• snartfaster

skrikiga nymfer HJÄLP

vi har tre nymfparakiter, en pappa (Roffe), en son (Parvel) och pappans flickvän Barbro. barbro och Roffe bor i en bur, Parveln bor granne med dem i en egen bur, för annas så börjar han och Roffe slåss om Barbros gunst. Därfölr får de också turas om att komma ut, och det funkar, de flesta verkar nöjda med arrangemanget. Eller de har verkat det i allafall, nu förtiden så gör de inget annat än skriker, så fort jag eller sam,bon inte står vid Parvelns bur, eller om han måste vara inne så sätter han igång. och de andra fåglaran som hittilss har varit tysta av sig tar efter och börjar skrika de med, sen hör de vaerandras skrikande och börjar s´vara mot det, men eftersom alla andra skriker så mycket så måste de skrika ännu högre....och vi bor i lägenhet. roffes röst är värst,d en är gäll och skär verkligen i öronen, Barbros är mest okej, till och med lite gullig. Parvelns panikskrik gör en bara arg och provocerad, för det är oftast han som startar alltihop.

Fåglarna är våra gulleälsklingar, och vi vill inte göra oss av med dem på något vis, men vad ska vi göra för att de ska sluta skrika så jäkligt? jag skäms inför grannarna, och det har gått så långt att jag smyger innanför dörren för att slippa möta dem i trappen och riskera klagomål på fåglarna (hitills har inegn sagt något). jag vet att de hörs ner till grannarna för grannarna hörs upp till oss.

jag tappar tålamodet snart, och fåglarna kan ju inte få sitta i mörker hela dagarna för att de ska vara tysta, det är ju inget fågelliv.

"Släng över ett skynke" säger bekanta och tycker att de löst hela situationen men
    1. Fålarna kan väl inte sitta under skynke hela dagarna
    2. när de har sina skynken på sent på kvällen eller tidigt på morgonen så skriker de i allafall, Parveln vaknar i gryningen och ser det som sin plikt att väcka oss andra också.

jag håller på att bli galen, får ingen studiero här heller (pluggar på distans). sambon är på jobbet hela dagrarna och de lugnar ner sig på kvällen när han kommit hem, så han slipper ju all irritation som dessa fåglar kan uppbringa och jag tror inte att han förstår hur akut situationen med skriken egentligen har blivit, själbv tror jag att det bara är en tidsfråga innan bovärden ringer på dörren...

HJÄLP, VAD SKA JAG GÖRA?

• Svar på tråden skrikiga nymfer HJÄLP
  • Hoppets stjärna

Hej

Jag tror att den som sitter själv vill ha sällskap har själv dessa fåglar har byggt en stor bur som det sitter 4 st hanar med 2 honor dom har aldrig slåss om varandra. Så om du har möjlighet att ge honom en kompis så kan det hjälpa.

Lycka till
    Sussi

• snartfaster

sussi H
    tack för ditt svar. ja jag tror också att han känner sig lite ensam, men vi har prövat att skaffa en kompis åt honom förut (Barbro), men då var han inte så intresserad av henne, och hon blev kär i Roffe och flyttade dit på eget initiativ när Roffes gamla partner (Parvelns mamam) hade dött (jäkla såpa egentligen) men vi funderar på om det kan ha varit så bara för att han då när hon kom dyrkade sin mamma och så länge hon var i livet så och satt och såg snygg ch lockande ut i den andra buren så kunde han inte bli intresserad av någon annan, fast eftersom att han är så kär i barbro nu så riskerar vi kanske att det skulle bli samma sak med en ny partner...vi verkar ha målat in oss i ett hörn här.

annars så verkar det vara min sambo han åtrår just nu, jag får knappt röra parveln, mer än att han kan ta lite mat från mig elelr sitta på mitt finger, men sambon får klia honom i nacken och kan ha honom på axeln (fast det var jag som lärde honom att sitta på axeln så vill han inte sitta hos mig nu)

vi har funderat på att skaffa en tjej till honom som ser likadan ut som mamman, men de går väl säkert inte på utseende. jag tror i alalfall att det är parveln som vi måste göra nöjd för att det ska bli tystare, de andra verkar som sagt var skrika mest för att han gör det. ska fundera mer på det där med kompisen, i allafall, får ta upp det med sambon när han kommer hem idag.

Nu ska jag gå och Prata lite med Parvel

• Hoppets stjärna

Hej

Hoppas det löser sig.

Svar på tråden skrikiga nymfer HJÄLP