Inlägg från: hönamor |Visa alla inlägg
  • hönamor

Orolig inför RUL!

Jag har hört nånstans att har man sett ett hjärta slå så sent som i ditt fall v.10 så är risken minimal att det bara ska sluta slå. Jag var jättenervös då vi fick beskedet på förra RUL att fostret var så skadat att det troligtvis inte skulle överleva alla 40 veckor så det slutade med att vi tog farväl o avbröt graviditeten. Men denna gång var allt bra. Man kan aldrig veta men jag tror att för den största gruppen så är allt bra. Jag försökte känna tryggheten i att om nu något skulle vara fel så var det iaf inte mitt fel. Jag har ätit min folsyra (nästan jämt), inte rökt eller druckit, inte proppat i mig massa opastöriserade ostar osv...

Hoppas allt går bra!

• hönamor
    EliLeoMa skrev 2009-07-16 20:02:32 följande:
    Jag var också jättenervös inför RUL denna gång trots VUL och tidigt UL. Jag har ett tråkigt RUL bagaget. Då hade Lillen ingen urinblåsa eller njurar så vi fick avbryta graviditeten, eftersom barnet aldrig hade kunnat utveckla lungor i sinande fostervatten :( Detta var trots ett tidigt UL vecka 12 där allt såg fint ut (även om jag var helt säker på att nåt var fel eftersom jag inte kännt tillstymmelse av rörelser). Risken är nog minimal att fostrets hjärta bara slutar slå om det ser fint ut på ett tidigt ultraljud (som i mitt fall vecka 12) men det är klart att diverse missbildningar kan visa sig som man måste ta ställning till isf. Men att barnet bara är borta eller dött om (du dessutom tror att du kännt rörelser i vecka 17 senast) låter väldigt osannolikt. Håller tummarna för att allt går bra för dig! Jag var på nytt Rul med min nuvarande graviditet och jag ville knappt gå in där för jag var så himla nervös- men se! Där var faktiskt en frisk liten krabat!
    Men oj, råkade ut för nästan exakt samma sak. Skönt att det gick bra för oss båda
  • hönamor
    reell skrev 2009-07-16 18:59:49 följande:
    Usch vilket jobbigt besked att få... Såg de skadorna direkt? Fick ni prata med någon psykolog/terapeut i samband med beskedet? Vad var det för typ av skador?
    De såg avvikelserna direkt. Som att fostrets kropp hade stora cystor, man såg bara en njure, ingen urinblåsa, ingen magsäck o inget fostervatten. Dessutom såg man som en hinnblåsa vid nacken som brukar tyda på kromosomfel vilket visade sig stämma sen när vi fick besked från FVP som vi valde att göra dagen efter. Men det var knappt det gick eftersom det inte fanns nåt vatten. O utan vatten hade inte heller lungorna utvecklats normalt.

Vi fick erbjudande om att prata med kurator men vi valde att ta hennes nummer, sen träffade jag henne kort inför beslutet att avbryta en vecka senare, sen kikade hon in precis innan på morgonen då jag blivit inskriven o sen tittade hon in en stund efteråt så hon verkade väldigt engagerad.
  • hönamor
    mammamys06 skrev 2009-07-17 07:17:27 följande:
    Usch nu blir jag ännu mer nervös....shit att få ett sådant besked....som tur är så har jag ju barn innan men man bryter ju ihop för mindre Härligt att det går bra denna gången för er som fått uppleva detta hemska....
    Nej då. Inte ska ni va nervösa. Det föds ju flest friska barn trots allt
Svar på tråden Orolig inför RUL!