• Lanloun

Personalvetare/beteendevetare eller socionom???

Någon som vill hjälpa mig lite??

Har kommit in på Personal & arbetsliv (personalvetare/beteendevetare) och blivit reserv nr 8 på socionom.

Vet inte vilket jag ska välja!!!!

Jag vet att beslutet är upp till mig, men kanske någon som vet något om dessa utbildningar/yrken kanske kan hjälpa mig med fördelar & nackdelar?? Vore sååå snällt!!

Fördelar & nackdelar ang.
    Utbildningen
    Jobbchanser
    Arbetet
    osv

Lönen bryr jag mig inte om

TACK!!!

• Svar på tråden Personalvetare/beteendevetare eller socionom???
  • Tecken

Det beror ju lite på vad du vill jobba med?

• Lanloun
    Tecken skrev 2009-07-18 14:35:16 följande:
    Det beror ju lite på vad du vill jobba med?
    Ja, det är just det jag inte vet . Därför jag vill ha lite hjälp med info från de som vet om utbildningarna och yrkena.

Tex.

Socionom
    Nackdelar - kan bli psykiskt påfrestande att jobba med människor kris hela tiden.
  • Tecken

Fast man måste ju inte jobba med människor i kris, som socionom?

• basil
    Tecken skrev 2009-07-18 14:41:01 följande:
    Fast man måste ju inte jobba med människor i kris, som socionom?
    Nej det måste man ju inte men människor i kris eller med problem kommer man ju att möta som socionom. Utbildningen är bred, socionomer kan man hitta inom de flesta områden idag, skolan,sjukvården,psyket,äldreomsorgen,behandlingsverksamheter osv.......

Socionomen har rätt till myndighetsutövning, den beslutsrätten har väl inte en personalvetare. Juridiken är en viktig del av utbildningen då man får myndighetsutövning, viktigt att veta rätt och fel enligt lagar.
  • lillaälgfrun

Jag hade nog valt socionom eftersom du nog har större chans att få jobb sen.

• TeamX

Jag har just tagit min Personalvetarexamen på Uppsala Universitet. Jag ångrar inte för en sekund mitt utbildningsval. Utbildningan var bred, intressant och verkligen bra!! Sen tror jag inte att chanserna till jobb är sämre än vad en utbildad Socionom har eftersom även Personalvetaryrket är väldigt brett.

Kram och lycka till...
    hör gärna av dig om du har några frågor om utbildningen.

• Lanloun
    TeamX skrev 2009-07-22 11:45:39 följande:
    Jag har just tagit min Personalvetarexamen på Uppsala Universitet. Jag ångrar inte för en sekund mitt utbildningsval. Utbildningan var bred, intressant och verkligen bra!! Sen tror jag inte att chanserna till jobb är sämre än vad en utbildad Socionom har eftersom även Personalvetaryrket är väldigt brett. Kram och lycka till... hör gärna av dig om du har några frågor om utbildningen.
    Tack så mycket för ditt svar!

Efter att nu pratat med min morfar (har erfarenheter av socionomyrket) och min mammas väninna (har snart läst klart personal o arbetsliv programmet) så har jag bestämt mig för personal o arbetsliv. Känns som du skriver som en väldigt bred utbildning plus att jag vet inte om jag orkar med att ständigt jobba med människor som har det "dåligt". Känns som att jag efter 10 år antingen blir en bitter sur-kärring på ett socialkontor eller utbränd socionom inom familjefrågor som tappat tron på mänskligheten. Tror bara att personalvetare passar mig bättre!!

tack för alla svar!
  • WAmamma

Hej

Ser att du redan valt... annars skulle jag rekomendera socionom.

Bred utbildning och man kan jobba inom massa områden. Socialkontor, skola, kriminalvård, kyrkan, företagshälsovård, rekrytering, sjukvård, MVC/BVC/Ungdomsmottagning, personalfrågor, informatör mm. Man kan läsa vidare till teraput.

Man kan jobba kommunalt, statligt, privat, i kyrkan, frivillighetsorganisationer.

Det är en god arbetsmarknad och jag tycker att de jobbat på med att höja lönerna. Jag har farit klar i 2,5 år och tjänar 26 000 kr.

Jag trivs som socionom och jag kan rekomendera det. Har hittills inte tappat någon tro på mänskligheten utan tvärtom insett vilken styrka som finns i männsikor. De behöver bara lite hjälp med att få fram den ibland.

• Wimzan

Hej!

Jag har läst en termin på socionomprogrammet men sökte personalvetare nu i sommar och kom in.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska välja och är verkligen SÅÅ kluven. Jag ser så många för- och nackdelar med de båda.
    Socionom är mycket brett och allmänbildande men jag kan ändå inte släppa tanken på personalvetare.
    Jag har hört att det kan vara svårt att komma in på arbetsmarknaden som nyutexaminerad personalvetare... stämmer detta?

Har bara en vecka på mig att ta mitt beslut men jag vet inte hur det ska gå till :S

• Lanloun
    Wimzan skrev 2009-07-23 12:07:45 följande:
    Hej! Jag har läst en termin på socionomprogrammet men sökte personalvetare nu i sommar och kom in. Jag vet inte riktigt vad jag ska välja och är verkligen SÅÅ kluven. Jag ser så många för- och nackdelar med de båda. Socionom är mycket brett och allmänbildande men jag kan ändå inte släppa tanken på personalvetare. Jag har hört att det kan vara svårt att komma in på arbetsmarknaden som nyutexaminerad personalvetare... stämmer detta? Har bara en vecka på mig att ta mitt beslut men jag vet inte hur det ska gå till :S
    Av vilken anledning vill du inte fortsätta med socionom?

Detta är vad jag hörde från min mammas väninna om de båda yrkena. Hon har läst snart tre år på personalvetare men funderade mycket på socionom först. Hon har jobbat inom kriminalvården/socialt arbete innan så hon har sett endel hur de arbetar osv.
    Enligt henne så är personalvetare VÄLDIGT brett, du kan tex jobba inom både offentlig och privat sektor. Om du är intresserad av socialt arbete så kan du även som personalvetare/beteendevetare jobba inom det och kan göra nästan samma saker som socionom, bara att du inte tar beslut som socionomen gör. Plus att du får mycket bättre lön som personalvetare.
    Jag har också hört att det är svårt att få jobb som nyutexaminerad personalvetare... dock är framtidsprognosen väldigt osäker.
    Jag resonerar så att det är bättre att välja ett yrke man kan trivas med i 30-40 år istället för att få jobb direkt.
Svar på tråden Personalvetare/beteendevetare eller socionom???