• reader

Ni med SMÅ badrum (ang. skötbord)!

Hej,

Behöver verkligen råd av er med erfarenhet. Vi har världens minsta badrum, så den enda möjligheten för skötbord där är en sån där ställning man sätter på badkaret (japp, på ngt sätt har de fått in ett minibadkar där!). Alternativet är ett större skötbord i vårt barn/arbetsrum (bebisen kommer sova i vårt rum till en början).

Spontant tycker jag ju att det verkar mest praktiskt att ha närheten till vatten, men utrymmet för förvaring i badrummet är absolut noll och nada, så det blir vad som får plats på den här badkarsställningen som kommer in isf.

Hjälp mig med råd - vad ska jag välja? Och samtidigt får ni gärna tipsa om vad man behöver för grejer i samband med blöjbyten. Ska man ha några speciella pappersservetter? Krämer? Jag är en riktig novis i sammanhanget!

• Svar på tråden Ni med SMÅ badrum (ang. skötbord)!
  • mamatobe81

finns de man kan sätta upp på väggen som man fäller ner också men det kanske inte funkar hos er?
    asså det går ju att ha skötbord i ett annat rum, vi bytte blöja på ikeas uppblåsbara liggunderlägg den första tiden (på ett bord hehe)

attiraljer man behöver e ju inte så mycket, tvättlappar som man blöter (kan ha en skål bredvid om det blir i ett annat rum än badrummet) eller våtservetter, en liten handduk kanske...tja vi har nog inte mkt mer än det som används ofta iaf...

• Sinne

Vi kommer troligen inte att ha skötbordet på toaletten. Enda stället där är på tvättmaskinen och vi ska troligen köpa en torktumlare så småningom som ska upp där. Känner dessutom som dig, att det finns noll förvaringsmöjligheter för alla barnsaker på toaletten. Så vi kommer nog ha ett vanligt skötbord i det rummet som senare kommer bli bebisens. Vi kommer nog köra på vårservetter vid blöjbyten! Jag jobbar på dagis och tycker det är lättare med våtservetter än med torra tvättlappar. Fast det är nog en smaksak det där :)

• Saramalia

hej,
    vi fick vår flicka i sept, nu 9 mån.
    Vi har ett PYTTE badrum och köpte ett som monteras på väggen.
    Det kan jag verkligen rekommendera!!
    www.brio.net/BRIO_NET/Sverige/:%2f%2fwww.brio.net%2fBRIO_NET%2fSverige%2fFurniture%2fNURSERY%20TABLES%2fWall%2fProducts%2fBRIO%20Wall%20-%2037403.htm?b=4

• Saramalia

länken fungerade visst inte, men sök på BRIO WALL

Den är LITEN jättesnygg och SÅÅÅÅ praktisk.

När lillan bajjat de där torra men klibbiga.....hua då är det jättebra att vara nära vatten ;)

Det är dessutom billigare och mer skonsamt för huden att använda torra tvättlappar som man blöter upp.

En kanoncreme heter PURELAN
    den kan du ha till såriga bröstvårtor och behöver inte tvätta bort innan du ammar. Det är den enda på marknaden som är 100% ok att amma med.
    Den är helt naturlig, gjord av fårfett.
    den är oxå kanon till röda stjärtar, torra hudpartier irriterad hud m.m.

bästa tipset som jag fått.

Lycka till!

• reader

Vägghängt är ju praktiskt, men den enda lediga ytan vi har är den som är precis ovanför badkaret vilket innebär att man kommer spruta ner det med vatten varje gång man duschar. Gissar att de inte är 100% vattentäta även om man stänger dem? Sen ska vi flytta till nybyggt om ett år och då känns det inte jättekul att borra hål på väggarna i det nyrenoverade helkaklade badrummet vi har nu inför en försäljning... Svårt det här!

• mamatobe81

åh måste tipsa om dessa!
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90061249
    dörrkrokar på en list som man bara hänger över dörren liksom, vi hänger blöjpåsen där.
    om man är sykunnig så kan man sy en sak med massa förvaringsfack där allt få plats som kan hängas upp på krokarna. om nån vill se bild så säg till så skriver jag i gästboken!

• Sinne

mamatobe81: Den där manicken har vi på sovrumsdörren, en av världens bästa uppfinningar! :) Jag vill gärna se bild!

• madeleine78
    reader skrev 2009-07-17 22:47:25 följande:
    Vägghängt är ju praktiskt, men den enda lediga ytan vi har är den som är precis ovanför badkaret vilket innebär att man kommer spruta ner det med vatten varje gång man duschar. Gissar att de inte är 100% vattentäta även om man stänger dem? Sen ska vi flytta till nybyggt om ett år och då känns det inte jättekul att borra hål på väggarna i det nyrenoverade helkaklade badrummet vi har nu inför en försäljning... Svårt det här!
    jag har ett väggskötbord ovanför badkaret, som är uppborrat mellan kakelplattorna =)
    när vi duschar så har vi ett litet duschdraperi som vi drar för skötbordet så de inte ska bli blött.. funkar hur fin fint som helst.
  • mamatobe81

ja ska ni ändå flytta inom ett år så...
    hahah ja när de börjar äta vanlig mat så räcker inte ens väldoftande våtservetter, jag brukar skölja med vatten också! luktar inte smörpopcorn som det gjorde den första tiden direkt hehe

• Zingoalla bäbis

Vi har Ikeas Hensvik bokhylla med tillhörande skötbordsdel i vår sons rum. Det bästa med det är att när barnet är tillräckligt stort kan man ta bort skötbordsdelen och använda hyllan som vanlig bokhylla igen.
    Vi använder våtservetter eller en sådan där blomspruta med vatten i. Bara att spraya och torka! Vi häller i varmt vatten i den 2 g om dagen och det brukar hålla sig ljummet för det mesta.

Svar på tråden Ni med SMÅ badrum (ang. skötbord)!