• Anonym

Mens=säker period?

Visst är det väl så att under mensen kan man inte bli med barn?

Jag hade sex för första gången igår på över ett och ett halvt år,, vi hade ingen kondom, men jag har min mens.. Jag brukar ha den i 5-7 dagar, jag är väl på 4 dagen eller något tror jag.

Jag har en ett åring, och vill inte bli med barn igen än på länge.
    Eftersom jag har min mens så tänkte jag inte mycket på det, då jag alltid "vetat" att det är en så kallad säker period.

Men sedan blev jag osäker,, just för att jag inte vill ha barn igen än på länge och för att jag inte vill riskera att bli det då jag inte klarar av aborter...

Någon som vill stärka min tro på att det är en säker period? Eller borde jag vara orolig? :P

• Svar på tråden Mens=säker period?
  • Pruttiluskan

Man är aldrig säker utan skydd!

• mozzarella

om det är som så att du har ÄL ganska snart efter mens så finns det ju en risk, då spermierna lever kvar i kroppen i några dagar. men jag skulle säga att den risken var VÄLDIGT liten...

• Venla

Det finns inga säkra perioder... Men jag antar att om man har sex på dag ett av mensen så borde det vara riskfritt.... Spermierna lever ca. 2-4 dagar och man kan bli befruktad om man har ägglossning under den tiden. Om man har en "normal" cykel på 28 dagar så har man ägglossning på den 14 dagen, har man kortare cykel så har man ägglossning tidigare. Antalet blödningsdagar skall man inte fundera över utan det är mera viktigt att fundera över hela cykelns längd och utgående från det komma fram till när man har ägglossning. Om du har en cykel på 21 dagar så kanske det inte är omöjligt att bli gravid om man har sex på den 7:e blödningsdagen, beror ju på hur länge spermierna lever i så fall.

• Anonym

Han kom aldrig i mig, men jag vill ändå vara på den säkra sidan...

Så tror ni att det finns någon risk över huvudtaget???

• Anonym
    pussgurkan86 skrev 2009-07-19 18:47:30 följande:
    man kan bara bli gravid runt ägglossningen annars inte.
    Nej nej, min kompis hade sex 2 dagar efter att ha haft mens i 4 dagar. Hon trodde det var en säker period. Hon blev tvungen att göra en abort, jag följde med henne dit. Hon tog upp om det med läkaren och läkaren sa att risken är väldigt liten men den finns där ändå.
  • Anonym (e)

Det är klart... allt kan hända. Men kombination av mens samt avbrutet samlag gör ju risken så liten att jag inte skulle tänka mer på saken förrens min mens mot all förmodan skulle utebli.

Vad tjänar det till att oroa sig över det?

Klart det finns en risk, det vet ju du också, när det gäller kroppen så är ingenting skrivet i sten. Men det är ju ganska osannolikt.

• Anonym

Tack för alla svar,, jag får helt enkelt hoppas på att det inte blivit något.. Och skulle det nu bli det så vet jag inte vad jag ska ta mig till..
    Men det ordnar sig nog! :)

• Analoga

Finns inga 100 %-igt säkra perioder eftersom du aldrig vet exakt när du har ägglossning!

• Anonym
    Analoga skrev 2009-07-20 15:57:15 följande:
    Finns inga 100 %-igt säkra perioder eftersom du aldrig vet exakt när du har ägglossning!
    Nej, det är ju sant.. Jag tog upp detta med min mamma och hon sa att det nog inte var någon fara, men att jag nu inte ska köra utan skydd då jag knappt har någon mens kvar..

Jag håller inte riktigt koll på när jag har min ägglossning, men innan jag fick barn vet jag att jag hade det mitt i mellan två menstrationer.
    Alltså, två veckor innan jag fick mensen hade jag, och sedan två veckor efter hade jag det igen..

Jag är väldigt emot abort, det går emot mig själv. Och något jag vet att jag skulle gå under av... Men att få ett till barn nu, när jag ska börja skolan igen i höst och därmed inte har något jobb,, nej, det känns inte bra.

Ett dumt snedsteg,,, eller ja, själva sexet var ju inte dumt såklart! Men att köra oskyddat!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-19 21:59:32 följande:
    Nej nej, min kompis hade sex 2 dagar efter att ha haft mens i 4 dagar. Hon trodde det var en säker period. Hon blev tvungen att göra en abort, jag följde med henne dit. Hon tog upp om det med läkaren och läkaren sa att risken är väldigt liten men den finns där ändå.
    Jamen då _hade_ hon ju äl då i alla fall! Gravid utan äl kan man ju självklart inte bli!
  • Anonym
    Analoga skrev 2009-07-20 15:57:15 följande:
    Det stämmer inte för de med väldigt regelbunden mens och exakt lika lång lutealfas varje gång. Jag _vet_ när jag har äl,den bara _kan_ inte komma vissa tider under cykeln och därmed kan man kalla såna perioder säkra. Säkerheten ligger runt lika som de sämsta p-medlen ifall man ha stenhård koll på cykeln och äl. Finns de som aldrig använt p-medel utan följt säkra perioder kombinerat med Billingsmetoden och de har inte 15 barn utan de barn de vill ha. Kräver dock disciplin!
Svar på tråden Mens=säker period?