• Sullivanen

Hur mycket kostar det att göra badrum?

Hej! Hej!

Vet någon ungefär vad man betalar för att göra om sitt ca 7kvm stora badrum? Vi skall kakla, lägga klinkers, golvvärme, byta golvbrunn, dra ett par nya uttag och sätta upp nya badrumsmöbler och handfat och toalett... Idag är det våtrumstapeter och plastmatta.... Är det någon som har ett hum om vad man betalar i Stockholm?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att göra badrum?
  • Anjo2

Jag kan inte svara på vad det kostar runt stockholm, men utanför Göteborg kosatde det oss 90000 för ett badrum på 5 kvm då tog vi det billigaste kaklet och klinkersen som fanns...rundade duschväggar, vi hade själva köpt badrumsmöbeln för 2000 bytte inte toastol för det hade vi gjort nyligen då....

Felicia min pärla. Nova min juvel. blomglantan.blogspot.com/
  • Sullivanen

Hej Anjo! Ja det är runt vad vi räknat med. Men vi har fått den billigaste offerten på 105.000 inkl. allt jobb (röris, elektriker etc) exkl. kakel och material... ?
    Det är så svårt när man inte har en aning alls?

• Angeliqan

Rivningspriset betalas per timme (ca 350:-/timme+moms). Tar ca 1-2 dagar.
    Finns det fuktskador så måste det in en avfuktare i 2 dagar som kostar en knapp tusing oxå.

Sedan kostar arbetet inkl material mellan 1200:- - 1500:-/kvm.
    Om du inte anlitar polacker som tar ca 1000:-/kvm.
    Om man tar ett snittpris skulle ditt badrum gå på runt 40 000:-

Enligt nya regler så får man inte sätta upp gipsskivor på väggarna längre utan man måste ha våtrumsskivor som kostar ca 350:- styck 90/240,250 cm).
    Räkna med en dags arbete för 2 pers= 400:- /timme och person.

Sedan tillkommer kostnad för en elektriker som ska lägga golvvärme och övrig el. Skulle gissa på en kostnad på mellan 6000-8000:-

Priset på porslin kan ju variera stort, beror på vad man väljer.

Till sist tillkommer kostnader för en rörläggare. Priset på att byta golvbrunn beror lite på vad ni har för underlag.
    Alla kopplingar går på ca 3000:-.

Är själv mitt upp i en badrumsrenovering märks det?

• Angeliqan
    Sullivanen skrev 2009-07-17 19:22:22 följande:
    Hej Anjo! Ja det är runt vad vi räknat med. Men vi har fått den billigaste offerten på 105.000 inkl. allt jobb (röris, elektriker etc) exkl. kakel och material... ? Det är så svårt när man inte har en aning alls?
    Omg

Nä, vilket ockerpris. Fy vad fult.

Ett mer rimligt pris är 80 000-100 000:- INKLUSIVE material.
  • Judy

ni får ju dra av 50% av arbetskostnaden också.

• Sullivanen

Men toppen hörru ni! Nu vet jag lite mer om kostnaderna? Å ROT-avdraget ska vi köra också och jag ska läsa på de nya reglerna vilka är ändrade fr.o.m 1 juli?

Tusen tack på er! =)

• Angeliqan
    Sullivanen skrev 2009-07-17 20:11:02 följande:
    Men toppen hörru ni! Nu vet jag lite mer om kostnaderna? Å ROT-avdraget ska vi köra också och jag ska läsa på de nya reglerna vilka är ändrade fr.o.m 1 juli? Tusen tack på er! =)
    Ni har rätt till 50% i rotavdrag på arbetskostnad upp till 100 000:- per person och år. Men du får aldrig mer i rotavdrag än du betalar i skatt per år. Så betalar du t. ex 70 000:- i skatt så får du bara rotavdrag upp till 70 000:-.

Nya reglerna innebär att du som kund får avdraget direkt vid betalning men att företagaren får vänta 10 dagar på resterande del från skatteverket.
  • Moa38

runt hundra betalade vi för en liten toalett och ett badrum på ca 6 kvm och då bilades golvet upp och vi hade en avfuktare i ca 2 veckor . Kostnaden var inkl arbete och material

• Thursday
    Angeliqan skrev 2009-07-17 19:47:39 följande:
    Omg Nä, vilket ockerpris. Fy vad fult. Ett mer rimligt pris är 80 000-100 000:- INKLUSIVE material.
    Nja, det beror väl på? Vi har börjat räkna så smått och bara material (badkar, dusch, handfat, kakel, klinkers, blandare) går på runt 60 000 kr och då har vi iofs inte valt det billigaste billiga men ingen orimlig lyx?
  • SilverEmma

Vi har gjort allting själva, ett badrum på ca 10 kvm. Vi har lagt ca 25 000 på allt material, nytt handfat, ny toalett & glasblock till duschen, golvvärme & nya lampor.

Man sparar otroligt mycket pengar på att göra det själv, även om man nu får dra av arbetskostnaden.

Svar på tråden Hur mycket kostar det att göra badrum?