• Höströd

De snor våra pengar!

Är arbetslös och har lägsta a-kassa, sambon har inte jättestor månadslön, vi får betala 708:- i barnomsorgavgift. Vi har rätt att ha sonen på dagis 15 timmar /vecka men inte nu under sommaren, då ska barnet vara hemma om man är arbetslös. Vi får ändå betala dessa 708:- för att behålla platsen. Vi går minus på grund av detta, det blir svårare för mig att aktivt söka jobb, maten han skulle fått där och andå ska vi betala ett fullpris för barnomsorg han inte har!

Under de sommarmånaderna kunde de väl sänkt "behålla-platsen-kostnaden" till typ 300:- eller nåt.

Det är så i Helsingborgs kommun

Är det så överallt!?

• Svar på tråden De snor våra pengar!
  • Kickans mamma

Samma hos oss, Sthlm.

• Lady Namárië

Man betalar för platsen, inte för nyttjandegraden. Personal och lokaler kostar även under sommaren.

So say we all
  • Miss Maya

I Göteborg är tydligen juli avgiftsfritt här, vilket jag tycker är alldeles rätt. Spelar ingen roll att man betalar för någon plats. Man ska inte behöva betala för något man inte nyttjar (speciellt som man inte själv heller får bestämma att man ska vara ledig då. Ja, det finns sommarförskolor, men inte i särskilt stor omfattning.)

• sagogryn

Här i Uppsala betalar man för sommaren, och i Juli betalar man dessutom hel avgift. Så jag betalar alltså ca 300 mer i Juli då dagis är stängt.

• Ilonasmamma

japp så är det här oxå...betlar även samma summa när man är föräldraledig med det barnet som har platsen för att ha platsen kvar.

men men...jag fick iaf sommarjobb, annars hade jag oxå behövt ha henne hemma 4veckor och ändå söka jobb precis som vanligt...

som tur va så stängde inte dotterns dagis i sommar, så hade det varit så att man behövt lämna under sommaren så hade det gått det med...eftersom jag har rätt till barnomsorg vid arbete

• Lady Namárië
    Miss Maya skrev 2009-07-17 11:57:39 följande:
    I Göteborg är tydligen juli avgiftsfritt här, vilket jag tycker är alldeles rätt. Spelar ingen roll att man betalar för någon plats. Man ska inte behöva betala för något man inte nyttjar (speciellt som man inte själv heller får bestämma att man ska vara ledig då. Ja, det finns sommarförskolor, men inte i särskilt stor omfattning.)
    Jag är inte hundra på hur det är med förskolan, men när det gäller fritids brukar de kommuner som har avgiftsfria sommarmånader istället lägga ut kostnaden på årets andra månader. Man betalar alltså fortfarande för den "avgiftsfria" tiden, men man gör det uppdelat på resten av året.

Visst är det surt, jättesurt att lägga tusentals kronor på något man inte kan eller får utnyttja. Men som sagt, lokaler och personal kostar pengar, och i och med att du har platsen kvar kan ju inte kommunen ta in ett annat barn som betalar istället. Hur menar du att verksamheten skulle fungera om ingen betalar för de upptagna platserna?
    So say we all
  • Lusthan

Är det stängt så betalar jag halva summan, det tycker jag är rimligt. Sonen går visserligen på fritids men det borde väl vara samma på dagis tycker jag.

• blommanigbg

Miss Maya skrev 2009-07-17 11:57:39 följande:

Är det? Det har jag inte märkt...
Svar på tråden De snor våra pengar!