• caln

Blanda ersättning i kallt vatten?

Går det bra att blanda pulvret i kallt vatten (kokt avsvalnat som står i kylen) och sedan värma flaskan i varmt "bad"?

• Svar på tråden Blanda ersättning i kallt vatten?
  • April Mamma

Jag trodde att man kunde göra så....men hade läst lite fel.
    Man måste/bör tillreda ersättningen när vattnet är ca 70 grader...och i denna temp kommer ju inte det upp i om man värmen i bad.

Jag kokar upp sedan väntar en stund o gör sedan i ordning med pulver o kyler ner det i kallt vatten till ät temp..

Det är lite bökigt....

• Miss Maya

Går går det ju strålande. Men man kan lika gärna värma vattnet först och sedan hälla i pulver. Som man vill.

När jag flaskmatade min lilla kokade jag vatten, hällde upp på flaskor, ställde in i kylen, tog en vid matdags, värmde i micron och hällde i pulver. Smidigt som attan.

caln skrev 2009-07-16 17:04:06 följande:
    Går det bra att blanda pulvret i kallt vatten (kokt avsvalnat som står i kylen) och sedan värma flaskan i varmt "bad"?
  • Miss Maya

Det går alltså att ha kokt avsvalnat vatten i kylen och sedan värma det när man ska ge mat, ja.

• sonen08

jag värmde vattnet i micron sen hällde jag i pulvret och gav sen.

• Heahog

Blanda till ersättningen i 70grader?! Varför det? låter exteemt märkligt.... Då måste det ju stå & svalna sen, vilket låter onödigt.

Klart som korvspad att man kan blanda ersättning & välling i kokt avsvalnat vatten & sen tex micra eller värma i varmvattenbad.

Min fd kompis som hade tvillingar & var ensamstående, förberedde alltid några flaskor på det sättet, kokade upp vatten,, lät svalna i kallvatten ,blandade till ersättningen & fyllde flaskorna & ställde in dom i kylen. Det var ju bara att värma i micron sen när bebisarna var hungriga :)

• GullpuckotMe
    sonen08 skrev 2009-07-16 17:11:17 följande:
    jag värmde vattnet i micron sen hällde jag i pulvret och gav sen.
    ska man inte värma i vattenbad? eller gäller det bara bröstmjölk? :P
  • Mälaröbo

Har du kommunalt vatten behöver det inte vara kokt innan heller. Kallt vatten från kranen som du värmer till ättemp funkar utmärkt.

• Heahog
    Mälaröbo skrev 2009-07-16 17:16:27 följande:
    Har du kommunalt vatten behöver det inte vara kokt innan heller. Kallt vatten från kranen som du värmer till ättemp funkar utmärkt.
    Det bör man visst. Tänk alla ledningar.. Tänk på kloret i vattnet etc...
  • April Mamma
    Heahog skrev 2009-07-16 17:14:24 följande:
    Blanda till ersättningen i 70grader?! Varför det? låter exteemt märkligt.... Då måste det ju stå & svalna sen, vilket låter onödigt. Klart som korvspad att man kan blanda ersättning & välling i kokt avsvalnat vatten & sen tex micra eller värma i varmvattenbad. Min fd kompis som hade tvillingar & var ensamstående, förberedde alltid några flaskor på det sättet, kokade upp vatten,, lät svalna i kallvatten ,blandade till ersättningen & fyllde flaskorna & ställde in dom i kylen. Det var ju bara att värma i micron sen när bebisarna var hungriga :)
    Det står så på paketet...=) Antagligen så "behöver" väl pulvret nå en viss temperatur av någon anledning.....
    Men alla får väl göra som dom vill =)
  • Fracklands
    GullpuckotMe skrev 2009-07-16 17:16:00 följande:
    ska man inte värma i vattenbad? eller gäller det bara bröstmjölk? :P
    Det gäller bröstmjölk! JA!
Svar på tråden Blanda ersättning i kallt vatten?