• epa77

IVF i mars del 8

Frivolten - Att känna av livmodern är positivt, det drar i den när den växer . Klart att vi håller tummarna, oss kan du lita på!

Ego - Märtas första tand skar genom tandköttet dagen innan hennes 6-månadersdag .

• epa77

Stabilo - Läste din berättelse med håren resta på armarna. Så härligt att höra att du kom ur blödningarna med lill*n i behåll. När man väl har sett ett tickande hjärta ska ju de värsta riskerna vara över så jag tror nog att vi ska ställa in oss på en FL-bebis till i februari (eller när h*n bestämmer sig för att dyka upp ). Ett stort grattis, även om jag förstår din oro. Min satt kvar i drygt halva graviditeten...

Wednesday - Märta har gnagt sig på fingrarna i månader, men vi har inte sett något. Dagen innan det sprack upp såg det ut som om hon hade en blåsa i munnen...

Vreni - Jobbigt att packa i sommarvärmen? ... eller kanske skönt att snart få vara "hemma" igen?

• epa77

Glenda - Då slog Märta Peder i något , hennes första tand har ju dykt upp. Annars verkar det som att vi har fått en tjej som kommer att ta god tid på sig (flytta hemifrån vid 30 eller så ).

När det gäller Berlin så var jag där med mitt arbetslag så jag har svårt att avgöra barnvänligheten. Vi fick dock ett respass som gällde både buss, S- och U-bahn (visst heter det väl så) vilket var väldigt smidigt - inga problem att transportera sig mellan de olika turistattraktionerna. Tror att det kan vara bra för dig och Peder också! Jag var facinerad av museét vid Checkpoint Charlie, men har för mig att det var trappor och trångt så kanske att det blir knöligt med vagn. Gedächtniskirsche var också maffig att se. Över huvud taget så var det spåren av Andra Världskriget som gjorde mest intryck. Innan hade man ju bara läst om det på "distans" men här fick jag en bild av hur det faktiskt påverkade de stackarna som drabbades av det... Vid kyrkan har jag för mig att det låg ett gigantiskt köpcentrum men kommer tyvärr inte ihåg vad det heter.

Vreni - jasså, ingen värme? Vi har det varmt men med risk för en och annan regnskur, har varit så ett tag nu. Ja, fördelen med att flytta ofta är att man gör sig av med saker man inte behöver så att det går fortare att packa.

• epa77

Glenda - Trevlig resa! Hoppas att allt går bra med Peder .

Frivolten - Jag vill också höra hur ni haft det idag!

• epa77

Frivolten - JAAAAAAAAAAA! Äntligen!

parvel - Ett eget torp, lite avis blir jag allt även om vi har eget hus . Skönt att dopet gick bra. Tänder vid fyra månader, tur att Elvin åt på flaska . Är det vanligt att det tar så lång tid mellan framtänderna uppe och nere? Jag menar, då kan man få lite "tandpaus" innan det är dags igen...

Ego - I onsdags blev vi bjudna på helkväll på en restaurang i staden (sambon hade ryckt ut och hjälpt dem i en nödsitation). Lyxigt att kunna sitta lugnt igenom en hel 3-rättersmeny och dessutom kunna välja mat och dryck helt utan at titta på priserna. Märtas mormor och morfar var barnvakt och hon skötte sig utmärkt, förutom att hon inte var intresserad av att ta mjölk på flaska... Hon nöjde sig med 50ml och väntade sedan tills dess att vi kom hem .

• epa77

Glenda - Redan i London? Hur var Berlin? Hoppas att Peder snart sover igen, både för hans och er skull .

• epa77

Frivolten - Vi resonerade som så att det var viktigast att vi var gravida och ville inte veta om det var risk för att något gått fel, för precis som du skriver - Vad skulle vi gjort då? Vi kom därför fram till att vi ville ha vårat barn oavsett och testade inte.

• epa77

Anna - Jag kände inte några nörelser förrän i vecka 22. Vet inte om Märta var lugn i magen (det är hon iallafall utanför ) eller om det var för att jag inte visste vad jag skulle känna efter. När det dyker upp tar det magen till en ny nivå, jag lovar!

Själv tyckte jag att det var svårt att hitta mammakäder, inte mycket att välja på. Köpte dock två stycker stickade tröjor på HM (V-ringade) som jag nästan bodde i, de var både sköna och visade den växande magen maximalt (tight).

Menar du att ni ska fälla ihop skötbordet mellan varje blöjbyte? Good Luck .

Läste förresten i din blogg för ett tag sedan att ni satsade på begagnad vagn - vi resonerade likadant och har inte ångrat oss en sekund. För 900:- fick vi en fin BRIO använd av ett barn, visserligen årsmodell 2003 men den såg nästan oanvänd ut och var faktiskt tillverkad i Sverige (inte för att det spelar så stor roll). Det var liggdel, sittdel, mjuklift, åkpåse, skötväska, parasoll, myggnät och regnskydd. De vi köpte den av hade betalat 9000:-. Blocket svämmer över av barnvagnsannonser så man kan pressa priserna ordentligt!

• epa77

Anna - Tänkte väl det , för någon tid över hade iallafall inte jag i början. Vet de som har skötbordet i sovrummet - kanske en idé? Själv ville jag ha nära till vattenkranen så vi trängde in vårt i badrummet. Lugn mage - lugnt barn? Har ingen vetenskaplig rapport, men varför inte?

På tal om badrum så arbetas det på vårt andra sådana på övervåningen. Det har byggts en takkupa (då när det regnade ni vet...) för att få fullhöjd och fönster. Återstår att besluta hur det ska se ut invändigt - roligt men dyrt!

Svar på tråden IVF i mars del 8