• Anonym

Sjukskriven och ta hand om sitt barn?

Jag har börjat fundera lite över en sak. Jag är mammaledig nu men ska börja plugga i september (om jag kommer in *hoppas*) och då ska jag ju inte vara föräldraledig längre. Min sambo är långtidssjuksriven och kommer vara hemma i minst sex månader till. Hur funkar detta? Får han vara sjukskriven och ta hand om sitt barn, eller kommer han bli återbetalningsskyldig om han inte tar ut pappadagar men ändå är hemma? Det är inget som fysiskt hindrar honom att ta hand om sonen trots sjukskrivningen, men försäkringskassan kanske ser det som någon typ av bedrägeri??

Någon där ute som vet nåt om detta??

Tack!

• Svar på tråden Sjukskriven och ta hand om sitt barn?
  • SunnyBunny

Tror inte han får ta hand om barnet när han är sjukskriven, måste ha dagisplats om du ska börja plugga.. Tror jag?

• Anonym (NS)

Kolla upp det för säkerhets skull. Men när jag blev sjukskriven fick inte jag ta hand om barnet och få sjukpenning utan jag behövde uppge vem som skulle ta hand om barnet. Fast jag var föräldraledig när jag blev sjukskriven, det kanske var därför. Men eftersom FK har massa regler skulle jag ta kontakt med en handläggare och fråga.

• Anonym

Aldrig varit med om att det varit problem för mig när jag varit sjuksriven under graviditet med barn 2 och 3 tex.

• Anonym

Jösses, varför har vi inte tänkt på det här tidigare? Nu blev jag sjukt stressad.

• Jennie med ie
    SunnyBunny skrev 2009-07-18 23:42:11 följande:
    Tror inte han får ta hand om barnet när han är sjukskriven, måste ha dagisplats om du ska börja plugga.. Tror jag?
    Det beror på hur sjukdomen påverkar en, ens arbetsförmåga och ens förmåga att ta hand om barnet. Olika alltså. Men det är ju FK som bestämmer om sjukpenning så det är deras syn på det som avgör.
  • SunnyBunny

Jennie med ie skrev 2009-07-18 23:46:21 följande:

Det beror på hur sjukdomen påverkar en, ens arbetsförmåga och ens förmåga att ta hand om barnet. Olika alltså. Men det är ju FK som bestämmer om sjukpenning så det är deras syn på det som avgör.
    aha..ja jag vet inte säkert. Vet bara att en bekant till mig hade problem med det här. Hon började jobba och hennes sambo hade sonen. Tydligen fick försäkringskassan reda på det här och han blev avstängd. Han var hemma för nåt psykiskt.
  • Anonym (--)

Jag har varit helt sjukskriven under en längre period. Visst får han va hemma med barnet men kan ju bara ta ut en ersättning, alltså sjukpenning ingen föräldrapenning.

• Anonym
    SunnyBunny skrev 2009-07-18 23:48:50 följande:
    Jennie med ie skrev 2009-07-18 23:46:21 följande: aha..ja jag vet inte säkert. Vet bara att en bekant till mig hade problem med det här. Hon började jobba och hennes sambo hade sonen. Tydligen fick försäkringskassan reda på det här och han blev avstängd. Han var hemma för nåt psykiskt.
    Det låter oroväckande.
  • Linda Famillia

ring o fråga så har du ryggen fri, samt du slipper funderingar,,
    be också om papper på det dom sagt så det inte blir nå krångel framöver... verkar olika det där, beroende varför man är sjukskriven o säkert hur mkt du pluggar osv..

Svar på tråden Sjukskriven och ta hand om sitt barn?