Inlägg från: NathalieFlisbäck |Visa alla inlägg
  • NathalieFlisbäck

Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom

Har du oxå en inflamatorisk kronisk tarmsjukdom? Välkommen då!

• Svar på tråden Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom
  • NathalieFlisbäck

Jag fick svaret via telefon att jag har en i.k.ts. Nu skall jag på endstatpi (stavas?) för o se vilken sorts de e jag har, finns olika visst. Fy fan vad jag hatar denna sjukdomen, 24 år gammal o får den. Ont i magen OFTA, bajsar inte samma bajs som innan, de där fasta lite hårdare, o nu är de fler toabesök. Smärtan är sjukt jobbig. Detta får man leva med i resten av sitt liv. Ush jag är rädd för undersökningen, jag menar vem vill ha ngt upp i gumpen o en meter in i hela tarmsystemet med kamera . Undra vad lustgas skall hjälpa en . Hoppas ngn med samma sjukdom hittar hit o kan berätta.

• NathalieFlisbäck

Smilla 79 skrev 2009-07-18 21:18:21 följande:

ja fy det är inte roligt, men man lär sig leva med eländet o vad man skall undvika i matväg för att inte störa tarmsystemet. Men ibland slarvar man o då får man bokstavligt skit för det. När dom gick igenom hela min tjocktarm för att konstatera just chrons så bad jag dom söva mig. En lätt bedövning som sprutades in via armen då. När det var klart så vaknade jag. Be att få det om du tycker det är jobbigt.
    Låter som en idé. Jag har inte fått tiden än, jag har flertal frågor som jag undrar över, så vill ha tiden till dr. Varför får man sjukdomen, är den ärftlig, finns de mediciner, är det ngt särskilt man kan göra för att lindra det,genom mat ex? etc.

Du hade crons, en väns make har de, han blöder duktigt mkt från gumpen, gör du det med? Jag gör inte de. De e därför jag tror att jag inte har crons, jag tror jag har ngn annan bara för jag blöder inte.
  • NathalieFlisbäck

Smilla 79 skrev 2009-07-18 21:37:36 följande:

Dom vet inte varför man får den, finns inga svar varför. Men min mor har problem med sin mage o vet att min systers ena barn har problem men vet inte vad dom gjort för undersökningar än så länge. Så kanske ligger det i släkten..!? Det finns mediciner som man kan ta när det är besvärligt. Min läkare sa att man kan ta dom hela tiden (suppar) för att underhålla därnere. Och när det är som jobbigast, när man börjar blöda o springer på toan stup i kvarten o inte får behålla nån mat så kan man få kortison o ringa dom direkt så man får hjälp. Min läkare o jag kom överens om att ta dessa suppar när jag har det jobbigt o lära mig äta rätt istället. Mkt grönsaker ger gaser, morot ska vara lindrigt för tarmen. Vara försiktig med fet mat som irriterar nåt oehört, samt att inte äta för mkt fibrer som även finns i grönsaker. Så hellre vitt bröd eller lättare fiberbröd (inte hela korn) När jag tog kontakt med läkaren första gången förra året blödde jag mkt, och när jag sedan fick hjälp slutade det o har inte blött sen dess. Min irritation sitter i övre tjocktarmen.
    Så du blöder med från gumpen, de gör han med som oxå har crons. De e nog inte crons jag har då, om man blöder från gumpen med crons. Då e de ngn annan fort jag har, det finns olika sorter beroende på var irritationen är i tarmsystemet. Fan vill bara ha läkartiden så att jag kan få svar på vad just min sjukdom heter. Har du fått papper på att du har denna sjukdom?
  • NathalieFlisbäck
    tjorven71 skrev 2009-07-18 21:47:51 följande:
    Jag har ulcerös colit,sen 4 år tillbaka,det är ungefär samma som crons men sitter i tjocktarmen
    Hur märkte du att du hade de? Hur ser ditt liv ut med sjukdommen ida`? Blöder du från gumpen? Har du med ont o bajsar mindre fast bajs?
  • NathalieFlisbäck
    tjorven71 skrev 2009-07-18 22:04:33 följande:
    Mitt liv ser helt normalt ut lever som vanligt ,äter visserligen med(asacol) 2ggr /dag .när jag fick denna sjukdom så hade jag ca 8 blodiga diarrér om dagen men efter kortison och med har jag inte haft fler blodiga attacker,men denna sjukdom går i slov så man Kan aldrig veta hur man mår imon
    Så e de för mig med, de kommer o går, vissa dagar är jobbigare än andra. Men jag blöder inte från gumpen, bara jag som inte gör det i denna tråden änslänge verkar d som.
  • NathalieFlisbäck
    elinamedtheo skrev 2009-07-18 22:07:47 följande:
    Jag har oxå ulcerös colit och har haft det sedan jag var 12 ungefär men jag fick det antagligen pga en auto imun lever sjukdom jag fick i samma veva typ.
    blöder du med från gumpen?
  • NathalieFlisbäck

Idag har de vatt en skön dag, inte ont i magen, såå gutt,.

• NathalieFlisbäck
    isisisis skrev 2009-07-19 18:00:08 följande:
    Ursäkta att jag klampar in,men jag tänkte bara tala om att crohns syndrom är en autoimmun sjukdom som gör att kroppen bildar antikroppar som i sin tur kan göra det svårt att bli gravid.Kan vara värt att veta,för IVF kliniker och BM känner inte till det,och informerar inte om det.
    Ush då.
  • NathalieFlisbäck

Idag har jag helelr inget ont, skönt.

Svar på tråden Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom