• reell

Orolig inför RUL!

Jag var på RUL på Östra här i Göteborg i tisdags och både jag och sambon var LÖJLIGT nervösa.

Hon som gjorde ultraljudet sa att "eftersom du är kraftig så är det lite svårt att se, men jag gör mitt bästa". Men man såg faktiskt förvånansvärt mycket! Till och med de små fingrarna, som vinkade :) Men hon var inte hundraprocentigt säker på att hon sett urinblåsa, även om hon trodde att hon gjort det, så vi fick en ny tid om två veckor. Förstår verkligen din nervositet, men jag tror det är ganska ovanligt som sagt att man får tråkiga besked. Lycka till!!!

• reell
    mammamys06 skrev 2009-07-16 18:10:21 följande:
    Jag är också kraftig (överviktig), tänker att de är mycket svårare att höra och se då? Gör de vaginalt ul då istället för på magen? Fick ni veta könet när ni var där? Eller ni kanske inte vill veta?
    Nej, tror inte de gör vaginalt även om man är överviktig. Jag har BMI 33 (har inte gått upp ett enda kilo sen inskrivningen) så jag räknas ju till fetma (BMI > 30), även om jag är 180 lång och har de 108 kilona ganska jämnt fördelade över kroppen.

Jag har ju ingen erfarenhet av ultraljudsbilder överhuvudtaget (detta är första graviditeten som gått såhär långt, hade ett MA i höstas). Men jag måste säga att jag tyckte man såg väldigt tydligt, både huvud, armar, ben, ryggrad, hjärtat, navelsträngen osv. Mäktig upplevelse alltså!

Könet vill vi inte veta, men hon frågade inte heller. Så jag utgår från att det inte gick att se. Annars förstår jag inte varför de skulle hålla inne med den informationen, om det går att se och de är säkra på vad de ser?
  • reell
    mammamys06 skrev 2009-07-16 18:45:37 följande:
    Nej, de säger inte även om man vill veta könet och de ser det. Man får söka privat. Det är för att det har varit så att vissa har gjort abort för att de hellre vill ha det andra könet än vad det visade sig vara och de vill de inte vara med om att bidra till. DÄrför hänvisar de till att man får gå privat för ett sk könsul.
    Usch, det är ju helt obegripligt (för mig) att man skulle göra abort pga "fel kön", men det är ju säkert så för vissa. När man ser det på det sättet så är det ju bra att de inte vill bidra, men för de som är fast beslutna att göra abort om de visar sig vara fel kön så kommer väl även de att boka separat köns-ul... Vilken värld man lever i alltså!
  • reell
    hönamor skrev 2009-07-16 18:46:23 följande:
    Jag har hört nånstans att har man sett ett hjärta slå så sent som i ditt fall v.10 så är risken minimal att det bara ska sluta slå. Jag var jättenervös då vi fick beskedet på förra RUL att fostret var så skadat att det troligtvis inte skulle överleva alla 40 veckor så det slutade med att vi tog farväl o avbröt graviditeten. Men denna gång var allt bra. Man kan aldrig veta men jag tror att för den största gruppen så är allt bra. Jag försökte känna tryggheten i att om nu något skulle vara fel så var det iaf inte mitt fel. Jag har ätit min folsyra (nästan jämt), inte rökt eller druckit, inte proppat i mig massa opastöriserade ostar osv... Hoppas allt går bra!
    Usch vilket jobbigt besked att få... Såg de skadorna direkt? Fick ni prata med någon psykolog/terapeut i samband med beskedet? Vad var det för typ av skador?
  • reell
    mammamys06 skrev 2009-07-22 12:20:54 följande:
    ska dock tillbaka om 2 veckor igen för att göra om det då de räknat fel på veckor ?! vet ingenting...men men, så är det!
    Vi ska också göra ett till UL, 2 veckor efter RUL:et som vi gjorde för en vecka sedan... Så nu är det bara en vecka kvar! Lite nervöst är det ju, det hade ju trots allt ändå känts bäst om de okejat allt på RUL:et. Tycker också att jag har dålig koll på VARFÖR vi ska dit igen, men man var ju så omtumlad vid ultraljudet att man inte kom sig för att ställa alla frågor som ploppat upp nu i efterhand... Lycka till nu!!
Svar på tråden Orolig inför RUL!