IVF i mars del 8
vreni - Jo, det finns att göra. Märta kräver mycket uppmärksamhet så det blir inte mycket annat gjort . Skönt att sommarvärmen hållit i sig så att det är härligt att vara ute!
vreni - Jo, det finns att göra. Märta kräver mycket uppmärksamhet så det blir inte mycket annat gjort . Skönt att sommarvärmen hållit i sig så att det är härligt att vara ute!
Anna - Vad betyder "snabbt inpå"? Oroa dig inte för sömnlösheten, den kommer du att "drabbas" av oavsett om du jobbar eller är hemma . Själv har jag inte sovit en hel natt på 7 månader och det fungerar över förväntan. Innan Märta kom sov jag gärna 9 timmar i streck men man vänjer sig. Nu kan jag leva på att sambon tar henne en timme på morgonen så att jag får ligga själv en stund. Man får lite andra referensramar
.
Jag kommer att vara hemma 100% fram till nyår, därefter delar sambon och jag 50-50. Tror att det där är väldigt individuellt hur man vill och/eller kan lösa det. Tanken är att Märta börjar på förskolan i augusti -10. Hur resonerar ni andra kring förädraledighet och förskola?
mulan - Så ni har inte varit i Linköping nu då? Kram och Lycka till!!!
Frivolten - "Tror det börjar sjunka in mer å mer för sambon nu... " Jasså, bara för honom ? Du låter verkligen lycklig och har jag rätt om det verkar som om den värsta oron släppt?
Visst är det svårt med namn? Smaken kan ju vara så himla olika... Själv tycker jag att jag kan hitta många flicknamn, men pojknamn är svårare. Ska ni ta reda på vad det blir eller blir det en överraskning?
Frivolten - Vi köpte begagnad vagn och det har jag inte ångrat en sekund. Vi köpte den på Blocket för 900:- Då fick vi liggdel, sittdel, mjuklift, åkpåse, skötvästa, parasoll, myggnät, regnskydd och 4 extra hjul (tillsammans hade detta kostat närmare 9000:- i inköp!). Vagnen är visserligen från -03, men den är bara använd av ett barn och tillhör den tiden då Brio fortfarande var svensktillverkat (om det har någon betydelse vet jag inte...).
Har du mycket skogsvägar rekommenderar jag vagn med fasta hjul (alltså inte framhjul som snurrar, även om de annars är lättare att manövrera - välj i sådana fall STORA hjul fram). Luftpumpade däck eller inte? Vet ej, men vi har det och den rullar lätt.
När det gäller märken finns det väl en hel djungel att välja mellan och jag vet inte hur stor kvalitetsskillnaden egentligen är och hur mycket av priset som läggs på beroende av märke. Hur som helst, många föräldrar vill så gärna ha en ny vagn att det finns en stor begagnatmarknad att välja mellan och priserna blir låga.
Jag insåg under min graviditet att det finns en anledning till att man är gravid så länge (förutom det rent biologiska då). För mig innebar det tid att inse att jag faktiskt var gravid och dessutom hade vi tid att fundera ut de rätta namnen .
Ha det bra!
timoa - Säger detsamma; grattis till husköpet! Glöm inte bort varandra i allt hus- och barnstök bara!
al - Kul att höra från dig! Härligt att resan börjar närma sig och visst är det mysigt att planera och göra inköp? Njut !
Snork fröken - Jättegrattis till giftermålet! Skönt att allt gick bra och att du är lycklig ! Gifte ni er i kyrkan? Många gäster? Stor fest?
Frivolten - Jag hade räknat insättningsdagen som vecka 0+2, det är ju det enda "säkra". Vad det sedan blir för leveransdatum är ju en annan historia...
När det gäller vagn har jag ingen egen erfarenhet av varianter där man kan sätta dit babyskyddet, däremot hade vi ett babyskydd med klickinsats (så att man slipper krångla med bilbältet varje gång) och det kan jag rekommendera varmt!
Ego: Igår var vi på BVC. Nu väger Märta 7995g och är 67,5cm lång... dessutom är hon lite förkyld och vi försöker införa nattningsrutiner (det håller inte att vanka en 8-kilos till sömns i famnen) så det är ganska grinigt för tillfället.
Hur mår ni andra?
Wednesday - Nej, Märta har inte testat välling ännu. Hon har bara ätit en gång/dag och ammat resten. Igår ökade vi dock på till två mål, så hon fick gröt till kvällen. Förhoppningsvis resulterar det i längre sovperioder... Tänkte spara vällingen tills dess vi trappat ner på amningen ytterligare.
Frivolten - Jag menar också v 2+2...
Nettann - Kul att höra av dig och skönt att allt är väl med magen! Det där med att ordna med boende (köpa nytt/renovera/bygga till) skall visst vara en åkomma som "drabbar" blivande fäder. Grannen byggde sitt hus när frugan var gravid och sambon byggde skötbord, fixade med vår övervåning och annat husligt när jag var gravid .
På tal om män, någon som hört av Parvel?
Här var det lugnt, hoppades på lite rolig läsning efter en helg borta, men ni verkar ha haft annat för er . Har varit en tur till Ven och firat min gamla morfar tillsammans med hela släkten - trevligt.
Märta har fått sin tredje tand, verkar vara en hörntand (uppe) så nu är det fara värre för mina bröst...
Anna- Jag tyckte inte heller att de där föräldraträffarna var mycket att ha, det avhandlades mest självklarheter.
Frivolten - Visst är det mysigt med UL? Man vill knappt gå därifrån . Det där med hjärtljuden stämde inte på Märta heller, men när man inte vet måste man ju få spekulera
. Hur mycket har magen växt? Känner du några rörelser ännu?
Timoa - Känner igen det där med tidiga mornar... Hur mycket sover Alexander på dagen? Har ni testat att väcka honom igen vid 17.30 och få honom att vara vaken ett par timmar till?
Vi har haft ett par tuffa veckor men börjar se slutet i tunneln. Märta har varit förkyld, fått tänder och samtidigt (eller, vi började strax innan förkylningen dök upp) har vi försökt införa nattningsrutiner och avskaffa ett nattmål (eftersom vår lilla fröken gärna velat äta varje gång hon vaknat på natten).
Målet var nattning vid 19.30 och avskaffa maten vid 03.00-04.00 men tillåta det runt 00.00. Resultatet har varit mycket skrik, vandrande och sjungande men det börjar ge resultat. Nattningen var det som löste sig snabbast, på bara ett par dagar var det OK att somna i mammas famn runt 19.30, ibland tidigare. Värre har det varit med maten runt 03.00.
Sambon och jag har fått turas om att vara uppe och vi har fått se många fina rådjur på jakt efter äpplen i grannarnas trädgårdar . Inatt sov Märta dock ända till 04.00 (hoppade alltså mat runt midnatt). Hon belönades med mat och somnade om till 06.30 och hela familjen vaknade utvilad - underbart! Håll nu tummarna för att det här är en trend!
Idag ska vi till fotografen, hoppas att Märta är lika villig att skratta där som hemma .
Ha det gott!