• fiiäjag

2 reserv, men hur funkar det med överintag??

Jag står som 2 reserv i högskolekvoten på socionom utbildningen i Göteborg, men hur funkar det med överintag? hur stora är mina chanser egentligen?? T.ex om överintaget för min urvalsgrupp försvinner , dom tackar nej, måste överintaget i de andra grupperna oxå försvinna innan reserverna plockas?? Nån som har någon aning??

• Svar på tråden 2 reserv, men hur funkar det med överintag??
  • Slöjan

Du kommer garanterat in!

Jag stod på 19:e reserv på socionomutbildningen i Östersund och kom in!

• Evangeline72

Det låter som om du kommer in=)

• Ingelalalala

Det är bara första antagningen som har varit nu. Det kommer ännu en antagning och då försvinner de studenter som valt att tacka ja till någon annan utbildning.

Man konkurrerar endast med antagna i den egna kvoten.

• fiiäjag

Men är det så även med överintaget?? verkade som att överintaget var väldigt stort så chansen kanske inte blir så stor ändå..

• WAmamma

Tror att du har en mycket god chans att komma in trots överintaget. De tar alltid in lite fler för en hel del hoppar av mellan 1 och andra urvalet. Trots överintaget kommer en hel del av reseverna in. Det finns plats för 140 studenter så det är en ganska stor utbildning vilket gör att det är mer omsättning på studenterna.På en utbildning med 20 platser är det ju såklart mindre omsättning... Sedan försvinner ju en del studenter vid kursstart med. Vet inte om du bor i Gbg men det är även så att det kan vara svårt att hitta boende vilket gör att en del som bor långt bort kan ha svårt att ta sin reservplats om de erbjuds. Kan du bara vara beredd att börja kring kursstart så tror att det är några problem alls, förmodligen kommer du in redan vid nästa antagning. Lycka till!

Svar på tråden 2 reserv, men hur funkar det med överintag??