Inlägg från: mammamys06 |Visa alla inlägg
  • mammamys06

Orolig inför RUL!

På onsdag är det dags för att göra RUL (rutinultraljud). Det är då bebisen "skannas" och gås igenom mm för mm för att se att allt är ok. Jag är såååå orolig, tänk om de säger att bebisen är död eller att det inte finns något där, har värsta mardrömmarna om detta!

Jag fick missfall i v 9 (fostret dog redan i v 6) i september förra året och sedan väntade vi några månader innan vi försökte bli gravida och det tog sig på första försöket. Efersom jag haft ett missfall tidigare gjordes ett ultraljud i  8 och ett i v 10 och då såg allt ut precis som det skulle. Jag har mått illa tom v 15. Jag tror att jag kände i v 17 "sparkar" men jag är inte säker. Jag är mullig annars så jag tycker inte att jag fått så stor bebismage ännu (är i v 18 nu).

Är det vanligt att man får höra besked på ultraljudet om att det är dött, det är "borta" typ??

Behöver ert stöd!

Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Svar på tråden Orolig inför RUL!
  • mammamys06

Åh, tack för era inlägg, det värmer....BM försöker få mig att lugna ned mig men jag har aldrig varit gravid (förutom missfallet) och jag är helt novis

Jag har en son sedan tidigare men han är adopterad och det är en annan process än detta med graviditet. Adoption är jag expert då

• mammamys06
    Helstsyskonnu skrev 2009-07-16 13:04:43 följande:
    Eftersom ni sett en liten levande bebis i v.10 så är nog risken väldigt liten. Det är ju väldigt ovanligt att det upptäcks att det inte finns något liv i magen vid RUL, och när det gör det så har ofta fostret varit dött ganska länge.Allra, allra oftast så är ju allting bra! Förstår att du är orolig, det är normalt, men förhoppningsvis så ser allt bara bra ut!Lycka till!
    Hanniz84 skrev 2009-07-16 12:59:12 följande:
    du ska se att allt kommer vara så bra så m eran lilla "räka"! ska ni ta reda på vad det blir för kön?
    Tack för era inlägg och ert stöd. Jo, jag vet ju att det är liten risk att det skulle vara något fel...bm sade till mig att om barnet är dött så stöter kroppen ut det och då blir det svåra smärtor och eftersom jag snart är halvägs i graviditeten så blir det inte ett vanligt missfall i så fall utan jag får åka in akut pga svåra smärtor och jag får föda fram fostret men risken för detta är MINIMAL så här långt säger hon...

Jag/vi ska ta reda på könet men på Östra i Göteborg får man inte veta vad det är så jag ska boka en tid i v 26 privat för ett könsul
  • mammamys06
    reell skrev 2009-07-16 17:41:26 följande:
    Jag var på RUL på Östra här i Göteborg i tisdags och både jag och sambon var LÖJLIGT nervösa. Hon som gjorde ultraljudet sa att "eftersom du är kraftig så är det lite svårt att se, men jag gör mitt bästa". Men man såg faktiskt förvånansvärt mycket! Till och med de små fingrarna, som vinkade :) Men hon var inte hundraprocentigt säker på att hon sett urinblåsa, även om hon trodde att hon gjort det, så vi fick en ny tid om två veckor. Förstår verkligen din nervositet, men jag tror det är ganska ovanligt som sagt att man får tråkiga besked. Lycka till!!!
    Jag är också kraftig (överviktig), tänker att de är mycket svårare att höra och se då? Gör de vaginalt ul då istället för på magen? Fick ni veta könet när ni var där? Eller ni kanske inte vill veta?
  • mammamys06

Nej, de säger inte även om man vill veta könet och de ser det. Man får söka privat. Det är för att det har varit så att vissa har gjort abort för att de hellre vill ha det andra könet än vad det visade sig vara och de vill de inte vara med om att bidra till. DÄrför hänvisar de till att man får gå privat för ett sk könsul.

• mammamys06
    hönamor skrev 2009-07-16 22:13:27 följande:
    De såg avvikelserna direkt. Som att fostrets kropp hade stora cystor, man såg bara en njure, ingen urinblåsa, ingen magsäck o inget fostervatten. Dessutom såg man som en hinnblåsa vid nacken som brukar tyda på kromosomfel vilket visade sig stämma sen när vi fick besked från FVP som vi valde att göra dagen efter. Men det var knappt det gick eftersom det inte fanns nåt vatten. O utan vatten hade inte heller lungorna utvecklats normalt. Vi fick erbjudande om att prata med kurator men vi valde att ta hennes nummer, sen träffade jag henne kort inför beslutet att avbryta en vecka senare, sen kikade hon in precis innan på morgonen då jag blivit inskriven o sen tittade hon in en stund efteråt så hon verkade väldigt engagerad.
    Usch nu blir jag ännu mer nervös....shit att få ett sådant besked....som tur är så har jag ju barn innan men man bryter ju ihop för mindre Härligt att det går bra denna gången för er som fått uppleva detta hemska....
  • mammamys06

Idag kl 10.30 är det dags för RUL. Har faktiskt sovit rätt bra inatt, trots nervositet! Håll tummarna för mig idag! KRam

• mammamys06
    Hanniz84 skrev 2009-07-22 07:10:35 följande:
    ska hålla tummarna! idag har jag BF, men ingen bebis i sikte...
    Tack! Åh, vad spännande! Håller tummarna för att du snart har bebisen utanför magen! kram
  • mammamys06

Jag kan andas ut, bebis mår alldeles förträffligt bra där inne, sprattlade massor med armar, ben, händer och fötter, vred på huvudet, visade magen, ryggen och h*n var väldigt kissnödig SKa

• mammamys06

ska dock tillbaka om 2 veckor igen för att göra om det då de räknat fel på veckor ?! vet ingenting...men men, så är det!

Svar på tråden Orolig inför RUL!