Inlägg från: NinniNinna |Visa alla inlägg
  • NinniNinna

Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom

Hej
    Jag är ny här. Rätt ny på fl i huvud taget, men gick med för att jag har svårt att få barn. Vi har försökt i 2,5 år. Har varit gravid två gånger under den tiden, men det slutade i tidiga ma i båda fallen.

Ulcerör Colit har jag haft i ca 2 år nu. Kanske längre såklart, men jag fick diagnosen för ca 2 år sedan. Har haft pentasa i ca 1 år nu och jag klarar mig rätt bra på det. Får skov ibland, men förstår att jag ändå har en rätt lindrig form av uc. Nu är mitt problem att jag har så himla ont i tarmen. Det känns hela tiden, men såklart mest när jag tar medicinen, sitter ner osv. Känner någon av er igen er? Finns det något att göra åt det?

• NinniNinna

Hej på er
    Jag är ny i tråden och har bara tittat in och skrivit en gång. Jag har också uc och är väl inne i ett litet skov. Jag blöder lite till och från, men klarar mig fortfarande på pentasa.

Äpplet 75: jag gick ner i vikt innan och jag tror att det hade med uc att göra. Nu när jag har bra medicin och sjukdomen är under kontroll, så har jag gått upp i vikt igen. Jag är också väldigt nyfiken på om någon äter någon speciell kost, så jag hoppas att du får svar på den frågan!

• NinniNinna

Jag fick diagnosen uc för drygt två år sen, men tror att jag har haft det längre än så.

Vad var det för diet du hittade?

• NinniNinna

Äpplet: usch vad jobbigt det låter! Jag har inte alls haft lika jobbigt som du, utan bara inflamation i de nedre delarna av tarmen.

Jag äter inte tabletter, utan tar Pentasa som stolpiller. Det är ju verkligen inte roligt att göra det varje kväll, men man ska tydligen vara glad så länge man inte behöver äta tabletterna.

• NinniNinna

Alicia: Hej. Nej, det är inte jag som rekomenderar LCHF-dieten! Jag frågade om tips på bra diet vid uc och fick det tipset från Äpplet. Jag har absolut ingen aning om det funkar eller ej.

Svar på tråden Vi med inflamatorisk kronisk tarmsjukdom