• maria81

NI ARBETSLÖSA! Hur många jobb MÅSTE ni söka/rapportera i månaden?

Vad jag har förstått så skiljer det väldigt mycket på hur många jobb man måste rapportera in att man har sökt i månaden, till försäkringskassan.

Har flera vänner som inte tvunget behövt söka alls. Medans jag måste söka och rapportera in minst 5 jobb i månaden med både kontaktperson och telenr, även om jag tänker jobba lite extra någon gång i veckan. Ringde till deras kundtjänst och ifrågasatte detta men fick bara till svar att, ja det var orättvist men i sthlm kunde man vara tvungen att lämna in 10 st...

Hur funkar er arbetsförmedling?

• Svar på tråden NI ARBETSLÖSA! Hur många jobb MÅSTE ni söka/rapportera i månaden?
  • Nyfiken gul

när jag bodde i stockholm kunde det variera... Arbetsförmedlingen sa minst 10 sökta jobb i månaden.... Socialbidragsenheten sa 15 sökta jobb i månaden.....

hade man kanske lite extra meriter i bakfickan tex nån form av speciell utbildning eller jobbat på något speciellt ställe kunde man få det utökat till ca 20 sökta jobb i månaden då man skulle söka på sina meriter....

bodde då i södra stockholm , Botkyrka kommun....

• Mammis me Tindra

Ang. detta, är det svårt att få jobb när man har barn, funderar på att säga upp mig men det kanske är dummt? Är bara så j*vla trött på mitt jobb, vill inte tillbax dit efter mammaledigheten!

• Jefa

Jag har aldrig haft något tvång på mig att söka några jobb. Vet inte om det kan bero på att jag har 3 timanställningar? Men jag är iaf inskriven som sökande efter ett heltidsjobb.

• maria81

mammis med tindra: du kan ju börka söka även om du inte är erbetslös. Får du ett jobb du vill ha är det ju bara att sluta.

Jag tycker bara att hela systemet är orättvist! Det ska vara lika för alla! Jag känner bara en sån stor press på mig att ta vilket skitjobb som helst istället för att kunna söka det som jag verkligen vill ha, som kanske dyker upp längre fram..

• Trinity78

Jag måste rapportera in var 3:e månad. Senast hade jag sökt 13 jobb och det räckte. Konstigt att det är så olika, men kanske är för att jag jobbar deltid (mot min vilja).

• CB72

Men asså här.. Hur tusan kan dom kräva att man ska söka minst 10-15 jobb i månaden???

Menar om det inte finns jobb som man är kvalifiserad till då??..Ska jag (överdrivet nu ) söka civilekonom, läkar- jobb mm,, bara för att söka??..Det låter ju helt absurd.. Jag har fått EN anvisning sedan mars å den sökte jag INTE...

• Nyfiken gul

CB72.....

i mitt fall fick jag order om att även söka jobb som inte fanns hos arbetsförmedlingen... alltså att söka upp företag själv o ge dom en ansökan o meritlista...

så ibland fick man sitta med Gula sidorna för att få ihop till de sökta jobb-listan...

O det var på så sätt jag faktiskt fick en anställning.......

• Alers

jag tror att hur många arbeten man anvisas till stor del beror på hur väl man matchar de arbeten som finns i platsbanken och hos arbetsförmedlingen i övrigt. vad jag förstår uppger man tre områden man vill/kan tänka sig arbeta inom, och mot dessa önskemål skapas anvisningar. om man nu inte vill ha så många anvisningar, kanske man ska uppge sådana arbeten där arbetstillfällen saknas...

• frulan

VA?!?!
    Skämtar ni, måste ni inte söka fler jobb än så?

Jag var tvungen att (från dag 1 jag blev arbetslös) söka 1 jobb per utplockad a-kassedag, alltså 5 jobb i veckan.

Jag redovisade 25-28 jobb var 6e vecka ungefär.

Trots att jag tolkadedet som så att enligt LAG så skulle jag få begränsa (de första 100 dagarna) mitt jobbsökande till inom mitt område både yrkesmässigt och geografiskt.
    Men icke, sa de på min AF (Huddinge), hittar man inte något sånt måste man fylla ut med andra jobb oxå. Mitt yrke fanns inte ens med i deras databas så jag fick "hitta på" ett, kunde de inte bara lagt in det i stället?!

Plus att de anvisade mig jobb som jag uppenbart inte hade kvalifikationer för, t ex krav på körkort och körvana, eh, jag har inte ens körkort.
    Då säger de att det är upp till arbetsgivaren att avgöra om jag är lämplig eller ej. Visst, så är det väl, men de har ju ställt sina krav för att sålla ut ett gäng på en gång.
    Man kände sig icke läskunnig när man sökte jobb de anvisat mig. Men jag var väldigt tydlig med att det var AF som anvisat mig dessa jobb och att jag var tvungen att söka dem...

Jaja, nu har jag jobb o slipper dem på ett tag...

• Lola Jämtland

Jag behöver inte rapportera men min handläggare kollar nån gång emellanåt hur det går o så....
    Jag har sökt säkert 30 jobb sedan i december. Det låter kanske lite men jag bor på en liten ort och har inte möjlighet att flytta pga personliga anledningar.

Min kompis sambo, på samma ort som mig måste ringa den 15:e varje månad och tala om vilka jobb han sökt men han är under 25 så jag börjar undra om det har med åldern att göra att vi blir så olika behandlade.

• frulan

CB72

Jo, till mig sa de att jag skulle söka vilka jobb som helst trots att jag inte hade kvalifikationer för det, för det var ju arbetsgivaren som avgjorde i slutändan.

Jaja, där fick mitt AF sin statistik säkrad i alla fall...

• frulan

Förresten, mitt jobb fick jag självklart inte genom AF... utan kontakter.

De svar jag fått på de jobb jag sökt har det varit mellan 300-500 sökande...

Svar på tråden NI ARBETSLÖSA! Hur många jobb MÅSTE ni söka/rapportera i månaden?