Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

    Ta inte vaccinet!

    Dr Mupp skrev 2009-07-17 11:32:53 följande:
    Nej testa och testa och åter testa vaccsinet. Jobba förebyggande. Höja beredskapen för att klara influensan och i värsta fall stänga landets gränser för att hålla smittan utanför. Just nu har 28 smittats i sverige. Stäng alla gränser och släpp inte in nån och vi slipper bli sjuka
    Det är redan för sent
    Vi har smittan inom landet så är det och i och med att det är en pandemi så får vi nog räkna med att fler kommer att insjukna och vissa kommer inte att bli nämnvärt sjuka överhuvudtaget medans det finns risk för att andra t.om kommer att dö. Allt beroende på hur illa det "tar".

    Vi kan också hoppas på att viruset inte muterar från den här rätt milda formen till något betydligt agressivare.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Dr Mupp skrev 2009-07-17 13:02:55 följande:
    28 som är smittade inom landets gränser var sista siffran jag hittat. Majoriteten är smittade utomlands.
    Det spelar ju ingen roll rent krasst.
    Den första smittade fick ju självklart smittan utomlands men det innebär ju inte att smittan avtar i och med att den finns inom landets gränser. Den finns- och den sprids och kommer att fortsätta spridas.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    BlivandeUngMamma skrev 2009-07-17 17:45:42 följande:
    Svininfluensan är bara propaganda som fåraflocken lyder Jag tänker INTE vaccinera mig (gravid) även om jag har förtur. VACCIN INNEHÅLLER LEVANDE VIRUS
    Man må tycka vad man vill om vaccinationer etc men att kalla svininfluensan för propaganda är ju inte alldeles korrekt.
    Den existerar- och den lär eskalera.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum

    "Är den nya influensan, Influensa A (H1N1) i likhet med andra influensor, farligast för de yngsta och de äldsta? Det tycks ju vara andra åldersgrupper som drabbats i Mexiko.


    Än så länge är underlaget om den nya influensan alltför litet för att vi ska kunna säga något säkert om vilka åldersgrupper som riskerar att drabbas hårdare än andra. #36


    Källa: Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet"


     


     


    Vad är speciellt med den nya influensan?


     


    Den nya influensan A (H1N1) har en genetisk sammansättning som man inte sett förut och den kan spridas mellan människor. Eftersom det är en ny variant av viruset har ingen haft just denna influensa tidigare och därmed är troligtvis ingen immun. Detta kan betyda att vem som helst kan drabbas av den nya influensan om de utsätts för smitta. Det är därför som Världshälsoorganisationen WHO och de svenska myndigheterna har höjt sin beredskap och bevakar den pågående smittspridningen.



    #2


    Källa: Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet


     


     


    Jag har god hälsa, behöver jag verkligen vaccinera mig?



     


    Ja, det viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig för att minska smittspridningen i samhället så mycket som möjligt.
    Även om influensan ger milda symtom hos de flesta, kan den orsaka allvarliga konsekvenser i samhället om många blir sjuka samtidigt. De flesta som blir sjuka i influensa A (H1N1) idag får milda symtom men vi vet inte om viruset kommer att förändras framöver så att de som smittas blir sjukare.



    #173


    Källa: Socialstyrelsen


     


     


    "Blir alla som smittas sjuka?


     


    Vid vanlig influensa blir de flesta som smittas sjuka. Symtomen kan dock variera från relativt milda förkylningssymtom till mer typisk influensa. En liten andel får allvarlig influensa som kräver sjukhusvård och en del kan bli smittade utan att få några symtom alls. Studier har visat att ju mer virus som produceras i kroppen desto sjukare blir man. Vi vet inte ännu hur fördelningen mellan de olika sjukdomsbilderna är för den nya influensan A(H1N1), men de senaste dagarnas utveckling talar för att den nya influensan ger ganska milda symtom hos många av de smittade.  



    #37


    Källa: Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet!


     


    Bra länk till svar på frågor gällande svininfluensan.


    www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqsByGroup____31122.aspx

     




    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    MmedM skrev 2009-07-17 18:52:31 följande:
    Jag kan utveckla mitt svar ytterligare. Både yngre och äldre kan ju tillhöra riskgrupperna, diabetes, lungsjukdomar, HIV osv. Det är dessa som löper större risk att drabbas allvarligt. Eftersom denna svininfluensa (till skillnad mot de "vanliga" influensorna) drabbar yngre oftare än äldre är det fullt möjligt att den är dödligare för yngre. MEN om man då drar slutsatsen att man löper större risk att DÖ för att man är yngre är man ute och cyklar. Sålänge man i övrigt är frisk spelar det ingen roll, det är fortfarande de i RISKGRUPPEN som löper störst risk (även om den inte är stor!)
    Riskgrupper har ju redan från början ett underläge i och med att de ju de fakto har en grundsjukdom som kan förvärra tillståndet.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    MmedM skrev 2009-07-17 19:01:14 följande:
    Jag tror snarare att det är medias skrämselbevakning som gör folk rädda - helt i onödan. Svininfluensan har ju fortfarande inte högre dödlighet är "vanliga" influensor, som kommer årligen.
    Problemet som jag ser kan uppstå är att det inte finns någon immunitet i populationen vilket kommer att innebära att väldigt många blir sjuka och i och med det så kommer vissa individer att bli  svårt sjuka. Individer som i vanliga fall kanske hade klarat sig ifrån att ens smittas. Där ser jag en fara.
    För det innebär att vi kan komma att se fler dödsfall än vid en vanlig influensa trots att den s.a.s. är att beräkna som "mild".
    En annan fara är att den muterar och då vet vi inte riktigt vad det är vi kommer att ha att handskas med.
    Jag kommer absolut att vaccinera mig den dag det blir möjligt.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Karalove skrev 2009-07-18 10:49:38 följande:
    Jag tittar inte på tv. Det enda jag uppmanar människor att göra är att höra båda sidorna av saken. Jag har rätt att uttrycka mina åsikter även om du inte gillar det. Ja, jag tycker att det är viktigt att människor ser det här. Jag är faktisk orolig. Du får läsa hur många officiella källor du vill, självklart, men förlåt mig för att jag påstår att det finns en annan sida av saken. Du får kalla mig vad du vill, den finns där i alla fall. Du säger att jag sprider lögner, men det kan du inte veta om du inte tittar på vad de här dårarna har att säga ;) . Det är möjligt att jag har helt fel. (Det har jag inte! :) ) men bara för att det verkar konstigt för dig betyder det inte att det jag säger inte stämmer. Det är långt ifrån en ovanlig uppfattning att vacciner har allvarliga bieffekter.
    Problemet med din TS är ju att den är felaktig.
    I och med det blir heller inte källan speciellt trovärdig och i princip samma propaganda har jag läst fast i ett amerikanskt forum och då ifrån bl.a. konspirationsteoretiker och individer som är TOTALT emot vaccninationer.

    Jag tycker att det är viktigt att ha en sund syn på den här influensan. Det är inget att haussa upp sig inför men det är viktigt att försöka förstå vidden av vad som händer om den slår till med full kraft.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Dr Mupp skrev 2009-07-18 12:37:38 följande:
    Hittar inget om att fult friska dör.
    De fall som har varit i t.ex UK och US har till stor del rört redan sjuka individer. Men det har också varit fall där barn kärnfriska sådana dött. Bl.a. en 5 åring och 6 åring i UK.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Starkast skrev 2009-07-18 12:49:46 följande:
    Det händer enstaka fall i vanlig influensa också, men inte är det någon vaccinationshysteri för det. Någon enstaka frisk människa bland den jättestora mängd människor som varit/är sjuka tycker jag inte är något att hänga upp sig på. Vem kan säga att de fallet inte varit de som hade reagerat kraftigt på vaccinet?
    Problemet är ju att vi inte nått kulmen än. Inte på långa vägar.
    Och i och med det så kommer ju antalet smittade individer att öka och mest troligt rätt dramatiskt.
    Det kommer i sin tur att innebära att det i dessa grupper finns individer som kommer att bli riktigt sjuka och t.om dö. Vi vet ju egentligen inte hur stort antalet döda eller svårt sjuka kommer att bli. Just därför att vi just nu befinner oss i början av pandemin.
    Således kan man spekulera utifrån de fall som är idag och hur det har sett ut. Det vi däremot inte vet ännu är hur det kommer att se ut när influensan når den breda massan.
    Vilka grupper kommer att drabbas hårdast?

    Det finns alltid dödsfall i och med en influensa. Oavsett vilken form av influensa det rör sig om så det är i sig inget konstigt överhuvudtaget. Det som är oroande idag är ju att befolkningen inte har någon form av immunitet. Det kan finns vissa enstaka individer som p.g.a. genomgången "asiaten" på 50-talet har någon form av skydd men det vet vi inte ännu. Det vi vet är att detta är en helt ny form av influensa.
    Den verkar vara mild än så länge och vi hoppas att den prognosen håller i sig.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Sara62 skrev 2009-07-18 13:00:02 följande:
    Gardasil skyddar mot några av de humana papillomvirus (HPV) som man vet kan ge livmoderhalscancer senare. Får man inte viruset, så är risken för livmoderhalscancer mindre. Varför tror du att det är så många läkare som vaccinerar sina döttrar med Gardasil? Är vi fast i pengakonspirationen och skiter i våra barns hälsa, tror du? "Sara" läkare
    Jag kommer att vaccinera min dotter. Det är ett som är säkert!
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Maggis skrev 2009-07-18 12:54:18 följande:
    Men det är fortfarande inte därför man vill massvaccinera. Man vill massvaccinera eftersom man är rädd att så många blir sjuka samtidigt att viktiga samhällsfunktioner slås ut. Inte för att man är rädd att massor av människor kommer dö. Och eftersom det inte finns något vaccin färdigt än så är det väl knappast troligt att de friska som avlidit har gjort det till följd av vaccinationsbiverkningar? Såvida du inte vet något om progressen i vaccinationstillverkningen som ingen annan vet.
    Ja precis om vi tar bort svininfluensan ur kontext och istället tänker oss en rejält smittsam epidemi av ja låt oss säga migrän som kommer att leda till att ofantliga mängder av svenskar ligger för ankare under typ 14 dagar så får ju det konsekvenser för hela samhället
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    frostfödd skrev 2009-07-18 13:16:55 följande:
    Jag orkar inte läsa alla inlägg i den här tråden, men det TS skriver är helt sant. Jag har studerat vaccinationernas för och emot i många år och det är skrämmande hur långt människor är beredda att gå för att tjäna pengar (läkemedelsbolagen alltså...)
    Nej det TS beskriver är inte sanningen. Utan det är antivaccinations propaganda baserad på bl.a. konspirationsteorier.
    Det här handlar inte om att läkemedelsbolag ska tjäna pengar även om det givetvis finns ekonomiska vinster i det hela utan hela vaccinationsprogrammet handlar om att skydda den allmänna massan mot allvarliga sjukdomar.
    Alltså de sjukdomar som vaccineras bort är allt annat än vanliga skavsår och det har räddat väldigt många liv.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    frostfödd skrev 2009-07-18 13:31:01 följande:
    Diskuterar inte med hjärntvättade människor längre så jag lämnar den här tråden redan nu så slipper jag bli förbannad.
    Hjärntvättade människor? *S*
    OK
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    kate79 skrev 2009-07-18 13:38:52 följande:
    All medicinering och vaccinering är super, den som säger något annat har helt fel för sig, eller är det inte så man måste tycka?
    Nej absolut inte!

    Jag tycker att man ska vara kritisk och att man ska ta in information kring detta med vaccinationer innan man vaccinerar men man ska göra det från bra källor.
    Det är det viktiga.
    Ett bra ställe att samla information om både vaccinationer och dessa sjukdomar är ju bl.a. smittskyddsinstitutet.

    Vaccinationer är toppen för det har de fakto räddat åtskilliga liv och det vore förödande för samhället och de enskilda individerna om vi fick tillbaka de sjukdomar som vi idag vaccinerar emot.
    Om man är rädd för eventuella biverkningar av vacciner så bör man vara livrädd för de sjukdomar som de skyddar emot.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Pirog skrev 2009-07-18 13:41:46 följande:
    Fast sanningen är ju att läkemedelsbolagen gör inget utan att få vinst, vad kostar t ex livsviktiga bromsmediciner för HIV osv? Jag baserar ju inte detta påstående på TS, utan ville bara skjuta in att läkemedelsbolagen verkligen inte idkar välgörenhet, för i sånna fall hade många afrikaner kunnat räddas undan aids grymma dödlighet
    Självklart finns det en ekonomisk vinst eller förtjänst. Självklart!
    Men det får ju inte vara det allena rådande när man tittar på fördelarna med ett sådant vaccin.
    Om man kan drista sig att titta förbi detta med ekonomiska vinster etc och titta på de effekter som vaccinationsprogrammen har lett till så är det ju helt klart och tydligt så att vi idag slipper svårt sjuka (framförallt) barn som dör eller blir svårt skadade.
    Vi slipper också att foster smittas p.g.a. t.ex Röda Hund.
    Det finns ju klara fördelar!
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    kate79 skrev 2009-07-18 13:49:03 följande:
    Även smittskyddsinstitutet har sina regler och chefer de måste följa.
    Självklart har de regler de måste följa och det innebär ju bl.a. att de inte har rätt att fara med osanningar så där faller ju konspirationsteorierna direkt.
    De ska redovisa utifrån vetenskapliga fakta och beprövad erfarenhet.

    Så egentligen är det rätt kontraproduktivt att göra konspirationsteorier då de oftast faller på eget grepp.
    För vad skulle ett samhälle eller världen i övrigt ha att tjäna på att dess medborgare görs sjukare?
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Pirog skrev 2009-07-18 13:50:47 följande:
    Jag håller med om att det är bra att vacciner finns,men jag är såpass insatt i företagsklimat att jag vet att om ett vaccin behövs fort och det finns pengar att tjäna,så kan det börja användas något för fort, för pengar styr vårt moderna samhälle. Att jag är skiträdd för att vaccinera med detta beror på att det tagits fram så fort och inte testats ordentligt, inte att jag tycker allt vaccin är skit
    Jag förstår det och jag tycker att det är bra att tänka efter både en och två gånger innan man beslutar sig för att vaccinera sig emot t.ex Svininfluensan.
    Jag har gjort det och kommit fram till att jag absolut kommer att vaccinera mig och det av flera anledningar men främst utifrån ett samhällsperspektiv.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Pirog skrev 2009-07-18 14:03:20 följande:
    Vill bara förtydliga att jag inte håller med TS påståenden eller finner hennes källor trovärdiga, det jag vänt mig emot i tråden är dömandet av dem som inte känner sig säkra på just detta vaccinet pga av dess hastiga framtagande och icke tillräckliga testning på t ex de under 18år.
    Nej jag dömer ingen
    Det här måste var och en ta ställning till det jag dock hoppas är att så många som möjligt väljer att vaccinera sig för det kan hindra smittspridningen och det är också skydd för de som är riktigt sjuka redan innan.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
Svar på tråden Ta inte vaccinet!