• Cesso

En SKALBAGGE i vällingpulvret..

Jag skulle just vispa ihop en välling till sonen och upptäcker då en sprattlande skalbagge (eller ngt liknande djur) i vällingpulvret! Det äckliga lilla djuret låg i pulvret på rygg och sprattlade med sina äckliga små ben.

Det var fullkornsvälling från SEMPER, och nu blir jag så orolig att min son kan ha fått i sig ngt djur eller ägg eller liknande innan jag såg detta. Jag har hunnit ge honom välling från samma paket innan. Men, paketet var nästan nyöppnat, så det otrevliga lilla krypet kommer definitivt från vällingpaketet.

Är det farligt.. Blir ju helt orolig.
    Har i alla fall, mailat SEMPER, men kanske ngn här vet ngt?

• Svar på tråden En SKALBAGGE i vällingpulvret..
  • La Lola

Men om det redan var öppnat hur vet du då att det kommer från paketet?

Jag skulle nog kolla igenom andra livsmedels i skåpet innan jag drog några slutsatser.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Indigofera

Mjölbagge från egna skafferiet och inte från själva vällingpaketet, tror jag. Ett riktigt otyg sprider sig lätt mellan mjölprodukter. Edan sättet att bli av med dom är att totalsanera hela skafferiet!

• Cesso
    Indigofera skrev 2009-07-16 13:21:32 följande:
    Mjölbagge från egna skafferiet och inte från själva vällingpaketet, tror jag. Ett riktigt otyg sprider sig lätt mellan mjölprodukter. Edan sättet att bli av med dom är att totalsanera hela skafferiet!
    Hjälp! Hur då? Slänga allt? Jag har inte sett ngn bagge i ngt annat paket?

Är de farliga? Hur sanerar man det?
  • Indigofera

Börja med att gå igenom ALLA förpackningar. Se om du kan hitta fler? Kanske små brunaktiga larver också?
    Jag såg en mjölbagge i mitt skafferi vid ett tillfälle. Då gjorde jag faktiskt som så att jag slängde allt som fanns där inne (ja, inte konservburkarna och andra tillslutna burkar men alla mjöl, gryn, flingor, nötter etc) Därefter så städade jag ur hela skafferiet jättenoga.
    Jag vet faktiskt inte 100% om man behöver vara så extremt noggran. Kanske räcker att hitta "källan" - göra sig av med den och torka ur skafferiet?

• ceeh

eftrersom de kan ha lagt ägg som inte sns i andra förpackningar är det lika bra att göra som indigofrea sa.. slänga allt å städa ur.. sorry...

• amalie79

Ja, släng... en gång åt vi pulvermos och när vi tittade lite närmare så var moset fullt med döda mjölbaggar.

Släng allt och köp tättslutande genomskinliga plastburkar... tyvärr. Finns det en så finns det flera. Sen är det ju möjligt att det kommit med vällingen, ja visst. Jag köpte med mig en hel koloni hem en gång, inte med välling, men visst kan det kommit med från butiken...

• Cesso

Tack för svaren.

Nu har vi slängt (det mesta), alla öppnade vällingpkt/ ersättning, mjöl, ströbröd, flingor, redning etc. Och torkat ur skafferiet noga. Men vi har inte sett ngn larv eller ngt mer kryp. Vi har i och för sig inte granskat allt innehåll noga, utan bara tittat ner lite innan vi slängt...
    Jag har aldrig tidigare hittat eller sett ett kryp i skafferiet eller i välling eller ngt annat heller. Jag använde mjöl senast igår och då borde jag nog ha sett om det kröp omkring ngt?

Jag har inte slängt makaroner och strösockret. Måste man det? (ursäkta den kanske dumma frågan, men jag vet ju inte..)

Nej, jag hoppas verkligen att det kom från just det vällingpaketet.

Usch. Vet ngn om det är farligt att få sig en bagge eller ett sånt där mjöl-kryp?

• Shadilly

Det är inte alls farligt, det finns tom historier om folk som under svält medvetet blandat dem i mjölet för näringsvärdet.

Se det såhär, har du matvaror som inte angrips av insekter bör du nog fundera över hur hårt besprutat det eländet är. Visst är det äckligt med kryp, men så ser det ut om vi inte ska äta plast Man får kolla först, och se till att ha väl förslutna burkar.

TILL ATTACK!
  • Shadilly

Förresten, det händer att enstaka larver av mjölbaggar finns i springor mellan väggen och hyllan och lever på mjöldamm som samlats där. Det kan ju vara att du bara haft en enda som trillat in i paketet på lunchpromenad...

TILL ATTACK!
  • Cesso
    Shadilly skrev 2009-07-16 22:04:31 följande:
    Förresten, det händer att enstaka larver av mjölbaggar finns i springor mellan väggen och hyllan och lever på mjöldamm som samlats där. Det kan ju vara att du bara haft en enda som trillat in i paketet på lunchpromenad...
    Tack för svaret. Jag har inte sett några baggar på promenad än, och jag har slängt nästan allt nu, men inte riktigt allt. Det känns som att makaronerna är lättare att kolla än mjölet. Och borde inte såna där baggar trivas bäst i just mjölprodukter?

Jag ska kolla allt nu noga innan jag använder det, särskilt barnens välling, och när jag väl inhandlat täta burkar till ALLT så får jag helt enkelt gå igenom allt noga igen innan jag försluter det.

Jösses...
  • Luna29

Ettt tips: Torka ur skafferiet med ättika, så försvinner de som eventuellt är på promenad oxå :)

• Ord blind

Lite extra protein har inte din son mått dåligt av om han fått i sig en bagge. Tänk på att vi andas in cirka 14 kg flygfän under våran livstid.... :)

• Shadilly
    Cesso skrev 2009-07-16 22:22:01 följande:
    Tack för svaret. Jag har inte sett några baggar på promenad än, och jag har slängt nästan allt nu, men inte riktigt allt. Det känns som att makaronerna är lättare att kolla än mjölet. Och borde inte såna där baggar trivas bäst i just mjölprodukter? Jag ska kolla allt nu noga innan jag använder det, särskilt barnens välling, och när jag väl inhandlat täta burkar till ALLT så får jag helt enkelt gå igenom allt noga igen innan jag försluter det. Jösses...
    Annars funkar plastpåsar och påsklämmor bra också, som budgettips.

Vi bor i studentlägenhet, och grannarna är inte petnoga med varken bäst föredatum eller skafferistädning, så vi är beredda på luftanfall från vetilen. Särskilt på sommaren när de flesta dessutom lämnar pannkaksmixen och reser hem till föräldrarna.
    TILL ATTACK!
  • dni

gammal tråd, men jag har haft PRECIS samma problem och kan säga att det gäller även denna gång just SAMPER fullkorn

jag har silat HELA paketet noggrant och höll paketet HELT tätt. dagen efter var det 4st baggar igen. har kollat närmare på saken och det är flera som haft samma problem med just SAMPER.

min slutsats är att SAMPER fullkornsvälling innehåller redan larver som utvecklas till baggar så fort paketet är öppnat och luften kommer in

tur att vi aldrig använder skiten. detta va nödsituation...

Svar på tråden En SKALBAGGE i vällingpulvret..