• DenDär

De ultimata vinterkläderna?

Har börjat kolla lite smått efter vinterkläder och skor till vår son nu. Många affärer rear ju rätt ordentligt nu.

Vilket märke är enligt ER det bästa för en kille runt 1½ år?

Hur ställer sig gekås vinterkläder jämfört med de dyra märkena? Vi har mycket nära till Gekås men har ingen riktig erfarenhet av barnklädernas kvalite.

Jag (maken säger annat) har inget emot att köpa ett dyrt men då ska det vara bra i jämförelse med de billiga.

Har kollat på Vi föräldras test på regnkläder och nåt test på testfakta men det kommer ju nya produkter hela tiden och alla märken är ju inte med (Gekås, Abeko tex).

Det spelar ingen roll om det är 2-delat eller overall så länge de 2-delade byxorna är höga med hängslen.

Vilka vinterstövlar tycker ni är prisvärda (märken)?

Vill ha många svar av er kunniga på det här

• Svar på tråden De ultimata vinterkläderna?
  • pixiewings
    DenDär skrev 2009-07-19 12:05:24 följande:
    Ja det låter ju jättebra. Är de klumpiga i modellen på Gekås? Ecco och Viking har jag fastnat för gällande skor, men mest utseendemässigt. Vet inte om kvaliten. Låter ju bra att Ecco är värd pengen.
    Viking har jag dålig koll på vad gäller barnskor men pappa var återförsäljare ett tag för deras stövlar och dess kvalité var ju super!
    Sebastian 080301 www.pixiewing.blogg.se
  • Dr Mupp
    DenDär skrev 2009-07-19 12:05:24 följande:
    Ja det låter ju jättebra. Är de klumpiga i modellen på Gekås? Ecco och Viking har jag fastnat för gällande skor, men mest utseendemässigt. Vet inte om kvaliten. Låter ju bra att Ecco är värd pengen.
    Vi har haft viking i tre säsonger (innan dess kavat), Varma, vattentäta och andas. Vi använder Viking hela familjen. Enda nackdelen är att vikingskorna lätt blir lite unkna innuti.

Kavat är också trevliga men de är kallare och kräver inpregnering i skinnet.

Kom ihåg att alltid ha ullstrumpor på vintern.
  • vivianne

Kan tillägga att Gekås har lite olika modeller och vi har tagit den som känts mest som "riktiga" skidkläder i ytskiktet. Deras dyraste modell alltså, men det kan man ju unna sig när prisskillnaden är typ 20 spänn . Så titta på hela vinteravdelningen innan du bestämmer dig.

Även om du inte skulle gilla deras overaller är Gekås värt ett besök om du bor hyfsat nära. Vi brukar köpa fleece-underställ (tröja och byxor) för 49:-, varma fleece-jackor för 60-70 kr och andra vintertillbehör som blir rätt dyrt sammanlagt hemma. Och regnkläderna kostar 130-150:- för ett helt set istället för 199:- per del som hemma. Just ytterkläder har jag varit jättenöjd med, "vanliga" kläder som trikå osv är jag inte lika imponerad av tyvärr. Men jag har som tradition att alltid hitta en pyjamas för 14.95 till dottern och har hittills inte misslyckats!

Var ytterst misstänksam mot Gekås innan men nu är jag frälst som du märker

• EnilemmE

Vi hade en overall från MeToo, som jag fyndade på rea i höstas, den funkade jättebra hela vintern! De sa t.o.m på dagis att den höll tätt, för dottern blev aldrig blöt!
    Vinterskor har jag enbart haft Kavat. Har ju inget att jämföra med, men jag tycker att Kavat är helt outstanding i skoväg!

♥ LOVA & STINA ♥
  • DenDär
    vivianne skrev 2009-07-19 12:10:49 följande:
    Kan tillägga att Gekås har lite olika modeller och vi har tagit den som känts mest som "riktiga" skidkläder i ytskiktet. Deras dyraste modell alltså, men det kan man ju unna sig när prisskillnaden är typ 20 spänn . Så titta på hela vinteravdelningen innan du bestämmer dig.Även om du inte skulle gilla deras overaller är Gekås värt ett besök om du bor hyfsat nära. Vi brukar köpa fleece-underställ (tröja och byxor) för 49:-, varma fleece-jackor för 60-70 kr och andra vintertillbehör som blir rätt dyrt sammanlagt hemma. Och regnkläderna kostar 130-150:- för ett helt set istället för 199:- per del som hemma. Just ytterkläder har jag varit jättenöjd med, "vanliga" kläder som trikå osv är jag inte lika imponerad av tyvärr. Men jag har som tradition att alltid hitta en pyjamas för 14.95 till dottern och har hittills inte misslyckats!Var ytterst misstänksam mot Gekås innan men nu är jag frälst som du märker
    Ja vi är på gekås ca 1 gång i månaden så jag är frälst jag med men eftersom sonsne bara är 16 må så har jag inte hunnit få en uppfattning om vinterkläderna till barn därifrån än. Vi hade ett skidset till honom (dyrare varianten) förra vintern men eftersom han inte gick ens så kan jag inte säga om det var bra eller dåligt, det set nytt ut Sedan hade vi ett galonset med fleece inuti som inte heller det är slitet.

Vi köpte Abekos regnset där nu i somras och det är jag jättenöjd med men priset skiljer sig inte på detta märke från Lantmännen här hemma.

Viking och Ecco verkar vara bra, det får nog bli några av dom och naturligtvis ullunderkläder
  • Skrållan71

Nu har jag köpt en vinteroverall från Reima på rean{#lang_emotions_laughing}. 693kr tycker jag är ett bra pris för en så bra overall.Det blev en Liro i blå färg. Jobbar på en förskola på småbarnsavd och har nog varit med om dem flesta modeller och märken som finns och Reima har alltid hållt dem små liven torra och varma. Plus att dem är lätta att ta på,ngn modell från Po.P där det finns "lös" fleece inuti är väldigt bökig att ta på barnet. Annars gillar jag Po.P oxå,sonen hade en förra vintern men då satt han bara i vagnen.
    Men satsa lite på just overallen när det gäller kvalite som dem ska ha på förskolan,vi är ute i alla väder(iaf där jag jobbar)och har inga möjligheter att va inne med 1 barn för att det fryser,är våt.

Kan man inte va gott föredöme får man va ett varnande exempel
  • jeskre

reima och nanook har suveräna kläder. de är lite dyrare men håller mkt bättre!

• Eleora

Reima finns på outleten i Kosta, runt 800:- Blir nog en sådan för Liv!

~ ~ LIV 080325 ~ ~ Mammas busunge!
  • Annelie 82

Vi har haft Reima till vår son på overall, mössa och vantar och kan varmt rekommendera det märket! Mkt bra kvalité och han var alltid varm och torr när han kom in.

Kan även rekommendera Ecco gortex vinterstövlar som också tål kyla och väta mkt bra.

• Dr Mupp

Annelie 82 skrev 2009-07-19 15:17:53 följande:

Vi har haft Reima till vår son på overall, mössa och vantar och kan varmt rekommendera det märket! Mkt bra kvalité och han var alltid varm och torr när han kom in. Kan även rekommendera Ecco gortex vinterstövlar som också tål kyla och väta mkt bra.
    Jag tycker reimavantarna var kalla. Dottern hade dem som extra vantar. Hestra är varmare.
Svar på tråden De ultimata vinterkläderna?