• AdoXa

vi med bf runt 19 aug som vill följas åt ;)

Jag väntar andra barnet den 20:e augusti men jag är inställd på att den kommer runt 24:e kanske, för jag gick över 6 dagar med dottern som är 2,5 år.
    Tydligen är det vanligast att första barnet kommer BF +5 och att man förkortar tiden med 2-3 dagar med andra. Så sade min barnmorska.

I min kommun går man inte på så många koller hos barnmorskan när man är omföderska, men sist jag var där frågade jag iaf om bebisen hade vänt sig med huvudet neråt, men då var det en vikarie som inte verkade kunna känna helt säkert hur bebisen låg, men hon tyckte iaf inte att den verkade fixerad. Ska till min ordinarie bm i veckan som kommer så ska fråga henne istället. Men jag har hört att bebisen i regel fixerar sig senare om det är andra barnet.

• AdoXa

Hej alla igen. Skrev här för någon vecka sedan tror jag det var men har varit upptagen med att packa. Vi ska flytta till en större lägenhet nu i månadsskiftet så det är ett totalt kaos här hemma just nu. Sambon och dottern har åkt till Dalarna och jag är hemma och försöker packa men det går trögt. Det är verkligen inte så roligt att flytt-packa!
    Ser iallafall fram emot att flytta in och kunna börja förbereda lite inför bebisen. Packa upp alla bebiskläder och allt det där ni vet.

Annars försöker jag vara inställd på att det är ett bra tag kvar innan det sätter igång (BF 20:e augusti). Det kommer jag ihåg från förra gången med dottern, hur jobbigt det var att alla sade till mig att "nu kommer den nog snart" och så dröjde det ändå 6 dagar över tiden. Hon fixerade sig tidigt och magen sjönk, slemmisen började lossna och allt det där. Min barnmorska sade att "nu kommer nog bebisen inom en vecka" när det var någon vecka innan BF till och med, och man hoppas ju - så man tror ju helt och fullt på vad de säger. Vilket gjorde att det blev fruktansvärt jobbigt att gå över tiden.

Ni som oroar er över förlossningen kan jag bara säga att försök att inte göra det. Jag längtar jättemycket efter den här förlossningen för den förra var den häftigaste upplevelse jag varit med om. Den gick väldigt bra, jag gick ej sönder och behövde inte smärtlindring. Mitt bästa tips inför förlossningen är att träna avslappning, avslappning och åter avslappning. På grund av jobbig mensvärk under mitt liv har jag liksom "ofrivilligt" tränat avslappning under smärta och det hjälpte mig otroligt mycket under förlossningen. Att liksom inte försöka motarbeta smärtan när man känner värken komma, då spänner man sig och det blir värre, utan istället bara ligga och slappna av och nästan låtsas att man tycker om smärtan eller hur jag ska säga... Alla är ju olika men det funkade toppen för mig iallafall. Enligt min barnmorska var det även på grund av bra avslappning (vilket hon kommenterade flera gånger under förlossningen) som jag öppnade mig snabbt.

Svar på tråden vi med bf runt 19 aug som vill följas åt ;)