skrikiga nymfer HJÄLP
vi har tre nymfparakiter, en pappa (Roffe), en son (Parvel) och pappans flickvän Barbro. barbro och Roffe bor i en bur, Parveln bor granne med dem i en egen bur, för annas så börjar han och Roffe slåss om Barbros gunst. Därfölr får de också turas om att komma ut, och det funkar, de flesta verkar nöjda med arrangemanget. Eller de har verkat det i allafall, nu förtiden så gör de inget annat än skriker, så fort jag eller sam,bon inte står vid Parvelns bur, eller om han måste vara inne så sätter han igång. och de andra fåglaran som hittilss har varit tysta av sig tar efter och börjar skrika de med, sen hör de vaerandras skrikande och börjar s´vara mot det, men eftersom alla andra skriker så mycket så måste de skrika ännu högre....och vi bor i lägenhet. roffes röst är värst,d en är gäll och skär verkligen i öronen, Barbros är mest okej, till och med lite gullig. Parvelns panikskrik gör en bara arg och provocerad, för det är oftast han som startar alltihop.
Fåglarna är våra gulleälsklingar, och vi vill inte göra oss av med dem på något vis, men vad ska vi göra för att de ska sluta skrika så jäkligt? jag skäms inför grannarna, och det har gått så långt att jag smyger innanför dörren för att slippa möta dem i trappen och riskera klagomål på fåglarna (hitills har inegn sagt något). jag vet att de hörs ner till grannarna för grannarna hörs upp till oss.
jag tappar tålamodet snart, och fåglarna kan ju inte få sitta i mörker hela dagarna för att de ska vara tysta, det är ju inget fågelliv.
"Släng över ett skynke" säger bekanta och tycker att de löst hela situationen men
1. Fålarna kan väl inte sitta under skynke hela dagarna
2. när de har sina skynken på sent på kvällen eller tidigt på morgonen så skriker de i allafall, Parveln vaknar i gryningen och ser det som sin plikt att väcka oss andra också.
jag håller på att bli galen, får ingen studiero här heller (pluggar på distans). sambon är på jobbet hela dagrarna och de lugnar ner sig på kvällen när han kommit hem, så han slipper ju all irritation som dessa fåglar kan uppbringa och jag tror inte att han förstår hur akut situationen med skriken egentligen har blivit, själbv tror jag att det bara är en tidsfråga innan bovärden ringer på dörren...
HJÄLP, VAD SKA JAG GÖRA?