• Stabilo80

IVF i mars del 8

Hej....

I´m back, fast med lite uppdaterad nick, mitt gamla (Stabilo) var tydligen upptaget...man ska lagom avregistrera sig :-/ Förlåt för att jag bara försvann i våras, men jag blev så jävla less på allting och FL så jag måste bara bort bort bort.....Gick väl en månad eller två sen började jag smått vara in och läsa igen. Så i smyg har jag följt er här i tråden...

Först måste jag säga STORT grattis till alla nya bebisar! Jätteroligt! Och GRATTIS Frivolten till din graviditet! Önskar att allt ser bra ut på torsdag på VUL. Kände så igen mig i din vånda med blödningar, för jag har också drabbats av det...

Efter vårt avbrutna FET i maj så blev det omstart och 4.6 så blev det äntligen av! Av våra 3 frysta embryon så var det en stark liten en som klarade upptiningen och blev insatt. 16.6 så tog jag det magiska testet. Var så inställd på ett minus så när jag läste GRAVID i rutan så visste jag inte vad jag skulle tro! Trodde nog bara att testet visade fel! Var in på blodprov senare på dan och det bekräftade plusset! Jag var gravid! Hade svårt att fatta att det äntligen hade hänt, kändes så himla overkligt! Men den overkliga lyckokänslan höll i sig bara några dagar för på midsommarafton började jag blöda smått. PANIK! På midsommardan så blödde det ännu mer och jag hade kontakt med min gynekolog, eller hans sekreterare som jag (till all lycka) känner privat. Fick order om att ta det lugnt och efter midsommarhelgen skulle jag få en tid för ett tidigt VUL. Var för säkerhetsskull in på måndagen till akuten och tog ett nytt HcG blodprov och det visade på kraftig stegring = kroppen fortfarande gravid, skönt. Försökte ta det lugnt under veckan med småblödningar och blodblandade flytningar varje dag, irriterande!. Till helgen var jag tvungen att vara på en fest och den dagen/kvällen var ett helvete. Blödde så mycket att jag var helt säker på att missfallet var ett faktum. Att hålla gott humör på festen var en pina och jag tackade för mig tidigt och for hem. Hade kontakt igen på söndag med min underbara vän på gyn-mottagningen som lovade fixa in mig på måndag på kontroll, för att konstatera missfallet
    När jag kom dit på måndagen o satt i väntrummet så kändes det bara skönt, att få det överstökat, jag hade sörjt sen lördagen och kände då bara att det skulle vara skönt att gå vidare. När jag sedan fick se ett pickande hjärta på skärmen så förstod jag ingenting! Jag hade ju fått missfall! Trodde jag.....Full av chock så fick jag stränga order om vila, sängliggande och inte göra nåt! Sjukskrivning 2 veckor att börja med. Kom gråtande hem och sambon förstod ingenting när jag hulkade fram att "den lever"! Men min älskling kramade om mig och sa att det var ju på bästa sätt, jag förstod ingenting.....

Sen den omtumlande dagen har det gått en dryg månad. Blödningarna höll i sig nästan 2 veckor och det var en bergodalbana att ligga hemma o vara sjukskriven. Blev tvungen att berätta om graviditeten åt närmaste grannarna (våra vänner) och föräldrarna, kunde ju inte ljuga ihop nåt varför jag låg hemma blickstilla...Hade ju inte velat berätta nåt innan vi visste att det skulle gå vägen...men men, blev ju inte riktigt så nu då.

Förra veckan var jag på nytt VUL och till min lättnad och lycka så hade bebisen växt som den skulle, inga tecken på blödningar eller att bebisen hade tagit skada av blödningarna. Det var så skönt att se att allt var ok, och vilken häftig upplevelse att höra hjärtat slå och se den lilla! Med armar o ben som sprattlade - häftigt! Längtar redan efter nästa VUL om 2 veckor, det är lyxen med att gå hos en privat gyn-mottagning, slipper på flera ultraljud och han kontrollerar allt i minsta detalj.

Det här blev ett långt inlägg, men de senaste veckorna går inte att förkorta till några få rader. Det har varit upp o ner! Fortfarande har jag svårt att fatta att jag är gravid! Livrädd att det inte ska sluta lyckligt är jag, men den känslan försvinner väl aldrig mera, när man äntligen kommit så här långt....Men hoppas ju att det ska vara vår tur nu.

• Stabilo80

Åh grattis Frivolten! Va härligt underbart att allting var ok och ni fick höra hjärtat! Jag tror jag ska joyna dig i bortkastandet av oron och försöka njuta av det häftiga vi får uppleva just nu! Vi är ju nästan lika långt gångna du och jag, jag är i v. 10+5 nu. Kul att ha nån att jämföra sig med. Kände precis som du när jag skulle ringa och få en tid för inskrivning till MVC att det var lite "förbjudet". Kändes nästan som om jag ljög o hittade på när jag ringde o sa jag var gravid och ville boka tid för inskrivning....skall dit nästa torsdag, och sen blir det ultra igen den 10.8. Spännande.

Tror det är viktigt att man unnar sig lite barnfria kvällar ibland och bara njuter av varandra, eller några goda vänners sällskap. Det mår både föräldrarna o barnen bra av.

• Stabilo80

Ska väl våga lägga till mig här nu då....

KÄMPAR SOM VÄNTAR:
    chipmunk

SPRAYAR

SPRUTAR

ÄP

ET/FET

RUVARE

GRAVIDA
    Frivolten: FET nr 2 9/6, + 23/6, BF 27/2 2010, VUL SU 30/7, Inskrivning MVC 6/8 (IVF 1 minus, IVF 2 MA, FET 1 minus)
    AnnaS: IVF nr 1 - 2 MF, IVF2, Minus. Fet 22 april. +1/5, BF 11/1-10
    Stabilo80: FET nr 2 4.6, BF 22.2.2010 (IVF1 avbröts, IVF/ISCI 2+3 minus, FET 1 avbröts)

FÖDDA
    Glenda Glad: IVF nr 1, +14/4, KS 5/12, Peder, 2780g.
    Vreni: IVF nr 4, +8/4, Född 12/12, Lilly-Marie, 3360g & 51 cm
    Parvel: IVF nr 1. +9/4, BF 15/12, född 24/12, Elvin, 3290g & 51 cm.
    Nettann: inf IVF nr 1, +30/4, BF 1/1-09, född 10/1, Max, 3455 g. & 50 cm.
    Timoa: FET nr 1, +8/5, BF 15/1-09, Alexander född 23/1, 3530 g & 53 cm
    Epa77: IVF nr 2, +26/6, BF 3/3-09,född 26/1, Märta 2550g & 44cm
    Wednesday: IVF nr.1 +3/6 BF 5/2-09, född 8/2 Tila 3565g & 51cm
    Sootie: FET nr 1, +9/11, UL 10/2 BF 14/7-09, Aston född 5/7 3220g & 49cm

SUPPORT
    Ewfa

EWFAS SUPPORT
    AnnaS

ADOPTION
    AL72: väntar på barn i från kina, förhoppningsvis i år, 2009

ÄGGDONATION:
    Snorkfröken: Står i kö......

• Stabilo80

Uh.....kändes lite läbbigt att lägga till mig i listan, som om det skulle skita sig bara för det???? Har sååå svårt att kalla mig gravid ännu, undrar när den känslan kommer? Kanske när man ligger på förlossningen Alla krämpor har försvunnit, inget illamående längre, brösten spänner inte lika mycket heller och "draget" i ljumskarna har avtagit....men det har jag ju förstått är helt normalt, så man ska väl inte bekymra sig för det. Fast jag skulle ju gärna gå med en massa krämpor bara för att få en påminnelse om vad som är på gång.

Var på inskrivning till MVC igår och det var väl ok. Mycket prat och genomgång av släktsjukdomar osv. Testade Hb och tog blodprov. Hade inte räknat med att hon skulle söka efter hjärtljud för det lär vara ovanligt att de gör det på första besöket här hos oss, just för att det är svårt att hitta dem då med dopplern, och då oroar mammorna i onödan. Men hon sa att vi kunde försöka och hon höll på en bra stund. Hitta inga hjärtljud men jag oroar mig inte för det, skulle ju bara ha varit en bonus att få höra nåt. Har tid till ultra på måndag så då hoppas jag få se vår lilla skrutt i full gång istället och med dunkande hjärta. Sambon ska med då också så hoppas han får uppleva den häftiga känslan över att få höra hjärtat slå.

Hur gick det med din inskrivning Frivolten??

• Stabilo80

Grattis till frieriet Timoa!!!

Vi bestämde oss också för att inte göra fosterdiagnostiken. Blev tvungna att bestämma oss väldigt snabbt, men jag var från börjat inte särskilt intresserad av det. Och efter att ha läst broschyren jag fick från MVC och vi pratat om saken, så blev det så att vi tackade nej. Var på ultra igår och allting såg toppen ut! Sambon var med denna gång och fick höra hjärtljuden för första gången. Underbart! Nu blir det att vänta ända till slutet på september innan jag får gå på ultra nästa gång - sååå länge tills det! Men jag bestämde mig imorse att nu ska jag FÖRSÖKA leva och njuta och bara må bra, tiden kommer nog att gå så långsamt ändå....

Frivolten du undrade om när andra berättade på jobbet. Jag hade ju tänkt att inte berätta åt nån innan de kritiska veckorna...men tji fick jag i o med sjukskrivningen. Så på jobbet fick de veta redan runt v.6-7, hur fort de nu fattade varför jag var sjukskriven. Jobbar på ett ganska stort företag med flera små sidokontor, så jag tror inte "alla" vet, men de som jag brukar ha närmare kontakt med vet nog vid det här laget...

Annars en häftig sak....jag börjar få en liten mage! Har känt mig småfet de senaste 2 veckorna, men nu börjar det se ut som lite annat än bara en småfet mage och det vanliga putet jag brukar ha så börjar kännas lite annorlunda och puta annorlunda.....längtar vansinnigt tills det verkligen syns att jag är gravid! Tycker gravida magar är så vackra! Sakta men säkert....

Nu börjar det snart åska här så jag får ta o dra ur datorn.....

• Stabilo80

Anna - va skönt att RUL var bra! Och en kille! Så kul! Vi har funderat om vi ska ta reda på eller inte, och det lutar mot inte. Sambon kommenterade nåt typ "nä vi tar inte reda på, men det ska ju va en pojk!" Så vi får se vad vi gör sen på nästa UL i slutet på september...om nyfiken tar över hand eller om vi kan hålla oss....

Känner lite som dig Frivolten att jag skulle gärna gå på ett extra UL bara för att se att h*n växer som h*n ska. Men jag har försökat intala mig de senaste dagarna att försöka njuta av LIVET lite nu och inte stirra mig blind på framtida UL-datum....har väl gått sisådär bra...Har nästa kontroll på MVC 1.9 så då borde vi ju få höra hjärtljuden åtminstone o känner kanske då att det är lite lugnare.
    Va kul att din arbetsgivare var positiv till att öka på arbetstimmarna!

• Stabilo80

Instämmer med Anna, tyckte inte att det började kännas tryggare fastän jag gick förbi v.12 nyss. 13+1 idag och det känns inte det minsta tryggare än för några dagar sen....Men jag tror också det kanske har lite med att göra att vi kämpat så för våra små knytt. Tror inte jag vågar tro och känna nån trygghet innan jag ligger på bb med knyttet på magen! O då är man säkert inte trygg heller, för hur ska den lilla varelsen klara sig ute i stora hemska farliga världen!

Skrattar gott åt era namn, Anna. Ser mig riktigt er framför mig när ni går i mataffären o pratar med Snoppen, hihihi!

Va skönt Frivolten att du fick en tid till UL så snart! Sa åt en kompis häromdan att helst skulle man ju springa på UL varje vecka typ, men det kanske inte är så hälsosamt.....
    Borde vara i v.15 när jag ska till MVC nästa gång, bara 2 veckor kvar nu....

• Stabilo80

Frivolten: hade aldrig hört talas om kinesiska kalendern, men efter lite googlande så hittade jag en sida. O det visade att det blir en flicka! Så få se då om det säger rätt......

GRATTIS i förskott på 40-års dagen Ewfa! Låter härligt med en semester till Barcelona (lite avis...)

• Stabilo80

Tycker också den här långsamma skrivtakten är en lagom fart för mig. Hinner läsa lite då också och inte bara bläddra bakåt o fundera "var slutade jag...."

Har varit på mitt andra besök till Mvc idag. Allt ok. Var nervös att hon inte skulle hitta några hjärljud (hade en vansinnig mardröm förra veckan o blev bara mer nervös efter det), men hon hittade dem nästan genast o de slog så fint.
    Drömde ni annars mycket under era graviditeter??? Har läst att det är vanligt o det är inte klokt vad som snurrat i min hjärna den senaste tiden...tur att det bara är drömmar!

Annars så är det ganska lungt här. Känner mig inte alls gravid, bara småfet. Imorse var det första gången jag reagera att nämen det är ju en liten magen på gång! Blev jätteglad! Annars tycker inte jag att det har ändrat desto mer (förutom den småfeta magen, en bulle för mycket...) Nu får jag snällt vänta 4 veckor tills jag slipper både på Ultra o till Mvc igen.....lååång tid till det, men har ganska mycket program inbokat i september så nog ska tiden gå fort!

Härligt Anna att vara halvvägs + lite till!

Lycka till på torsdag Frivolten!

• Stabilo80

Grattis till husköpet Timoa! Ni har säkert mycket slit o jobb framför er innan det är inflyttningsklart, men det är ROLIGT att bygga o renovera! (flytta själv in i nybyggt hus för ca 1,5 år sen, o fastän byggtiden var jobbig så var det himla kul! )

Al- va kul att det börjar närma sig! Inte länge kvar nu innan ni får hålla er efterlängtade son i era armar! Härligt!

Vilken snygg vagn Frivolten! Vi har inte börjat fundera på nån vagn eller nåt än, jag lever fortfarande lite kvar i förnekelsefasen (fastän jag vågar börja tänka framtidstankar litelite grann...). Så kanske vagnfunderandet kommer lite senare i höst.
    Längtar o väntar efter att få börja känna sparkar också....min rådgivningstant sa att det är vanligt att man börjar känna nåt i v.18-20....så jag räknar lite med att det går ända till 20:e veckan. Allt annat innan det skulle vara bonus! Några mornar den här veckan har jag tyckt mig känna lite "bubbel" i magen, men det kan lika bra vara tarmarna som spökar, har lite problem med gasiga tarmar, speciellt om jag ätit mat som innehåller förmycket mjölk! Ajaj vad det kan svälla upp då o ge magknip! Har nog haft känningar av "mjölkmage" tidigare, men det är som det blivit värre nu de senaste månaderna. Inte så kul när man skulle vilja äta mycket mjölkprodukter för babyns skull...men men, går det inte så går det inte..får käka kosttillskott istället.
    2 veckor kvar tills jag slipper nästa gång på ultra. Ska bli spännande att se om krypet har växt som det ska. Tycker jag själv inte har växt så mycket runt magen, fast på vågen har det kommit nåt kilo till. Så förhoppningsvis beror det på en växande baby och inte bara att jag har blivit sån godisgris!

Nu ska jag gå ut och njuta av det härliga soliga höstvädret! skön söndag alla!

• Stabilo80

Grattis Snorkfröken till giftemålet!!! Hoppas ni hade en helt underbar dag! O håller tummarna att kön gått framåt massor i sommar så ni inte behöver vänta så länge till!

Hur gick det med vagnen Frivolten? Blev det inköp på vägen hem? Vi har inte börjar fundera på vagn eller egentligen nåt som ska inköpas åt den kommande familjemedlemmen än, vi hinner....
    Jag räknar mina veckor från insättningsdagen, men så stämmer också det ganska bra med ul-mätningarna. Kastar på 1-3 dagar beroende på vilket mått som tas. Var på ul igår och fick se krypet igen! Babyn vinikade ivrigt åt mig (var tyvärr ensam denna gång på ul så sambon jobbade) o det var härligt att se! Har varit lite nojig om allt ska vara ok när jag inte tycker magen växer på mig (däremot har jag fått inhandla nya bh-ar för de vanliga får mig att se ut som nån porrskådis! ) så det var så skönt att se att allt var ok. idag är jag i v.17+5 så nog börjar väl magen komma snart tror jag....

• Stabilo80

Fy skäms att skicka hälsningar från Gran Canaria :-P
    Tycker hela världen åker till södern just nu, själv går man hemma i höstrusket, brrr....Men vi ska på teater+hotellresa om 2 veckor, ska bli uuuurskönt att lyxa till på hotell, sköna sängar och frukost - mums!

Låter härligt med UL Frivolten! Det är bara så skönt att få se den lilla på skärmen, o att allt är ok! Håller med om att nerverna är på helspänn innan man fått se det lilla hjärtat slå! Jag längtar redan till nästa ul, men får snällt vänta nästan 2 veckor ännu...Tiden går så långsamt!

Tror jag kände den första riktiga sparken i söndags! Måste väl bara bestämma mig för att det VAR det, och inte bara gaser Nämen det puffade till riktigt ordentligt en gång, sen en gång till när jag låg med handen på magen, häftigt! Kändes som en boxning inifrån. Har väntat på mera puffar efter det, men har bara känt av det vanliga fladdret o inte några ordentliga kickar. Men det kommer väl så småningom! Skönt att få lite påminnelser om att det bor nån därinne
    Har gått in i v.20 nu! Otroligt!!! Känns inte alls som om det skulle vara så långt redan! O att vi ska bli föräldrar när det gått lika lång tid till, ofattbart!

• Stabilo80

Hoppas ni har en riktigt skön semester Vreni!

• Stabilo80

Frivolten: Nä vi har inte tagit reda på könet. Har sagt att vi inte kommer att göra det heller, men man vet ju aldrig om vi ändrar oss o blir för nyfikna....
    Har ju lyxen att slippa på fler UL när jag går hos en privat gynekolog (har gjort det under hela IVF-behandlingen) så det känns riktigt bra! Skulle jag bara gå på vanliga kontroller hos mvc så skulle det bara vara 2 ul under hela graviditeten.

Svar på tråden IVF i mars del 8