• Ogi

Hur vet man hur lång förlossningen varit?

Jag har funderat lite på en sak... Många verkar veta exakt hur lång deras förlossning var. Hur räknar man ut det? Det är ju inte svårt att räkna ut när förlossningen slutar, men när räknar man att den börjar egentligen?

• Svar på tråden Hur vet man hur lång förlossningen varit?
  • TheodorMiranda

Hej!
    Jag började räkna när jag kom in på förlossningen, men sen även när jag tänkte tillbaka så vet jag att det tog två timmar hemma innan vi åkte hem.
    Så två timmar från första värken hemma och sedan sju timmar inne på förlossningen.. Då räknade jag sen jag blev inskriven o tills jag hade min son!

• BlommyNess12

Jag räknar från att jag blev igångsatt, så jag har det ju ganska lätt.

• Mozarts Nachtmusik
    tror att bm räknar från olika alternativ.
     4/5 min regelbundna värkar
    vattnet går
    öppen 4-5 cm
    sen var de något mer alternativ..
    Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • Fisk i en skål

Räknade från det att vi blev inlagda på förlossningsrummet...

Sen vet jag hur många timmar det var mellan första värken tills att vi blev inlagda på rummet..=)
  • Kazeer

BM sa på utbildningen på MVC inför min första förlossning att man räknar att förlossningen startar, när man är 3 cm öppen.

Själv räknar jag från när mina värkar blev regelbundna.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Ogi

Jag tänkte så också först...

Men vissa föder ju på väg till förlossningen... Och då kan man ju inte säga att deras förlossning inte tog någon tid alls. Och vissa är hemma tills sista minuten med hemska värkar och kommer in på förlossningen lagom till krystskedet och då kan man ju inte säga att förlossningen bara tog en timme.

Samma sak med värkar. Vilka värkar räknar man i så fall och hur vet man vilka värkar som var förvärkar och vilka som var "riktiga" värkar?

• BlommyNess12
    Ogi skrev 2009-07-17 16:49:24 följande:
    Vilka värkar räknar man i så fall och hur vet man vilka värkar som var förvärkar och vilka som var "riktiga" värkar?
    Det vet man efteråt.. Jag lovar att man känner stooor skillnad
  • Ogi

Oj vad många svar det blev innan jag han posta mitt svar :)

Men i fallet där man har regelbundna värkar - jag hade regelbundna värkar från att vattnet gick, men de var inte "bra" nog för att komma in på förlossningen förrän över ett dygn senare. Ska man räkna med dem ändå då?

• cizzon

Jag räknar från att vattnet gick så 7h 2min=) men i mina papper står det 6h15min så jag antar de räknar från att jag fick ordentligare värkar. men det var ju jag som sa en ca tid bara så är ju konstigt att de räknar enligt det!

• Mozarts Nachtmusik
    BlommyNess12 skrev 2009-07-17 16:50:20 följande:
    Det vet man efteråt.. Jag lovar att man känner stooor skillnad
    hihi. så sant.
    fast har läst om de som iiiingeeeeet aaaaanaaaaar
    det fatar inte jag. visst så gjorde de inte tokont, men nog fattade ja att de va på riktigt
    Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
Svar på tråden Hur vet man hur lång förlossningen varit?