Blanda ersättning i kallt vatten?
Går det bra att blanda pulvret i kallt vatten (kokt avsvalnat som står i kylen) och sedan värma flaskan i varmt "bad"?
Går det bra att blanda pulvret i kallt vatten (kokt avsvalnat som står i kylen) och sedan värma flaskan i varmt "bad"?
Jag trodde att man kunde göra så....men hade läst lite fel.
Man måste/bör tillreda ersättningen när vattnet är ca 70 grader...och i denna temp kommer ju inte det upp i om man värmen i bad.
Jag kokar upp sedan väntar en stund o gör sedan i ordning med pulver o kyler ner det i kallt vatten till ät temp..
Det är lite bökigt....
Går går det ju strålande. Men man kan lika gärna värma vattnet först och sedan hälla i pulver. Som man vill.
När jag flaskmatade min lilla kokade jag vatten, hällde upp på flaskor, ställde in i kylen, tog en vid matdags, värmde i micron och hällde i pulver. Smidigt som attan.
Det går alltså att ha kokt avsvalnat vatten i kylen och sedan värma det när man ska ge mat, ja.
jag värmde vattnet i micron sen hällde jag i pulvret och gav sen.
Blanda till ersättningen i 70grader?! Varför det? låter exteemt märkligt.... Då måste det ju stå & svalna sen, vilket låter onödigt.
Klart som korvspad att man kan blanda ersättning & välling i kokt avsvalnat vatten & sen tex micra eller värma i varmvattenbad.
Min fd kompis som hade tvillingar & var ensamstående, förberedde alltid några flaskor på det sättet, kokade upp vatten,, lät svalna i kallvatten ,blandade till ersättningen & fyllde flaskorna & ställde in dom i kylen. Det var ju bara att värma i micron sen när bebisarna var hungriga :)
Har du kommunalt vatten behöver det inte vara kokt innan heller. Kallt vatten från kranen som du värmer till ättemp funkar utmärkt.