• Anonym (empat­i)
    Äldre 18 Jul 02:10
    12944 visningar
    9 svar
    9
    12944

    Kan en nästan femåring helt sakna empati?

    Hej på er!

    Vill inte hänga ut de detta berör så därför är jag anonym...Vårt barn och ett par kompisars barn är kompisar, men deras barn verka helt sakna empati! Vet inte vad det är... barnet söker hela tiden sätt att göra illa mitt barn på, putta ner från lite högre platser, slå jättehårt, dra i håret så barnet ramlar ner från en gunga tex, alltså inte bara lite lätt utan verkligen dra i håret så barnet dras ner!

    Det konstiga är att barnet skrattar när h*n gör illa andra barn eller mitt barn. Det har nu blivit att man inte gärna träffar dem tyvärr...

    Har aldrig sett barnet argt eller ledset heller... helt plötsligt kan barnet bara få för sig att förstöra en lek, ungefär som att h*n inte förstår det sociala samspelet... men det som mest oroar är avsaknaden av empati, att barnet skrattar när någon annan gråter våldsamt!

    Någon som har nån aning om vad det kan vara?? Lite synd för föräldrarna är jättetrevliga så hade gärna umgåtts mer men vill ju inte att mitt barn ska fara illa!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-18 02:10
    Glömde skriva att barnet det gäller är snart fem år och mitt barn är fyra år.

  • Svar på tråden Kan en nästan femåring helt sakna empati?
  • Anonym
    Äldre 18 Jul 02:15
    #1

    Låter som att föräldrarna till barnet borde sätta gränser och säga ifrån.

  • Anonym (empat­i) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 02:19
    #2

    Jo det är sant! Jag brukar ju säga ifrån själv såklart.

    Men "brukar" en del barn vara sådär att de helt saknar empati? Har ju aldrig sett barnet argt eller ledset eller så... bara skrattar när någon blir ledsen liksom...

  • Anonym
    Äldre 18 Jul 16:17
    #3

    Visst finns det barn som saknar empati. Både barn som aldrig lärt sig att ta hänsyn till andra och barn som faktiskt har en störning inom det området. Barn som har Asbergers kan ha empatistörningar och bete sig som du beskriver.Ett annat kännetcken är också att de inte vet hur man gör när man leker eller umgås med andra.

  • Anonym (mia)
    Äldre 18 Jul 16:23
    #4

    Undrar om det inte är så att barnet har någon slags diagnos, som föreslagits tidigare. Så det funkar väl i så fall inte med det klassiska "sätta gränser". Men jag förstår om det inte funkar att umgås heller...

  • Anonym
    Äldre 18 Jul 17:37
    #5
    Anonym (mia) skrev 2009-07-18 16:23:01 följande:
    Undrar om det inte är så att barnet har någon slags diagnos, som föreslagits tidigare. Så det funkar väl i så fall inte med det klassiska "sätta gränser". Men jag förstår om det inte funkar att umgås heller...
    Precis jag tänkte på Aspergers men det kan ju vara en annan diagnos.. Men i vilket fall som helst så måste föräldrarna sätta mer gränser och vara konsekventa..
    Barn kan vara väldigt jobbiga även om dem inte har någon diagnos..
  • Anonym (22)
    Äldre 18 Jul 17:44
    #6

    Vad säger och gör föräldrarna när barnet gör så här mot ditt och andra barn? Och när det skrattar åt barn som gråter? Är inte dom oroliga?

  • Anonym (Elin)
    Äldre 18 Jul 20:11
    #7

    Ja det finns många 5 åringar som är sådär som du beskriver dina vänners barn.

    Min svägerskas son har varit sån sedan han var 2-3 år ungefär nu är han 6 år. Knuffas i ryggen på de andra barnen, ska alltid bestämma när han leker med andra barn, och blir arg om han inte får bestämma. Hans lillebror har fått ta emot många törnar och blivit gul och blå många gånger.

    Det behöver inte bero på någon diagnos. Aspergers som det pratyas mycket om här har andra tydligare symptom tex ensidiga intressen osv.

    Jag skulle nog hellre ställa diagnosen "bortskämd" på pojken. Spoiled rotten helt enkelt. Han har aldrig fått lära sig att ta hänsyn. Och det är inte hans fel utan helt och hållet föräldrarnas fel, som låter en 5-åring dominera en hel familj som om han vore nån slags diktator. Hur ska ungen då lära sig att inte alla kan dansa efter hans pipa om tom hans egna föräldrar gör det?

  • Anonym (empat­i) Trådstartaren
    Äldre 18 Jul 20:48
    #8

    Hej!

    Tack för era svar! Ja fast jag tror själv att det är något knas med detta barn då barnet alltid skrattar när nån gör sig illa? föräldrarna är nog så vana att de inte ser det tror jag... de säger nej så gör man inte osv men jag har föreslagit att ett sånt handlande borde ge konsekvenser men de säger att sånt inte funkar! pust...

    barnet har ett lillasyskon och på syskonet ser man normala känsloreaktioner som inte finns hos den stora.

    Skulle mitt barn slå någon (vilket iofs bara hänt två tre gånger) har vi markerat direkt.

    Men aspbergers kanske kan stämma in... men visst är barnet bortskämt det vet jag! Till och med när jag själv rytit i så skrattar barnet bara när det gjort illa mitt barn! Gör bortskämda barn så mot andra som säger ifrån också alltså?

  • Anonym (Elin)
    Äldre 19 Jul 17:28
    #9

    Jadå beteendet är vanligt hos en del 5 åringar utan att de har en diagnos eller medfödd empatistörning.

    Emati är inget som man föds med utan det måste man träna in. På min sons dagis tex har de ematiträning med barnen tex. Kanske vore något för den här pojkens dagis.

Svar på tråden Kan en nästan femåring helt sakna empati?