Inlägg från: Lottalök |Visa alla inlägg
  • Lottalök

Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom

Hej hej
    hoppar med här. Har dock inte läst hela tråden..=)
    Jag har länge haft problem med magen men allt började väl riktigt ordentligt i början av aug.
    Har nu iaf gått på utredning efter många provtagningar har de nu fått napp på ett prov. Ett avföringsprov som heter calprotectin. Min läkare sa att det var "sky högt" Vad jag förstår så visar detta att jag har en inflamation i tarmen. Jag väntar nog på tid för coloskopi då de även ska ta biopsier. Jag har inte upplevt skov riktigt utan jag tycker jag har ont från och till hela tiden... Avföringen är oftast normal men jag måste springa ofta och har ibland slem i.
    Nån som känner igen sig???
    Ni som har konstaterat UC eller MC har ni också haft höga värden på detta prov???

• Lottalök

Fick idag reda på mitt värde på avföringsprovet calprotectin det var 598. Är det högt?? Jag får för mig att det inte är så farligt högt??? eller är jag helt ute och cyklar. Har försökt kika runt på nätet om detta men inte fått nån klarhet. Nån här som vet va ni hade för värde och va ni sedan fick för diagnos??

• Lottalök

Håller med som tidigare skrivit att jag är glad att man kan skriva lite här. Nu är jag väldigt ny här. Men allt är väldigt nytt för mig med det är väl därför som man har så mkt frågor. Väntar och Väntar på tid för coloskopi. Vill bara ha det gjort så man vet och kan få hjälp.

• Lottalök

Undrar om ni som haft UC eller MC ett tag kan känna när ett skov är på gång?? Hur ofta får ni skov??

• Lottalök

Inte många som skriver här längre. Jag har iaf fått tid nu för koloskopi. På måndag. Skönt att få det gjort nångång.

Svar på tråden Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom