• Nenne2

Hur är det att bo i Kragsta-Bällsta i Vallentuna Stockholm?

Jag och min man funderar på att flytta till Stockholm om ca 2-3 år när vår yngsta son ska börja i skolan. Vi funderar då på Kragsta eller Bällstatrakten i Vallentuna Stockholm. Men jag skulle jättegärna vilja höra lite hur det är att bo där bla för barn. Hur skolorna är etc. Det är ett ganska stort steg vi tar då eftersom vi nu bor ca 50 mil ifrån Sthlm. Min man har dock en stor familj där, så vi har ju trots allt släkt där. Jättetacksam för svar :)

• Svar på tråden Hur är det att bo i Kragsta-Bällsta i Vallentuna Stockholm?
  • Skumboll

Jag vet egentligen ingenting om skolorna förutom att jag har hört rykten om att bällstabergsskolan har haft lite problem, en del bråk och att eleverna där inte har de högsta betygen. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det dock. För övrigt tycker jag att det är ett fint område i vallentuna, bällsta är ett äldre område medan bällstaberg och bällstalund är helt nya områden med nyproducerade hus. Kragstalund har en del hus som är okej, men det finns också ett område med lägenheter (hyres?) som inte ser så kul ut. Det finns en ICA nära med okej utbud, om än lite dyrt.

• Jenny1

Helt ok områden, dock svårt att få plats på skola/dagis. Ett tips är att kolla upp det innan.
    Bällstabergsskolan är något stökig med en del mobbningsfall.

• Nenne2

Ok, tack för infon. Jag trodde tvärtom att det var en jättebra skola. Om ni skulle rekomendera bra områden i Sthlm att bo i, vilka väljer ni då? Min mans föräldrar bor i Vallentuna, men självklart kan vi tänka oss andra kommuner. Täby-självklart, men det verkar väldigt dyrt där att bo.

• Skumboll

Vi flyttade från vallentuna (bällstaberg) till åkersberga, här trivs vi bra. Men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av skolorna eftersom sonen bara är två år.
    Täby är ju fint, men lägg till en mille mot huspriserna i vallentuna. Det finns ju andra områden i vallentuna också, vi var ett tag inne på nyby eller flytta ut på landet, typ brottby till.

• Mamma 2b

Skolorna vet jag inget om eftersom jag inte har några småbarn, men som de andra sagt kan säkert stämma.
    Allt det här nybyggda i trakten är ju inte direkt gratis heller jämfört med Täby och det är jäkligt trångbyggt för min smak..
    Skulle jag köpa nåt sånt vete sjutton om jag skulle vilja betala de priser de begär bara för att det är nyproducerat..
    Då skulle jag hellre satsa på nåt i Täby. Men det är bara mina tankar.

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • ninan

Hej, talade just om detta med en bekant som är uppvuxen i Vallentuna och som har en kompis som är rektor på en av skolorna, vet ej vilken dock. Till och med rektorn klagade över att kvalitén på skolorna där inte är bra. Eftersom vi letar hus så har vi kollat lite på dessa områden, och min känsla är att just runt kragsta-bällsta-vallentuna c. så är det rätt stökigt med mycket ungdomar som inte verkar ha så mycket annat att pyssla med än att börna runt med moppar och hänga i centrum. Jag har kanske fått det om bakfoten, men lite små-ligist stämning, inte stället där mina barn ska få växa upp iallafall! Men Vallentuna är ju en stor kommun, uppåt Lindholmen- Kårsta kanske det är bättre? Täby, Vaxholm, solna, sundbyberg kanske?

• Mamma 2b

Vallentuna är en lugn ort, det finns inte mer kriminalitet här än nån annanstans, Täby t ex.
    Att småungar hänger i centrum och kör moppe är nog inget man kan slippa någonstans.

• ninan

Nej, det stämmer nog att var man än bor så finns det kanske alltid saker att störa sig på, men på en del ställen märks det mer eller mindre. Eftersom jag har anledning att passera förbi regelbundet så har jag tänkt på det här att ungdomarna verkar hänga väldigt mycket i detta område, ofta bråka på tågen t.ex.

• Mamma 2b

Jag har aldrig sett ett bråk på tågen. Däremot älskar jag roslagsbanan, snacka om milsvid skillnad mot vidriga saltsjöbanan t ex. Usch..

• ninan

Jag gillar också Roslagsbanan! En klar fördel att bo längs med den för smidigt resande mot stan!

• Lillpricken

Skolorna i Vallentuna är inte bra. Sätt ditt barn i Täby friskola.
    Bällstaberg är stökigt. Men Vallentuna är fortfarande ok i pris. Täby är dyrt. Men en del verkar tycka att 5 miljoner är ok för en villa, uppenbarligen. Men brottsligheten är nog lika hög överallt skulle jag tro. Bara för att folk är rika söder om Vallentuna betyder det inte att de är lagliga.

Svar på tråden Hur är det att bo i Kragsta-Bällsta i Vallentuna Stockholm?