-
-
Svar på tråden Ert bästa recept på Tsatsiki tack!
-
Riven avrunnen gurka, turkisk yoghurt, massor av vitlök, salt och peppar och ev lite olivolja.
-
Som ovan.....men pyttelite citronsaft i blir oxå smaskens :)
-
Men du måste riva gurkan med höger hand, inte vänster, annars går det inte!
Jo, det var faktiskt en som sade så till mig när jag gjorde tsatsiki.Hon ville inte låta mig göra färdigt de få centimetrarna jag hade kvar att riva. Själv märkte jag inte att det var ett högerhandsrivjärn och tyckte att det funkade utmärkt med vänster men där hade jag alltså fel.
(Helt vanligt rivjärn...) -
Turkisk/ grekisk yoghurt, riven kramad gurka, lite olivolja, salt, peppar o oregano. Vitlök med så klart
-
Riven urkärnad gurka som saltas så vätskan kommer ut. Låter gurkan ligga i en djup tallrik med ett mindre fat ovanpå samt ngt på som tyngd så att vätskan pressas ut. Blandar detta i en skål med turkisk yoghurt (tycker den är mkt tjockare och krämigare än den grekiska) örtsalt,grovmalen svartpeppar, vitlök och ett par droppar olivolja.
-
Ingredienser:
1. Turkisk yoghurt
2. Citronsaft/citronpulver
3. Salt
4. Svartpeppar
5. Vitlök
6. Mynta (pulver/grovmalen)
7. Tärnad/riven gurka
Smaken avgörs av hur mkt salt och citron du har i framför allt, tycker jag. -
Mums va gott det låter. Blir ju jätte sugen nu..
Jag har lärt mig göra tsatsiki med cream fraiche. Men det låter ju gott med turkisk yoghurt.. -
Jag ska testa med citronsaft, aldrig haft. Däremot är mynta en riktig höjdare att ha i! Gärna färsk om man har. Gör alltid på turkisk yoghurt och gärna färsk vitlök.
-
Jag kör matlagningsyoghurt till vardags för de kommer i lagom stora burkar om man skall göra till max fyra personer.
½ gurka - skalas, rivs, saltas och låt vattna av sig. Pressa/krama ur vattnet.
1 burk matlagningsyoghurt
Vitlök (en stor eller två små klyftor)
Svartpepar, ev mer salt, italiensk salladskrydda
En liten skvätt vardera av olivolja och vitvinsvinäger -
Mitt bästa;
1 gurka
2 dl matl yoghurt
1 dl creme fraiche
2st vitlöksklyftor (eller efter behag)
1 msk olivolja
Riv gurkan och krama ur vattnet, blanda med övriga ingredienser och avsluta med att salta och peppra.