• Anonym (Behöver hjälp)

Bakteriell vaginos

Jag behöver lite råd, misstänker att jag har fått tillbaka min bakteriella vaginos som jag fick behandling för för ett par veckor sen.

Jag fick dalacin. Körde det i en kur bara, dvs 3 dar.

Nån som varit med om att det kommit tillbaka?! Finns det nån annan medicin som fungerar bättre?

• Svar på tråden Bakteriell vaginos
  • Saaaraa

Bakteriell vaginos har en tendens att komma tillbaka, flera gånger. Jag har haft det 3 gånger. Tror att en fjärde gång är på G nu. Dalacin är väl slidkrämen? Flagyl heter tabletterna man kan ta(ej om man är gravid). Båda två ska vara lika effektiva.

• Anonym (Behöver hjälp)
    Saaaraa skrev 2009-07-19 14:39:31 följande:
    Bakteriell vaginos har en tendens att komma tillbaka, flera gånger. Jag har haft det 3 gånger. Tror att en fjärde gång är på G nu. Dalacin är väl slidkrämen? Flagyl heter tabletterna man kan ta(ej om man är gravid). Båda två ska vara lika effektiva.
    Dalacin var såna här vagiatorer som smälte väldigt fort därinne.

Det jobbiga är att det inte alls var länge sen jag körde en 3 dagars kur och det var jätte bra ett kort tag men nu är det f*n tillbaks.

Orkar inte ha det så här. Det sägs ju ha samband med mf och jag vet inte om jag vågar bli gravid igen så länge detta kommer och går.

Är faktiskt lite skeptisk till att köra en kur dalacin igen nu för jag har precis haft äl och tänk om jag faktiskt blivit gravid? Är det säkert att dalacin då?
    Löjlig fråga, jag vet, men man undrar ju.

Flagyl får man alltså inte ta om man är gravid?
  • Saaaraa

Dalacin kan man ta om man är gravid. Jag fick Dalacin utskrivet när jag inte visste om jag var gravid eller inte, eftersom att man inte bör ta Flagyl vid graviditet.

Jag fick Dalacin i form av en kräm. Man sprutade in det längst in med hjälp av ett plaströr. Lite konstigt var det minsann :) En veckas kur. De andra ggr har jag fått Flagyl, som är vanliga orala tabletter.

Kan ju meddela dig om att du aldrig kommer att bli av med BV helt. Det kan försvinna för längre tid, men vips så kommer det tillbaka igen. Så säger min BM, det går aldrig bort helt. BV är inte farligt om man är gravid. Många gravida får BV, det är väldigt vanligt. Du kan gott ta och bli gravid om du vill det. Du kommer möjligtvis få dras med BV då iaf :)

• Anonym (Behöver hjälp)

Ja jag vet inte.. min gyn har ju sagt att det faktiskt finns samband med bv och missfall så det känns lite obehagligt just nu.

Men jag får väl köra en kur till och hjälper det inte så blir det väl till att boka en tid igen..

Kändes bara lite väl kort att bli av med det för typ 2 veckor och sen få tillbaks skiten.

Har du fått några särskilda tvättråd av din gyn/bm? Jag kör med intimolja och vatten istället för lactacyd just nu.

• Venla

Hur är det med partnern? Fast det heter bakteriell vaginos så kan väl även en man föra bakterien vidare? Har era partner också blivit behandlade?

• Anonym

Min kompis fick mf 2 ggr pga av BV.

Så sök hjälp å bli av med det igen.

• Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym skrev 2009-07-20 02:04:31 följande:
    Min kompis fick mf 2 ggr pga av BV. Så sök hjälp å bli av med det igen.
    Var de säkra på att det berodde på bv:n?! Jag menar, de säger det lite löst men de har ingen utbredd forskning om saken.
    Läskigt iallafall!

Men vad f-n gör man om det ska återkomma så här hela tiden? Då kan man ju aldrig bli gravid i lugn och ro.
  • Anonym (moj)

Här har ni en till!
    Jag käkade Flagyl för 3 veckor sedan. Fick mens, gick ngr dagar...o nu tror jag fan det är på G igen...=(
    J'vla skit!

• Anonym

Det var läkarna som sa det till henne.

Om ni anv sexleksaker kan ni ju anv sån där spec gel att reng dem med, så det blir rikigt rena.

• Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym (moj) skrev 2009-07-20 02:16:40 följande:
    Här har ni en till! Jag käkade Flagyl för 3 veckor sedan. Fick mens, gick ngr dagar...o nu tror jag fan det är på G igen...=( J'vla skit!
    Så flagyl är inte mer effektivt med andra ord? Satan också...

Får jag fråga hur ni gör med er intimtvätt som har haft BV? Kan det hänga ihop kanske?
  • Anonym (moj)

Jag använder apotekets intimtvål....
    Är så trött på att lukta "fisk" (?)!!
    Känns så äckligt!

• Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym (moj) skrev 2009-07-21 12:39:58 följande:
    Jag använder apotekets intimtvål.... Är så trött på att lukta "fisk" (?)!! Känns så äckligt!
    Har också precis börjat med den. Undrar ju lite vad som varit boven i dramat för jag har ju gjort allt för att vara fräsch där nere och så drabbas man av detta helvete. Känns inte okej.
  • Saaaraa

Flagyl och Dalacin är lika effektiva, ingen av dem är bättre eller sämre.

Jag fick BV när jag var gravid..

• Anonym (Behöver hjälp)
    Saaaraa skrev 2009-07-21 16:34:32 följande:
    Flagyl och Dalacin är lika effektiva, ingen av dem är bättre eller sämre. Jag fick BV när jag var gravid..
    Jag hade det nog innan men det vart värre under graviditeten, sen fick jag mf och min gyn sa att det kan finnas samband när jag frågade.

Varför får man bv? Kan man skydda sig genom att särskild intimvård?
  • Saaaraa

BV är ju en rubbning i normalfloran så exempelvis lactal efter samlag ska kunna hjälpa till att motverka BV.

• Anonym (Behöver hjälp)

Ok får testa det. Men är det verkligen safe att hålla på med en massa sånt om man försöker bli gravid?

• Mymlan80

Min gynekolog sa att man absolut inte får använda tvål i underlivet, inte ens intimtvål! Tvättolja eller barnolja och vatten är det enda som är ok. Också ska man försöka lufta underlivet så mycket som möjligt, och aldrig ha trosor när man sover. Har funkat för mig i alla fall!

Liten BF 091117
  • Anonym (Behöver hjälp)
    Mymlan80 skrev 2009-07-21 17:04:40 följande:
    Min gynekolog sa att man absolut inte får använda tvål i underlivet, inte ens intimtvål! Tvättolja eller barnolja och vatten är det enda som är ok. Också ska man försöka lufta underlivet så mycket som möjligt, och aldrig ha trosor när man sover. Har funkat för mig i alla fall!
    Precis och det har funkat för mig i alla år, men så vips hade jag fått detta ändå. Då har jag alltid använt lactacyd men nu har jag gått över till intimolja och ska testa lactal efter sex som saara sa.
    Undrar bara om det är ok när man har äl och vill bli gravid att smeta in sig med sånt.
Svar på tråden Bakteriell vaginos