• 2Mama

Häck-fråga

Har varit och tittat på ett hus som vi gillar men trädgården är inte kul då den inte är insynskyddad alls. Finns bara en låg mur runtomkring (hörntomt) plus nyplanterad häck. Undrar om det finns häck att köpa som vuxit en bit (typ nån meter) eller måste man vänta i flera år på att den nuvarande häcken ska växa upp? Är trädgårdsnovis så det här är säkert en dum fråga men den som inte frågar får inget svar!

• Svar på tråden Häck-fråga
  • Lallara

Det finns ju tuja-häck som är rätt populär nu. Den kan köpas i olika höjder och är mycket snabbväxande. Ser lite ut so en-buske, men är inte taggig. Gå annars in på en trädgårdshandel och be om råd. De kan ju hjälpa er med vad som passar efter er trädgårds förutsättningar.

• Cia o krabaten

Fast de ska man iaf klippa ner i några år, typ 2-3år, för att få den tjockare.

Vi planterade förra året, klippte i våras och nu går den till knäna.

En granne planterade för 5år sen och i år var försat året hon inte klippte så hårt utan bara jämnade till och nu är den så den ger lite insynsskydd.

Så ni får nog vackert vänta några år eller sätta upp ett staket så länge...

• Diablo

Du kan även hitta avenbokshäck eller bok i högre höjder, men man får vad man är beredd att betala för.

• 2Mama

SagaLee: Vad pratar vi om för kostnader? Mitt liv har bara bestått av balkongblommor men jag antar att det är lite dyrare att ha trädgård ;)

• Diablo

Det bästa är att gå till ett par plantskolor och titta vad de har för priser och utbud. I dag kan man köpa relativt höga häckplantor på plantskolorna. Men ju högre plantor desto kostsammare blir det. Men det finns andra kanske billigare allternativ som jag tycker är roligare och kanske billigare. Man kan sätta upp ett högt staket, bestående av stolpar och mellan dessa sätter man upp armeringsnät på 1,80cm. Sedan planterar man olika kläng och klätterväxter. Man kan få ett underbart vackert blommade stacket / häck.

• 2Mama

Kollat lite på nätet på "färdiga" häckar men de är ju som ni skrivit dyrt. Mne kanske man skulle kunna göra ett "blommande staket" istället. Hmm får väl gå till olika plantskolor o kolla om det blir aktuellt med husköp. Vill ju ha något ganska lättskött alternativ då jag inte har några "gröna fingrar" (lyckats döda de flesta blommor/växter jag ägt).

• mannehund

Tänk på att du har hörntomt....vilket innebär att du inte får ha en skymmande häck för trafiken i korsningen... men det har du säkert redan koll på....

• 2Mama

Tog reda på hörntomts-reglerna häromdagen- inte så kul att tvingas ha "hål i häcken"!

Svar på tråden Häck-fråga