• Pudan

är inte kär i pappan till mitt väntade barn

Känner inte igen mig direkt men mycket annat konstigt snurrade i huvudet på mig under min graviditet. I början hade jag en kort period när jag tyckte det var obehagligt att ha ett barn i magen - kändes som en alien och i slutet var jag panikslagen att jag skulle bli en usel mamma. Kan vara så att det inte är rätt man för dig men kan minst lika gärna vara hormonerna som spökar. Mitt enda råd är att du inte tar några beslut alls om er nu utan vänta ett bra tag tills ni båda landat i att vara föräldrar och hormonerna lugnat ner sig. Då ser du klarare och tar bättre beslut. Lycka till!

• Pudan

Helt normalt! Era roller kommer att förändras när barnet är här och det är mycket oro och förväntningar hos er båda. Tror säkert att din man går igenom mycket oxå även om han kanske inte tar upp det med dig. Även om en graviditet ju fysiskt ligger hos kvinnan så är det faktiskt en väldigt stor psykisk grej för den blivande pappan att ta in och förhålla sig till och planera för. Ofta fokuseras det så mycket på mamman i alla föräldragrupper och på mödravården (av naturliga skäl) och männen kan lätt bli bortglömda. Min barnmorska på mödravården vände sig tex alltid till mig och sa tex och nu ska du bli mamma hur känns det ? Inte en kommenatar om barnets pappas känslor trots att han satt i stolen bredvid. Har du provat att prata med din man om din oro för att inte älska barnet?

Svar på tråden är inte kär i pappan till mitt väntade barn