teskedsmamman skrev 2009-07-16 11:03:25 följande:
    Det beror helt på hur man agerar med sitt kontrollbehov. Om kontrollen ar kontrollen eller om man har kontroll över kontrollen Jag är kontrollfreak men har lärt mig att kanalisera på så vis att jag har koll på saker och ting, när vi ska åka bort ser jag till att allt kommer med osv, trots ett ganska rörigt hem så vet jag var allt finns. Jag tar kontroll över min vardag, inte över människor.De som känner mig betecknar mig som organisatorisk, inte kontrollerande och då tror jag att jag har hamnat på en bra nivå.
    Det låter ju kanon!

Har förstått att om man har egn kontroll och bara har kontroll på det man gör själv så ska det ju inte vara någon fara. Även om man flera gånger kollar om spisen är avstängd Hi hi.

Men om jag vill veta saker om min familj vad som ska hända och vad som är i görningen är man kontrollfreak då?
  • snapdragon

Anonym (KONTROLL) skrev 2009-07-16 11:22:15 följande:

Men om jag vill veta saker om min familj vad som ska hända och vad som är i görningen är man kontrollfreak då?
    beror väl på hur långt du går för att uppnå önskad kontroll.
  • Teskedsmamman
    Anonym (KONTROLL) skrev 2009-07-16 11:22:15 följande:
    Det låter ju kanon! Har förstått att om man har egn kontroll och bara har kontroll på det man gör själv så ska det ju inte vara någon fara. Även om man flera gånger kollar om spisen är avstängd Hi hi. Men om jag vill veta saker om min familj vad som ska hända och vad som är i görningen är man kontrollfreak då?
    Att vilja veta vad som kommer att hända är väl bara att vilja vara förutseende.... Skulle jag säga....

Kontrollfreak då vill man vara den som bestämmer allt, allt ska vara på mitt sätt, människor ska göra som jag säger osv....

Om man lägger det på nivån att jag bestämmer över mig och mina saker då är det lugnt, när man börjar kräva av folk att de ska göra som jag säger eller deras ägodelar, då går det för långt, då blir det en negativ aspekt på det hela....

Man får lära sig att kontrollera sitt kontrollbehov och det i sig kan bli en uppgift att fokusera på.
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Anonym (KONTROLL)
    Teskedsmamman skrev 2009-07-16 11:53:07 följande:
    Att vilja veta vad som kommer att hända är väl bara att vilja vara förutseende.... Skulle jag säga.... Kontrollfreak då vill man vara den som bestämmer allt, allt ska vara på mitt sätt, människor ska göra som jag säger osv....Om man lägger det på nivån att jag bestämmer över mig och mina saker då är det lugnt, när man börjar kräva av folk att de ska göra som jag säger eller deras ägodelar, då går det för långt, då blir det en negativ aspekt på det hela....Man får lära sig att kontrollera sitt kontrollbehov och det i sig kan bli en uppgift att fokusera på.
    Tack! Nu vet jag vad som menas.

Lycka till till oss Kontrellfreaks....
Svar på tråden Vad anser ni om kontrollmänniskor?