Rädsla inför barnet?
Hejsan!
Jag och barnafadern har varit tillsammans i 5 år och väntar vårt första barn till 24 Juli. Barnet är planerat och vi båda hade pratat om att detta barn är något som ska göra oss till en familj. Ingen ville skaffa barn om det inte är med den man vill leva tillsammans med. Det var han som tog upp diskussionen om barn innan vi började försöka.
I Majmånad så bröt han förlovningen då vi haft en diskussion om att hans känslor har dalat. Han har sagt att han inte vet om det är mig han vill leva med men ångrar inte barnet en sekund. Efter att han bröt förlovningen så var han gladare och pratade mer med mig. Vi pratade några dagar efter det att förlovningen bröts och han sa då att det var det som behövdes, att det släpptes en sten från hans axel. Jag var ledsen i flera dagar och fick tala om detta för min barnmorska som gav mig nr till en parterapuet, men det är ingen han vill gå till, då han inte tror på det.
Någon helg efter så skickade min mamma ett sms till honom och berättade att jag är LIVRÄDD för att bli mamma, efter det smset blev han mer glad och pratade även då med mig. Många tror att han är rädd nu inför bebis ankomst och att han därför är som han är. Han tar avstånd från mig, rör mig inte och beter sig som en kompis till mig. Jag var däremot som jag alltid varit mot honom. Min systers pojkvän var likadan men han var borta mycket och kom hem när han skulle sova. Min dåvarande sambo tar avstånd från mig hemma.
Den 15 Juni gjorde han slut och vi beslutar då att ha så till förlossningen, för att se hur han vill ha det efter. Jag har en känsla av att han är rädd för det som komma skall och gjorde därför slut för att få "tänka igenom". Vi pratar genom sms bara om barnet såsom barnmorskebesök osv. Jag har pratat med psykolog om detta och hon trodde även hon att det är kalla fötter han fått. Varför jag tror att det är så är för att han under en natt efter förlovningen bröts höll om mig och klappade på magen i sömnen, han sov och tror inte han kommer ihåg det.
Jag tycker detta är en jättejobbig situation och hoppas på expertråd från dig.